خارجی

سفر به لبنان

  • 15 شهریور 1399

لبنان مقصدی کلاسیک برای سفر، با انواع مختلفی از جاذبه های گردشگری است. این کشور زیبا به عنوان اولین برگزار کننده بزم ها در خاورمیانه قلمداد میشده اما افسوس که هنوز نتوانسته خسارت های بی شماری که از جنگ خورده است را، جبران کند.
قطعا وقتی نام لبنان را می شنوید به یاد بیروت پایتخت آن میفتید! بیروت عروس زیبای خاورمیانه لقب یافته است و براستی این نام برازنده این شهر می باشد. لبنان با امکانات تفریحی و توریستی بسیاری که دارد، سواحل زیبا، جاذبه های فرهنگی، هنری و غذاهای خاص و بی نظیرش قطعا می تواند بهترین مقصد برای یک سفر ایده آل باشد.

لبنان

دانستنی های لبنان

لبنان نیز مانند هر کشور دیگری بایدها، نبایدها و دانستنی هایی دارد که خوب است برای داشتن یک سفر پربار آنها را بدانیم.

زبان و مذهب مردم لبنان

زبان رسمی و البته محاوره ای مردم لبنان عربی است، البته خب طبیعی می باشد که هریک از اقلیت های نژادی نیز به زبان خود صحبت کنند اما اکثریت آنها به زبان عربی صحبت می کنند و معمولا به زبان انگلیسی یا فرانسوی هم تسلط دارند. زبان های ارمنی و یونانی هم توسط لبنانی هایی که گذشتگانشان از ارمنستان و یونان به لبنان مهاجرت کرده اند هم استفاده می شود.
در لبنان ادیان مختلفی وجود دارد اما بیشتر سه گروه اصلی مذهبی وجود دارد مانند اسلام، مسیحیت و یهود.

مذهب لبنان

آب و هوای لبنان

آب وهوای لبنان مدیترانه ای بوده و چهار فصل سال به وضوح در آن احساس می شود. تابستان هایی داغ و بهار و پاییزی دلپذیر دارد. زمستان در لبنان بیشتر بارانی بوده و هوای برفی را بیشتر در نواحی کوهستانی می توانیم ببینیم و از اسکی و ورزش های زمستانی بهره مند شویم.

آب و هوای لبنان

واحد پول کشور لبنان

واحد پول لبنان، لیره یا به قولی پوند لبنان است! هر لیره از 100 پیاستر یا قروش تشکیل شده است که مانند پول خردهای ایران به علت تورم ارزش خود را از دست داده و در خرید و فروش استفاده نمی شوند. اسکناس ها در لبنان به دو زبان فرانسه و عربی چاپ می شوند. با وجود اینکه چنج کردن پول در لبنان بسیار راحت است و همه جا با کمال میل دلارهای شما را گرفته و به شما لیره تحویل میدهد، اما آیا اینکار به نفع شما است یا خیر؟ چون در سفرهای خارجی یکی از مهمترین کارها پیدا کردن نرخ مناسب برای تبدیل ارز می باشد. پس پیشنهاد بوکینگ به شما این است که تا وقتی خیلی مجبور نشدید از مغازه ها و فروشگاه ها برای تبدیل ارز خود استفاده نکنید زیرا آنها قیمت را رند کرده و طبیعتا ضرر خواهید کرد. پس برای تبدیل ارز حتما به بانک یا صرافی بروید.

پول لبنان

آداب و رسوم در لبنان

لبنانی ها به شدت با عزت نفس هستند و شاید به دلیل همین خصیصه شان تمام تلاش خود را می کنند که در ملاءعام رفتاری انجام ندهند که سبب شرمندگی و خجالت یکدیگر شوند. آنها مردمانی مهمان نواز هستند و عقیده دارند پذیرایی از مهمان باعث سربلندی می شود. لبنانی ها در هنگام سلام و احوالپرسی با غریبه ها دست می دهند و سه بار گونه دوستان نزدیک خود را (طبق رسم فرانسوی ها) می بوسند. اگر برای صرف غذا به منزل یک فرد لبنانی دعوت شدید، لباس رسمی بپوشید و از هر غذایی که درست کرده بودند حتی یک قاشق هم که شده میل کنید. نکته بامزه در فرهنگ این کشور این است که سر وقت رسیدن به قرار یا مهمانی اهمیت زیادی برایشان ندارد و در واقع دیر رسیدن نوعی "کلاس!" محسوب می شود.

