ایران

سفر به استان زیبای چهارمحال و بختیاری

  • 22 اردیبهشت 1400

اگر در نظر دارید  به یک استان سرسبز و خوش آب و هوا سفر کنید ، استان چهار محال و بختیاری گزینه بسیار مناسبی می باشد چرا که با توجه به موقعیت جغرافیایی اش خواهیم فهمید جزو مرتفع ترین استان های کشورمان است 

مرکز این استان شهر کرد می باشد که خود به تنهایی دارای جاذبه های متعدد بسیاری می باشد در ادامه بوکینگ سعی کرده است با اطلاعاتی مفید سفر را برایتان دلنشین تر کند همچنین از قسمت بلیط هواپیما داخلی و هتل داخلی می توانید مقدمات سفر خود را فراهم کنید.

چهار محال و بختیاری

  • فرهنگ و رسوم

قوم بختیاری

هر شهری به نسبت موقعیت و مردمانش فرهنگ خاصی دارد چه بسا که این امر در شهر های تاریخی بسیار فراوان تر است و فرهنگ و رسوماتشان به چندین نسل پیش بازمیگردد. استان چهارمحال و بختیاری دارای آداب و رسومات خاصی به هنگام خواستگاری ، ازدواج ، ماه رمضان و...  میباشد که در ادامه بوکینگ قصد دارد شمارا با این رسومات آشنا کند.

  • رسم شکار

شکار بختیاری ها

رسم شکار سالیان سال است که در قوم بختیاری وجود دارد و یکی از رسومی میباشد که همچنان اجرا میشود. رسم آنها این است که جوانانی که به سن ازدواج رسیده اند باید قبل از ازدواج به شکار بروند و گوشت شکار را با خود بیاورند و به عنوان غذای مراسم عروسی از آن استفاده کنند در این بین نامزد از قبل تایین شده بیکار نمی ماند و مشغول دوختن لباس شکار میشود.روز شکار که فرا رسید بزرگتر فامیل به کمر جوان شال شکار بسته و آنرا راهی کوه میکنند جوان باید بزکل ،که حیوانی تند تیز و بسیار چالاک میباشد شکار کند چون بختیاری ها شکار بزکل را نماد شجاعت ، استقامت و... میدانند.

  • مراسم سوگواری

عزاداری بختیاری ها

از آنجا که بختیاری ها افرادی مهربان و دلسوزی هستند وقتی خبر فوت کسی را میشنود همه به خانه ی خانواده ی آن مرحوم رفته و از ته دل عزاداری میکنند.رسم است وقتی جوانی میمیرد پیرزنان بختیاری شعری حزن انگیز به نام گاگریو میخوانند و بقیه زن ها باید او را همراهی کند این شعر به زبان زیبای لری بختیاری خوانده میشود و نوای ساز چپ تاثیر بسیاری در حزن این شعر دارد.

  • رسم ناف بران

ناف بران بختیاری ها

رسم ناف بران رسمی است از اقوام بختیاری ، که دختر و پسر را از همان کودکی برای هم به عنوان همسر انتخاب کرده و وقتی به سن ازدواج رسیده اند مراسم ازدواج آنها نیز صورت میگیرد که البته در حال حاضر این رسم بسیار کمرنگ شده است. امروزه خانواده داماد به صورت رسمی به خواستگاری میروند و از دختر خواستگاری میکنند مادر داماد روسری بر سر دختر میکند، که مانند انگشتر نامزدیست خانواده عروس نیز اگر جوابشان مثبت باشد به خانواده داماد نبات و شیرینی میدهند.

