رویدادها

همه چیز درباره جام جهانی فوتبال

  • 27 تیر 1400

جام جهانی فوتبال یک سری مسابقات جهانی ورزش فوتبال است که، در رده مردان برگزار میشود. این سری مسابقات در یک بازه زمانی مشخص (هر 4 سال یک بار) برگزار میشود که، ففط در سال های 1942 و 1946 به خاطر جنگ جهانی دوم برگزار نشد. رقابت رده زنان هم، جام جهانی فوتبال زنان است. هم اکنون این سری مسابقات به پایان رسیده است. تیم هایی که میخواهند در این سری مسابقات شرکت کنند در طی سه سال قبل از شروع مسابقات شروع به رقابت با یکدیگر میکنند تا تیم های برتر به مرحله بعد صعود کنند. تا کنون 21 دوره جام جهانی برگزار شده است ک در کل 8 کشور توانسته اند جایزه این سری مسابقات رو به کشور خود ببرند. برزیل با 5 قهرمانی، پر افتخار ترین تیم این سری مسابقات است.

world Cup

مسابقات بین المللی پیشین :

در سال 1872 نخستین مسابقه بین المللی بین انگلیس و اسکاتلند، در گلاسگو انجام شد.که با نتایج مساوی بدون گل به پایان رسید.نخستین جام برگزار شده نیز در سال 1884 با نام مسابقات قهرمانی بیریتانیا برگزار شد. با توجه به موفقیت در برگزاری مسابقات المپیک، فیفا و رییس وقت آن زمانش ، مجدد تلاشش برای برگزاری یک جام رسمی بین المللی آغاز کرددند تا بتوانند مسابقات مربوط به خود را آغاز کنند. در می سال 1928 بود که فیفا  در شهر آمستردام تصمیمش را برای برگزاری مسابقات رسمی خود، اعلام کرد. آن‌ها کشور اروگوئه را که در ۲ دوره قبلی جام جهانی و در آستانه جشن ۱۰۰ سالگی استقلال اش بود، به عنوان میزبان رقابت‌ها، انتخاب کردند.

world Cup

جام‌های جهانی قبل از جنگ جهانی

پس از برگزار شدن نخستین دوره رقابت‌های جام جهانی، بازی‌هایالمپیک سال 1932 در لوس آنجلس برگزار شد که در آنجا فوتبال محبوبیت بسیار کمی داشت و به جای آن، فوتبال آمریکایی بسیار محبوب شده بود. به همین دلیل بود که مسئولین فیفا و المپیک تصمیم گرفتند مسابقات فوتبال را در آن دوره از رقابت‌ها برگزار نکنند. فوتبال دوباره در المپیک سال 1963 جزو یکی از رشته‌ها شد اما بیشتر از گذشته تحت شعاع جام جهانی فوتبال قرار گرفته بود. مسابقات سال 1943 در کشور ایتالیا برگزار شد. جایی که برای اولین بار مسابقات دارای مرحله گروهی شدند. ۱۶ تیم در این دوره حضور داشتند که تا سال ۱۹۸۲، این تعداد تغییری نکرد. اروگوئه ای‌ها که از گسترش فاشیسم در ایتالیا ناراضی بودند، این مسابقات را تحریم کردند. برزیل وآرژانتین بدون برگزاری هیچ بازی مقدماتی، در مسابقات حضور پیدا کنند. مصر نیز در این دوره، به عنوان نخستین تیم آفریقایی حضور پیدا کرد. ایتالیایی ها نیز خود توانستند در این دوره از رقابت‌ها قهرمان شوند و تبدیل به نخستین تیم اروپایی شوند که قهرمان جام جهانی می‌شود.

هماتیت گلد

برگزار نشدن دو جام جهانی بخاطر جنگ جهانی

دوره‌های ۱۹۴۲ و ۱۹۴۶ جام جهانی، به دلیل جنگ جهانی دوم برگزار نشد. جام جهانی ۱۹۴۲ قرار بود تا در کشور آلمان برگزار شود. این خبر در ۲۳مین سالگرد فیفا در سال ۱۹۳۶ و در برلین اعلام شده بود. اما جنگ جهانی در سال ۱۹۳۹ آغاز شد و میزبانی آلمان منتفی شد. در ژوئن همین سال، قرار شد برزیل میزبان رقابت‌ها باشد هرچند که با گسترش جنگ جهانی، برگزاری مسابقات منتفی شد آنهم در حالیکه حتی میزبان رقابت‌ها هم مشخص نشده بود.