فرهنگ در لبنان

غذاهای سنتی لبنان

غذاهای لبنانی با عطر و بوی خاص و محبوبیت بی نهایتی که بین مردم تمام کشورهای دنیا دارند بی اغراق یک  سر و گردن بالاتر از دیگر غذاهای مدیترانه ای قرار می گیرند. بعضی از آنها آنقدر جهانی شده اند که اکثریت مردم به راحتی می توانند در منزل تهیه و میل کنند. غذاهایی مانند فلافل، بابا قنوش، سالاد فتوش، حمص (هوموس)، لحم بعجین، کبه، کنافه، سالاد تبوله، مناقیش (پیتزای لبنانی)، کوفته، شاورما و...
غذاهای لبنانی بسیار سالم و به علت استفاده از روغن زیتون، بدون چربی های اشباع شده هستند، همچنین در پخت اکثر غذاها از سیر، بلغور، نعنا و جعفری استفاده می شود.

لبنان

حمص/Hummus

حمص(هوموس) یک غذای لبنانی-یونانی است که امروزه نه تنها در بیشتر خانه های لبنان بلکه در سراسر جهان طبخ و سرو می شود. پایه اصلی این غذا بر اساس نخود بوده و سپس روغن زیتون، سیر، ارده و... به آن اضافه می شود. حمص بافتی نرم و یک دست دارد و با نان سرو می شود.

حمص

باباقانوش/Baba Ghanoush

اگر حمص خوردید و آن را دوست داشتید مطمئنا از باباقانوش هم خوشتان خواهد آمد. تفاوت عمده بین این دو غذا این است که در باباقانوش به جای نخود؛ بادمجان ریخته می شود. باباقانوش معمولا با روغن زیتون و نان پیتا سرو می گردد و همچنین برای تزئین آن از دانه های انار استفاده می شود.

baba ghanoush

لحم بعجین/Lahm Bi Ajeen

این غذا یک پای گوشت لبنانی و بسیار لذیذ است. در پخت این غذا (که گاهی هم به عنوان پیش غذا سرو می شود) ابتدا گوشت را با پیاز، سیر، نعنا، جعفری و رب انار مزه دار کرده و می پزند. سپس این ترکیب را روی خمیر گرد و نازکی پهن کرده و داخل فر می گذارند. ظاهر این غذا مانند پیتزا می باشد اما تفاوت عمده ای که با پیتزاهای مختلف دارد این است که هیچ نوع پنیری در آن نیست.

لحم بعجین

فلافل/Falafel

خب، خب، خب می رسیم به فلافل آشنا و دوست داشتنی! توپ های ترد و خوشمزه ای که در روغن سرخ می شوند و در ایران هم بسیار پرطرفدار هستند، البته فلافل های لبنانی واقعا طعم ویژه ای دارند!
برای تهیه آن گشنیز، نعنا و جعفری را در روغن ذرت یا روغن زیتون تفت داده و بعد با نخود چرخ شده ترکیب و سرخ می کنند.

falafel

تبوله/Tabbouleh

همانطور که قبلا گفتیم غذاهای لبنانی بسیار سالم و با سبزیجات فراوان هستند، در این بین از سالادهای خوشمزه آن هم به هیچ وجه نمیشه گذشت! یکی از بهترین و سرشناس ترین سالادهای لبنانی تبوله است که تقریبا در کنار اکثر غذاها سرو می شود. برای تهیه این سالاد بلغور، جعفری ریز شده، گوجه فرنگی و پیاز را باهم ترکیب کرده و با نمک، فلفل، آبلیمو و روغن زیتون مزه دار و سر می کنند.

تبوله

فتوش/Fattoush

فتوش هم یکی دیگر از سالادهای خوشمزه و خاص لبنانی است که شهرتی جهانی یافته، قسمت خوشمزهء آن نانهای پیتای کوچک و سرخ شده در روغن زیتون است که زیر دندان کاملا حس می شود! ترکیبات این سالاد بلغور، کاهو، گوجه فرنگی، پیاز و جعفری به همراه آب لیمو و روغن زیتون می باشد.

فتوش

کنافه/Kunafeh

کنافه یک دسر بسیار خوشمزه است که علاوه بر لبنان در ترکیه هم بسیار رایج است. این شیرینی دلچسب مزه ای مشابه زولبیا و بامیه دارد. ترکیب آن رشته هایی به نام کنافه است که بین آن را پنیر یا مغز آجیل گذاشته و سرخ میکنند، در آخر با شهد غلیظ و شیرین پوشانده و سرو می کنند.