  • آب و هوای چهارمحال و بختیاری

آب و هوا

چهارمحال و بختیاری استانی خنک با آب و هوای بسیار خوبی میباشد به طوری که در تابستان ، گرما به شکل اذیت کننده ای نیست. شما میتوانید در بخش رزرو پرواز داخلی مقدمات سفر خود را به چهارمحال و بختیاری آماده کنید و از هوای فوق العاده این مکان لذت کافی را ببرید. ناگفته نماند که این استان هوایش را مدیون موقعیت جغرافیاییش میباشد.این استان از نظر زیبایی و سرسبز بودن در فصل بهار مانند الماس میدرخشد ولی پیشنهاد بوکینگ برای سفر به چهارمحال و بختیاری فصل تابستان به دلیل هوای بسیار متعادل و خنکش است. این استان پاییز و زمستان های بسیار سردی دارد اما اینقدر هوا در این منطقه پاک و تمیز است که سرما نمیتواند مانع سفر در فصل سرما شود. 

  • جاذبه های گردشگری چهارمحال و بختیاری

جاذبه های چهارمحال و بختیاری

هر مکانی دارای جاذبه های گردشگری خاصی میباشد مخصوصا اگر مکانی که به آن سفر کردید مکانی تاریخی و با قدمت بسیار باشد . استان چهارمحال بختیاری دارای جاذبه های بسیار جذابی میباشد که شما را ترغیب میکند به صورت مجدد به این استان سفر کنید با بوکینگ همراه باشید تا سری به جاذبه های گردشگری این استان بزنیم.

آبشار تونل کوهرنگ

ابشار کوهرنگ

آبشار تونل کوهرنگ در نزدیکی شهر چلگرد در استان چهار محال و بختیاری میباشد. این آبشار یکی از سرچشمه های زاینده رود و رود کارون به حساب می آید در نزدیکی این آبشار نیز ‍‍‍‍ پیست اسکی چالگرد وجود دارد. در نزدیکی این آبشار آلاچیق برای رفاه گردشگران و حوالی آبشار نیز  فروشگاه هایی جهت فروش محصولات خوشمزه عشایر این منطقه تعبیه شده است.

دسترسی: 

پل زمانخان

پل زمانخان

پل زمان خان با قدمتی که به دوران صفویه بازمیگردد یکی از زیبا ترین پل هایی است که روی زاینده رود ساخته شده است.این پل دارای دو دهانه و بر روی سه پایه ی سنگی ساخته شده است. طول این پل ۳۰ متر و ارتفاع آن ۱۳ متر میباشد.زیبایی این پل و وجود باغ های اطرافش باعث جذب بسیار گردشگران میشود. اگر در روز های تعطیل به آنجا سر بزنید قطعا خانواده هایی را میبینید که برای پیکنیک به این منطقه خوش آب و هوا آمده اند.

دسترسی:

تالاب چغاخور

تالاب چغاخور

تالاب چغاخور تالابی قدیمی و بین المللی میباشد، که در گذشته آبخور دام ایل بختیاری ها نیز بوده است. مساحت این تالاب 2300 هکتار تخمین زده و در 65 کیلومتری شهر کرد قرار دارد. این تالاب هر ساله میزبان بسیاری از پرنده های مهاجر همچون لک لک سفید ، حواصیل ، انواع مرغابی نیز میباشد. پیشنهاد بوکینگ برای شما این است اگر به استان چهار محال و بختیاری سفر کردید حتما به آبشار چغاخور نیز سر بزنید و این طبیعت بکر و هوای فوق العاده را از دست ندهید.

دسترسی:

چشمه دیمه

چشمه دیمه

اگر به دنبال یکی از گوارا ترین آب های دنیا همراه با خواص درمانی هستید میتوانید سفری به چهارمحال و بختیاری داشته باشید و سری به چشمه دیمه بزنید. این چشمه یکی از سرشاخه های اصلی زاینده رود نیز محسوب میشود.این مکان دیدنی با وجود فضای سبز کنار چشمه ،آلاچیق ، سرویس بهداشتی و... به مکان مناسب تری برای گردشگران تبدیل شده است.

دسترسی:

آبشار دره عشق 

آبشار دره عشق

این آبشار همانند نامش بسیار جذاب و دلنشین است و هر فردی را مجذوب به خود میکند. این آبشار در شهرستان اردل واقع در 130 کیلومتری شهرکرد در دل طبیعت بکر و زیبای این ناحیه تبدیل به یکی از مکان های بسیار زیبا و دیدنی استان چهارمحال و بختیاری شده است .این آبشار با سرعتی باور نکردنی از دل کوه از فاصله بیش از صد متری بیرون می آید.