جام جهانی

اولین جام جهانی رسمی

المپیک تابستانی 1932 در لوس آنجلس برگزار شد و به علت عدم محبوبیت فوتبال در آن کشور، این ورزش در برنامه بازی‌ها گنجانده نشد. علت دیگر عدم توافق فیفا و کمیته بین‌المللی المپیک در مورد وضعیت بازیگران آماتور بود. رئیس وقت فیفا، ژول ریمه، طرحی ارائه کرد که بر طبق آن اولین مسابقات جام جهانی در 1930 و در اروگوئه برگزار شود. فدراسیون‌های ملی بعضی کشورها به فرستادن یک تیم به مسابقات دعوت شدند. با توجه به این‌که میزبان مسابقات –اروگوئه- بسیار دور از اروپا واقع شده بود و تیم‌های اروپایی برای شرکت در این مسابقات باید در سفر پر هزینه‌ای از اقیانوس اطلس می‌گذشتند، تا دو ماه مانده به مسابقات هیچ کشور اروپایی حاضر به فرستادن تیم نشده بود.

world Cup

پوشش رسانه ای

جام جهانی فوتبال در 1954 برای اولین بار از تلویزیون‌ها پخش شد و در حال حاضر پرتماشاگرترین رویداد ورزشی جهان است و تماشاگرانش از بازی‌های المپیک نیز تجاوز می‌کنند. تخمین زده می‌شود که 28 میلیون نفر بازی‌های جام جهانی 2002 را تماشا کرده‌آند. تنها فینال آن بازی‌ها توسط 1/1 میلیون نفر دیده شده‌است. مسابقات قرعه‌کشی آن جام بیش از 300 میلیون نفر بیننده داشته‌است. برگزاری جام جهانی طرحی بود که ژول ریمه فرانسوی- سومین رئیس فیفا- سال‌ها در ذهن خود می‌پروراند. پیش از آن، مسابقات بین‌المللی فوتبال فقط به المپیک محدود می‌شد که عموما فوتبال زیر سایه ورزش‌های دیگر قرارمی‌گرفت.

world Cup

محل برگذاری بازی ها جام جهانی

در سال 1929 فیفا برای برگزاری نخستین دوره جام جهانی و تعیین محل برگزاری بازی‌ها در نشستی در بارسلون اعضای خود را گرد هم آورد. در این کنگره، تصمیم بر آن شد که اوروگوئه قهرمان فوتبال المپیک 1924، در سال بعد به مناسبت صدمین سالگرد استقلال خود، میزبان نخستین دوره جام جهانی فوتبال باشد. این مسابقات از آن سال به بعد هر 4 سال یکبار، با 2 استثنا در سال‌های 1942 و 1946 به علت جنگ جهانی دوم- برگزار شده‌‌است. فیفا در سال 1991 برگزاری جام جهانی زنان را نیز آغاز کرد.

world Cup

فینال جام جهانی 2018

جام جهانی 2018 روسیه آخرین جام جهانی در حال حاضر میباشد. جام جهانی بعدی سال 2022 به میزبانی قطر نیز برگزار میشود. مسابقه نهایی انجام شده در جام جهانی 2018 که در تاریخ 15 ژوئیه 2018 در ورزشگاه ژولینکی در شهر مسکو برگزار شد که با قهرمانی تیم ملی فرانسه به پایان رسید و در نهایت کرواسی نایب قهرمان این دوره از رقابت های جام جهانی شد.برنده این مسابقه به عنوان قهرمان جام جهانی ۲۰۱۸ به جام کنفدراسیون های 2021 راه پیدا می‌کند.