کنافه

بیروت/Beirut

بیروت زیبا، شهری بندری، پایتخت کشور لبنان و توریستی ترین شهر آن می باشد. به بیروت لقب پاریس خاورمیانه را داده اند که در حین سفر متوجه می شوید اصلا اغراق آمیز نیست! سنگفرش های خیابان، مجسمه های با شکوه و فرهنگ غنی بیروت برای هر گردشگری جذاب و دیدنی است. آب و هوای بیروت در اکثر مواقع معتدل و رو به گرما است و تقریبا خیلی سال می شود که روی برف را به خود ندیده است! بیروت در طول جنگهای داخلی لبنان خسارات زیادی دیده است اما هنوز هم دیدنی ها و جاذبه های گردشگری و فرهنگی خود را داراست.
موزه ملی بیروت، حمام های رومی، صخره های کبوتر(روشه)، منطقه گردشگری حریصا، غار جعیتا، موزه سرسق و... از معروفترین جاذبه های بیروت شمرده می شوند.
برای رفتن به لبنان با تور بوکینگ همراه شوید و از سفر خود لذت ببرید.

beirut

منطقه گردشگری حریصا
Harissa

یکی از مذهبی ترین مناطق در لبنان و بیروت حریصا می باشد. این منطقه در بالای ارتفاعات کوه و روبروی دریای مدیترانه قرار دارد و بیشترین شهرت آن مربوط به مدفن سیده لبنان یا همان بانوی مذهبی است که یادبودش مجسمه ای بلند بالا از وی می باشد که از کیلومترها دورتر هم قابل رویت است. در این منطقه چند کلیسای دیدنی دیگر نیز وجود دارد. گردشگران می توانند با تله کابین از مکانی کنار دریا تا بالای کوه بروند و منظره ای بی نظیر و فراموش نشدنی را مشاهده کنند.

حریصا

مسیریابی :

بعلبک/Baalbek

بعلبک در واقع شهری از معابد رومی قدیمی بین دو سلسه کوه است که یکی از برجسته ترین آثار باستان شناسی در خاورمیانه محسوب می شود. سه معبد ژوپیتر(Jupiter)، ونوس(Venus) و باخوس(Bacchus) مجموعه این آثار باستانی را تشکیل می دهند. ساخت این معابد حدودا 250 سال طول کشیده و به علت انتقال سنگ های عظیم از فاصله های 300 کیلومتری، حدود 100 هزار برده جان خود را از دست داده اند!
اگر شما از آن دسته گردشگران مشتاق دیدن اماکن تاریخی باشید، دل کندن از بعلبک برایتان بسیار دشوار خواهد بود.

baalbek

مسیریابی :

این شهر تاریخی 86 کیلومتری بیروت قرار دارد.

موزه ملی بیروت
National Museum Of Beirut

این موزه اصلی ترین و کامل ترین موزه باستان شناسی کشور لبنان محسوب می شود. موزه بیروت در 3 طبقه مجزا ساخته شده و در آن بیش از 100 هزار اشیای باستانی وجود دارد که یکی از مهمترین نکات آنها این است که اکثرشان از سلامت و ظاهر خوبی برخوردارند. وقتی به عنوان توریست به بازدید این موزه می روید می توانید با گرو گذاشتن پاسپورت خود، یک آیپد دریافت نموده و با اسکن برچسب هایی که روی هر کدام از آثار تاریخی وجود دارند؛ توضیحات بیشتری در رابطه با آنها بخوانید و نظر بدهید. همچنین تماشای مستند 12 دقیقه ای که از ساعت 9 صبح تا 4 بعد از ظهر هر 1 ساعت یکبار پخش می شود را از دست ندهید. این مستند جزئیات نگهداری اشیاء موزه در طی جنگ های داخلی را به نمایش می گذارد.

national museum of Beirut

مسیریابی :

حمام های رومی
Roman Baths

این حمام ها بزرگترین فضای باز گردشگری در بیروت هستند. قدمت آنها به زمانی بازمیگردد که این شهر مستعمره روم بود و این حمام ها در واقع آثار به جا مانده از تمدن رومی ها در لبنان است. حمام های رومی از مجموع 4 حمام تشکیل یافته است که امروزه  یکی از آنها مربوط به بخش اجراهای هنری بوده و بخش دیگر به باغی دارویی تبدیل شد است.