دسترسی:

  • غذاهای سنتی چهارمحال و بختیاری

غذا های محلی در یک قاب

هر شهری به نسبت فرهنگ و آب و هوای خود دارای فرهنگ غذایی خاص و مختص به خود میباشد. در ادامه به همراه بوکینگ با فرهنگ غذایی استان چهارمحال بختیاری آشنا میشوید. پیشنهاد ما این است که اگر به این استان سفر کردید حتما غذای محلی آنها را تست کنید و بچشید تا انگیزه ی بیشتری برای سفر مجدد به این استان داشته باشید.

کباب بختیاری

کباب بختیاری

این غذا یکی از معروف ترین غذا های ایرانی است که در بین مردم کل کشورمان محبوبیت خاصی دارد. این غذا از ترکیب فیله مرغ و فیله گوساله یا گوسفند همرا با زعفران ، آبلیمو ، پیاز و ادویه های مخصوص به دست می آید استفاده کردن از موادی مانند آبلیمو ، ادویه و پیاز علاوه بر طعم دار کردن گوشت به نرم کردن و کمک به پخت بهتر آن نیز کمک بسزایی میکند.

گوجه پلو

گوجه پلو

محلی های این استان برای تهیه ی گوجه پلو ، گوجه فرنگی پوره شده را همراه با ادویه میپزند و به برنج اضافه میکنند از طرفی گوشت را با پیاز و ادویه پخته و به این غذا اضافه میکنند . این غذا میتواند مناسب کسانی باشد که علاقه ای به خوردن گوشت ندارند چون میتوان این غذا را به صورت بدون گوشت نیز میل کرد اگر به این استان رفتید سرو این غذا را به هیچ عنوان از دست ندهید.

آو تفتاله

آو تفتاله

آو تفتاله در حقیقت یکی از ساده ترین غذاها و معروف ترین غذای چهارمحال و بختیاری میباشد. ترکیب اصلی این غذا برگ زردآلو است و نام آن از آو که به زبان لری به معنای آب و تفتاله که به معنای برگ زردآلو یا همان قیصی گفته میشود برگرفته شده است . برای تهیه ی این غذا برگه ی زردآلو را با دانه اناز و پیاز سرخ کرده و با اضافه کردن کمی آب آش خوشمزه ای درست میشود.

تاس کباب 

تاس کباب

تاس کباب از غذا هایی است که در هر استان پخت میشود اما میتوان گفت این غذا مختص به استان چهار محال و بختیاری میباشد.مردم این استان عاشق این غذا هستند و یکی از غذا های مورد علاقه ی آنها تاس کباب میباشد.برای تهیه ی تاس کباب از گوشت ، سیب زمینی ، آلو ، پیاز ، گوجه و ... استفاده میشود اگر این غذا را تست نکره اید حتما در سفرتان به این استان ، از طعم لذیذ این غذا لذت ببرید.

  • رستوران های استان چهارمحال و بختیاری

رستوران در چهار محال و بختیاری

در هر سفری پیدا کردن رستوران خوب برای سرو بهترین و با کیفیت ترین غذا ها کار مهمی میباشد. مخصوصا اگر شهری که به آن سفر کرده باشید به دلیل آب و هوای فوق العاده خود ، شما را تحریک به شکم گردی کند. در ادامه تعدادی از رستوران های خوب و با کیفیت استان چهار محال و بختیاری را به شما بینندگان عزیز بوکینگ نمایش می دهیم.

رستوران قصر

رستوران قصر

اگر در این استان قرار کاری داشته باشید این رستوران یکی از مکان هاییست که میتوانید قرار ملاقات خود را در آن انجام دهید. تنوع غذایی بسیار بالا و کیفیت خوب توانسته است که این رستوران را به یکی از رستوران های معروف این استان تبدیل کند پیشنهاد بوکینک هم این است که اگر به این شهر سفر کردید حتما یک بار هم به این رستوران بروید و از غذا های با کیفیت آن لذت ببرید.