moscow world cup

جام جهانی 2022 قطر

جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ بیست و دومین دوره جام جهانی است که از 21 نوامبر تا 18 دسامبر 30 آبان تا 27 آذر در کشور قطر برگزار خواهد شد. این اولین جام جهانی است که در خاورمیانه و یک کشور عربی برگزار می‌شود. همچنین این برای دومین بار است که کشوری از آسیا میزبانی این مسابقات را بر عهده دارد. بار اول در سال ۲۰۰۲ ژاپن و کرده جنوبی مشترکاً میزبان بودند. علاوه بر این، این تورنمنت آخرین دوره از مسابقات خواهد بود که ۳۲ تیم در آن شرکت می‌کنند و برای جام جهانی 2028 و پس از آن، حضور ۴۸ تیم برنامه‌ریزی شده‌ است. به دلیل شرایط جغرافیایی و اقلیمی کشور میزبان و با توجه به اینکه ماه‌های معمول برگزاری مسابقات، مصادف با شروع تابستان در این کشور است و دمای این منطقه در این موقع از سال دست کم به ۴۰ درجه سانتیگراد می‌رسد، این نخستین دوره جام جهانی خواهد بود که بازی‌ها در فصل پاییز برگزار می‌شود. میزبانان این دوره از بازی‌ها تعهد داده‌اند که از تکنولوژی‌های مدرن جهت کاهش دمای ورزشگاه‌ها برای رفاه حال حاضران استفاده می‌کنند. بنا بر این اظهار نظر، این تکنولوژی می‌بایست دمای ۴۳ درجه‌ای هوا در ورزشگاه‌ها را تا ۱۹ درجه سانتیگراد کاهش دهد.

qatar world cup 2022

مطالب پر بازدید

همه چیز درباره سفر به استانبول

استانبول قلب توریستی کشور ترکیه میباشد که دارای دو بخش اروپایی و آسیایی است. استانبول را در هر فصل و آب و هوایی اگر بارها ببینید بازهم کم است. شهری پر از جاذبه های گردشگری، انواع مراکز خرید با برندهای روز دنیا، غذاها و شیرینی های لذیذ ترکی و خلاصه که "هرچه خوبان همه دارند، استانبول یکجا در خود جمع کرده است"، و شما میتوانید برای رزرو هتل های استانبول اقدام کنید. در این مقاله از مجله بوکینگ بطور جامع درباره این شهر رویایی صحبت کرده‌ایم.

21 خرداد 1399

راهنمای سفر به آنتالیا

آنتالیا یکی از شهر های تفریحی ترکیه میباشد که هر سال میزبان بسیاری از توریست های ایرانی است ، اگر قصد سفر به آنتالیا را دارید پیشنهاد میکنیم در ادامه مطلب همراه ما باشید. آنتالیا دارای سه منطقه اصلی و توریستی است  که شامل لارا ، کمر و بلک میباشد و برای انتخاب هتل باید اطلاعات مختصری راجع به هر منطقه داشته باشید. 

31 خرداد 1399

راهنمای سفر به مشهد

مشهد شهری است که می توان گفت بار ها به گوش هر ایرانی خورده است و تا حرف از آن می شود یاد حرم ملکوتی امام رضا (ع) خواهیم افتاد، البته که این شهر هم زیارتی است و هم تفریحی چرا که مشهد دارای جاذبه هایی طبیعی و مدرن است که در کنار زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) سفر ما را به این شهر زیبا تر و دلنشین تر خواهد کرد در ادامه بوکینگ سعی کرده است با اطلاعاتی مفید سفر شما را راحت تر و زیباتر کند ، همراه ما در ادامه مطلب باشید.

8 خرداد 1399

راهنمای سفر به قشم

جزیره قشم یا جزیره شگفت انگیزی ها! این جزیره در چند سال اخیر یکی از مقصد های پرگردشگر ایران شناخته شده است که با مردم و فرهنگ آنان این جزیره زیبا تر شده است ، اگر قصد سفر به قشم را دارید در ادامه مطلب همراه بوکینگ باشید تا سفری دلنشین تر را در این جزیره تجربه کنید.

18 خرداد 1399

دیدگاه شما چیست؟