حمام های رومی بیروت

مسیریابی :

آبشار باتارا جورج
Baatara Gorge Waterfall

اگر اهل طبیعت گردی باشید بی شک آبشار باتارا بهشت شما در بیروت می شود! این آبشار و غار آن طی میلیون ها سال پیش بر بلندی های کوه لبنان در پی تغییر شکل سنگ های آهکی ژوراسیک بر اثر ذوب برف و یخ شکل گرفت. به علت اینکه سه پل سنگی و البته طبیعی در این غار وجود دارد به آن غار سه پل (Three Bridge Chasm) نیز گفته می شود. در این محل امکان قایق سواری و خدمات تفریحی دیگر نیز وجود دارد. از این آبشار چشم انداز زیبایی از کوه هیلی (Hilly Mountain) را می توانید ببینید.
در این مکان به علائم هشدار دهنده توجه کنید، ممکن است بخش هایی از غار لغزنده و خطرناک باشد.

Baatara Gorge Waterfall

مسیریابی :

مراکز خرید در بیروت

امروزه بیروت مملو از فروشگاه هایی با برندهای مطرح و روز دنیا می باشد که ارزان هم نیستند، به همین دلیل به آن؛ شهر شیک پوشان نیز گفته می شود. البته در بازارهای محلی و سنتی آن می توان لباس و اجناس ارزان قیمت هم پیدا کرد ولی قطعا سر زدن به مراکز خرید نامداری مانند ABC یا فروشگاه های خیابان "حمرا" لذت بخش ترین قسمت خرید در سفر شما خواهد شد.

shopping

مرکز خرید ABC Verdun

این مرکز خرید با بیش از 75 سال سابقه کار، جزء اولین مراکز خریدی می باشد که به صورت خرده فروشی آغاز به کار کرده است. ABC همچنین در مسائل دیگری مانند استخدام خانم ها، تبلیغات گسترده و ثبات قیمت نیز پیشقدم بوده است! مرکز خرید ABC یکی از بهترین مقاصد برای خرید و تفریح می باشد که دارای 6 شعبه است و شعبه اشرفیه در بیروت بسیار پرطرفدار و معروف است. این مرکز خرید یک مجموعه سینمایی و فودکورت هم دارد.

ABC Mall

مسیریابی :
مرکز خرید ABC در بیروت بوده و از ساعت 10 صبح تا 10 شب دائر می باشد.

بازار سوک الطیب
Souk El Tayeb

این بازار لبریز است از محصولات غذایی و کشاورزی ارگانیک و از سال 2004 فعالیت خودش را آغاز کرده است. در ابتدا سوک الطیب با هدف اشتراک گذاری و ترویج سنت غذایی و کشاورزی راه اندازی شد اما به مرور به یکی از شلوغ ترین و پرطرفدارترین بازارهای بیروت تبدیل و خیل گسترده ای از گردشگران را به سوی خود کشاند! هر هفته شنبه ها کشاورزان و آشپزهای عالی محصولات خود را در سوک الطیب به معرض فروش می گذارند و با اینکار یک نمایشگاه فرهنگی-غذایی دائر می کنند! شما می توانید خوراکی های سنتی و خوشمزه، مرباهای خانگی و تازه، ماست های خوشمزه و ارگانیک، آب میوه های خالص و طبیعی و...را از این بازار تهیه کنید.

Souk El Tayeb

مسیریابی :

خیابان حمرا بیروت
Hamra Street

این خیابان سرزنده ترین و معروف ترین خیابان بیروت می باشد که شبانه روز شلوغ و پر تردد است. اگر می خواهید در قلب بیروت قدم بزنید قطعا حمرا بهترین انتخاب شما است. در خیابان حمرا تا دلتان بخواهد فروشگاه و رستوران های مختلف وجود دارد که باعث می شود هم بگردید و خرید کنید و هم طعم های مختلفی از غذاها را بچشید. شارع الحمرا در سالهای گذشته محل تجمع روشنفکران لبنانی بوده است و به همین دلیل هم گالری های هنری و کافه های آن زبانزد مردم می باشد. معروفترین کافه زنجیره ای دنیا یعنی استارباکس (Starbucks) هم در این خیابان شعبه دارد.

شارع الحمرا

مسیریابی :

رستوران در بیروت

رستوران های بیروت یکی از جذابیت های لبنان می باشند که با ساختن طعمی دلنشین سفر را برای شما خوشمزه تر می کند! ویژگی آشپزی در لبنان دقیقا مانند دیگر مناطق خاورمیانه است با همان سبزیجات و ادویه های معطر. یکی از خصیصه های بارز غذاهای لبنانی استفاده از آبلیموی تازه و روغن زیتون بکر می باشد.

restaurant in beirut

رستوران ام شریف
Em Sherif Retaurant

بی شک این رستوران یکی از بهترین ها در بیروت می باشد. در ام شریف همه چیز لوکس و منحصر به فرد است، از رفتار صمیمانه پرسنل حرفه ای آن تا ظروف و نحوه پذیرایی! منوی آن فوق العاده کامل و با آیتم های بی شماری بوده که باعث می شود هنگام خروج حس کنید حتی برای یک قطره آب هم جایی باقی نگذاشته اید! کیفیت غذاهای رستوران ام شریف بسیار عالی بوده و نکته مثبت دیگر، اجرای هر شب موسیقی زنده عربی در این رستوران است.

em sherif beirut

مسیریابی :

این رستوران در خیابان ویکتور هوگو قرار دارد و هرروز از ساعت 8:30 تا 11:30 ظهر و از 12:30 تا 4 بعد از ظهر آماده سرو غذا می باشد.