دسترسی:

رستوران شمال شهر 

غذا

رستوران شمال شهر یکی از بهترین رستوران های این استان میباشد که شما میتوانید از غذای فوق العاده این رستوران ، محیط آرام وکیفیت عالی این مجموعه  لذت ببرید. این رستوران در دو شعبه در شهرکرد میزبان قرار های رسمی و دوستانه ی شما میباشد. اگر به این رستوران رفتید از چلو ماهیچه های آنجا غافل نشوید.

دسترسی:

سفره خانه سنتی چلچراغ

سفره خانه سنتی چلچراغ

این رستوران در مرکز شهر واقع شده است و جایی سنتی ، زیبا و آرام را برای مشتریان خود و گردشگران به ارمغان آورده است. از امکانات این رستوران به موسیقی زنده ی بسیار دلنشین منوی غذای فوق العاده ، کیفیت بالای غذا و برخورد بسیار محترمانه پرسنل میتوان اشاره کرد. از نظر بوکینگ حیف است که به این شهر زیبا با اب و هوای عالی بروید و از این رستوران دیدن نکنید و طعم غذا های لذیذش را نچشید.

دسترسی:

  • مراکز خرید چهارمحال و بختیاری 

مراکز خرید چهارمحال و بختیاری

اگر به چهارمحال بختیاری و شهرکرد سفر کردید مطمئن باشید که در این شهر که به آن بام ایران نیز میگویند میتوانید خریدی داشته باشید و یادگاری از بام ایران با خودتان به شهرتان ببرید. چهارمحال و بختیاری مراکز خرید زیادی ندارد اما بوکینک تعدادی از مراکز خرید این استان را به شما معرفی میکند در ادامه با ما همراه باشید تا گشتی در بازارچه های چهارمحال و بختیاری بزنیم.

مجتمع تجاری میلاد

بازار بزرگ میلاد

مرکز خرید میلاد در شهر ، شهرکرد جزو مدرن ترین مرکز خرید ها در این شهر میباشد . این مرکز خرید در چهار طبقه پذیرای گردشگران و علاقه مندان به خرید میباشد. این مرکز بالاتر از میدان 12محرم ، جنب کوچه یزدان واقع شده است. 

دسترسی:

مجتمع تجاری خدماتی امام صادق(ع)

مرکز امام صادق

این مرکز خرید جزو اصلی ترین مراکز خرید شهرکرد میباشد. این مجموعه از سال 1374 تاسیس و شروع به کار کرده است که در آن اکثر محصولات و خدمات در قالب 200 فروشگاه ارائه میشود. 

دسترسی:

بازارچه دائمی صنایع دستی شهرکرد

بازارچه صنایع دستی شهر کرد

این بازارچه با مشارکت شرکت توسعه گردشگری استان جهت ایجاد انگیزه هنرمندان و رونق به اشتغال ، تاسیس گردیده است. این بازارچه برای معرفی صنایع دستی استان در اختیار زنان سرپرست خانوار قرار داده شده و کسب و کاری هم برای آنها ایجاد کرده است. در این بازارچه محصولاتی نظیر گلیم ، سرمه ، قلم زنی ، گیوه و... برای عرضه به گردشگران عزیز تولید و به فروش گذاشته میشود.

دسترسی:

  • هتل های استان چهارمحال و بختیاری

هتل در چهارمحال و بختیاری

برای داشتن سفری مطمئن و آرامش بخش داشتن محل اسکان از نیاز های اولیه ی گردشگران عزیز است. شما میتوانید با مراجعه به بخش رزرو هتل های داخلی قبل از بستن چمدان های خود مقدمات سفر خود را آماده کنید. در ادامه بوکینگ تعدادی از هتل های شهر چهارمحال و بختیاری را به شما گردشگران عزیز معرفی میکند.

هتل چهار ستاره بام بروجن 

هتل بام بروجن

این هتل با وسعتی به اندازه ی 13000 متر مربع در شهر بروجن پذیرای گردشگران عزیز میباشد. این هتل متشکل از شش طبقه و 30 باب اتاق و سوییت است. پرسنل کار آزموده ، محیط آرام و پاکیزگی هتل سبب میشود که شما تجربه ی اقامتی خوش و لذت بخش را از بام ایران برای خود به یادگار ببرید.

دسترسی:

هتل سه ستاره کوهرنگ کوهرنگ

هتل کوهرنگ

این هتل در سال 1380 افتتاح ولی در سال 1395 بازسازی شده است. این هتل با 30 باب اتاق میزبان شما گردشگران عزیز میباشد. هتل کوهرنگ به دلیل فاصله کمی که با آبشار تونل کوهرنگ دارد محیطی بکر و با آب هوای فوق العاده و طبیعتی سرشار از انرژی را برای شما به ارمغان می آورد. 

دسترسی:

هتل دو ستاره جهانگردی شهرکرد

مهمانسرای جهانگردی شهرکرد

این هتل در سال 1382 به طور کامل بازسازی شده و با 12 باب اتاق از میهمانان خود پذیرایی میکند.هتل جهانگردی از هتل های با سابقه در صنعت هتلداری است که از سال 1348 شروع به فعالیت کرده است. این هتل فاصله ی کمی با دانشگاه دارد و همین مورد از نقات قوت این هتل نیز میباشد.

دسترسی:

بیشتر بخوانید | سفر به بندرعباس

مطالب پر بازدید

همه چیز درباره سفر به استانبول

استانبول قلب توریستی کشور ترکیه میباشد که دارای دو بخش اروپایی و آسیایی است. استانبول را در هر فصل و آب و هوایی اگر بارها ببینید بازهم کم است. شهری پر از جاذبه های گردشگری، انواع مراکز خرید با برندهای روز دنیا، غذاها و شیرینی های لذیذ ترکی و خلاصه که "هرچه خوبان همه دارند، استانبول یکجا در خود جمع کرده است"، و شما میتوانید برای رزرو هتل های استانبول اقدام کنید. در این مقاله از مجله بوکینگ بطور جامع درباره این شهر رویایی صحبت کرده‌ایم.

21 خرداد 1399

راهنمای سفر به آنتالیا

آنتالیا یکی از شهر های تفریحی ترکیه میباشد که هر سال میزبان بسیاری از توریست های ایرانی است ، اگر قصد سفر به آنتالیا را دارید پیشنهاد میکنیم در ادامه مطلب همراه ما باشید. آنتالیا دارای سه منطقه اصلی و توریستی است  که شامل لارا ، کمر و بلک میباشد و برای انتخاب هتل باید اطلاعات مختصری راجع به هر منطقه داشته باشید. 

31 خرداد 1399

راهنمای سفر به مشهد

مشهد شهری است که می توان گفت بار ها به گوش هر ایرانی خورده است و تا حرف از آن می شود یاد حرم ملکوتی امام رضا (ع) خواهیم افتاد، البته که این شهر هم زیارتی است و هم تفریحی چرا که مشهد دارای جاذبه هایی طبیعی و مدرن است که در کنار زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) سفر ما را به این شهر زیبا تر و دلنشین تر خواهد کرد در ادامه بوکینگ سعی کرده است با اطلاعاتی مفید سفر شما را راحت تر و زیباتر کند ، همراه ما در ادامه مطلب باشید.

8 خرداد 1399

راهنمای سفر به قشم

جزیره قشم یا جزیره شگفت انگیزی ها! این جزیره در چند سال اخیر یکی از مقصد های پرگردشگر ایران شناخته شده است که با مردم و فرهنگ آنان این جزیره زیبا تر شده است ، اگر قصد سفر به قشم را دارید در ادامه مطلب همراه بوکینگ باشید تا سفری دلنشین تر را در این جزیره تجربه کنید.

18 خرداد 1399

دیدگاه شما چیست؟