رستوران بَربَر
Restaurant BarBar

رستوران بربر انواع و اقسام غذاهای لبنانی را با قیمتی مناسب و کیفیتی عالی سرو می کند. این رستوران دارای 3 شعبه می باشد که 7 روز هفته بصورت 24 ساعته دائر هستند. بربر به علت شاورما و فلافل های خوشمزه و همچنین آماده کردن سریع برگرهای دست ساز و ساندویچ از شهرت زیادی برخوردار است! همچنین بهترین دلیوری و غذای بیرون بر را دارد.
بعد از این توضیحات قطعا شما هم به گردشگران حق می دهید که چرا از بین اینهمه رستوران در بیروت؛ بربر انقدر مورد توجه و استقبال مسافران است!

رستوران بربر بیروت

مسیریابی :

یکی از شعب رستوران بربر در بیروت، خیابان پیکادلی واقع شده و بصورت 24 ساعته آماده سرویس دهی می باشد.

رستوران ایرانی زعفران

زعفران را می توان تنها رستوران ایرانی در لبنان دانست چرا که تا کنون رستورانی که هم منو و هم سرآشپزهایش ایرانی باشند در لبنان وجود نداشت! این رستوران تازه تاسیس توانست به سرعت نه تنها در بین گردشگران بلکه میان مردم لبنان هم جایگاه خود را پیدا کند، به طوریکه شیشلیک و کباب های آن زبانزد لبنانی ها شده است!

رستوران زعفران

مطالب پر بازدید

همه چیز درباره سفر به استانبول

استانبول قلب توریستی کشور ترکیه میباشد که دارای دو بخش اروپایی و آسیایی است. استانبول را در هر فصل و آب و هوایی اگر بارها ببینید بازهم کم است. شهری پر از جاذبه های گردشگری، انواع مراکز خرید با برندهای روز دنیا، غذاها و شیرینی های لذیذ ترکی و خلاصه که "هرچه خوبان همه دارند، استانبول یکجا در خود جمع کرده است"، و شما میتوانید برای رزرو هتل های استانبول اقدام کنید. در این مقاله از مجله بوکینگ بطور جامع درباره این شهر رویایی صحبت کرده‌ایم.

21 خرداد 1399

راهنمای سفر به آنتالیا

آنتالیا یکی از شهر های تفریحی ترکیه میباشد که هر سال میزبان بسیاری از توریست های ایرانی است ، اگر قصد سفر به آنتالیا را دارید پیشنهاد میکنیم در ادامه مطلب همراه ما باشید. آنتالیا دارای سه منطقه اصلی و توریستی است  که شامل لارا ، کمر و بلک میباشد و برای انتخاب هتل باید اطلاعات مختصری راجع به هر منطقه داشته باشید. 

31 خرداد 1399

راهنمای سفر به مشهد

مشهد شهری است که می توان گفت بار ها به گوش هر ایرانی خورده است و تا حرف از آن می شود یاد حرم ملکوتی امام رضا (ع) خواهیم افتاد، البته که این شهر هم زیارتی است و هم تفریحی چرا که مشهد دارای جاذبه هایی طبیعی و مدرن است که در کنار زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) سفر ما را به این شهر زیبا تر و دلنشین تر خواهد کرد در ادامه بوکینگ سعی کرده است با اطلاعاتی مفید سفر شما را راحت تر و زیباتر کند ، همراه ما در ادامه مطلب باشید.

8 خرداد 1399

راهنمای سفر به قشم

جزیره قشم یا جزیره شگفت انگیزی ها! این جزیره در چند سال اخیر یکی از مقصد های پرگردشگر ایران شناخته شده است که با مردم و فرهنگ آنان این جزیره زیبا تر شده است ، اگر قصد سفر به قشم را دارید در ادامه مطلب همراه بوکینگ باشید تا سفری دلنشین تر را در این جزیره تجربه کنید.

18 خرداد 1399

دیدگاه شما چیست؟