ایران

سفر به لاهیجان

  • 27 شهریور 1399

لاهیجان  بزرگترین شهر شرقی استان گیلان است. این استان دارای جمعیت بسیار زیادی است و گویش آنها گیلکی میباشد. استان لاهیجان بسیار سرسبز بوده و تپه های چای آن بسیار معروف است . این شهر جذاب علاوه بر جاذبه های گردشگری، جاذبه های تاریخی زیادی هم دارد که در قسمت های دیگر بوکینگ به معرفی آن ها میپردازیم. این استان به شهر ابریشم بافی نیز معروف است. لاهیجان به عنوان عروس گیلان نیزمعروف است، البته نگین سرسبز گیلان نیز لقب گرفته و سرسبزی این استان توریست های زیادی را به خود جذب کرده که اگر از هر کدام در مورد خاطرات سفر به این استان بپرسید حرف های دلنشین زیادی برای گفتن دارند. لاهیجان مهد پرورش دانشمندان زیادی بوده و از نظر اقتصادی نیز علاوه بر چای در زمینه های : بامبو بافی، خراطی، سفالگری و کلوچه پزی  نیز فعالیت دارند. دین و مذهب در استان لاهیجان قبل از اسلام زرتشت، و بعد از ورود اسلام مردمان این استان پیرو اسلام سنی شدند ودر دوران صفوی به اسلام شیعه روی آوردند . 

استان لاهیجان

آب و هوای لاهیجان 

پیگیری روزانه پیش بینی آب و هوای این استان نقش به سزایی در عبور ومرور جاده ای، کشاورزی وکاهش خسارات ناشی از سیل وطوفان خواهد داشت . 
آب وهوای این استان به دو بخش تقسیم میگردد: 
1. بخش جلگه ای: معتدل و مرطوب است . 
2. بخش کوهستانی: سردسیر وخوش آب و هوا میباشد. 

اب هوای لاهیجان

جاذبه های گردشگری 

استان لاهیجان دارای طبیعت بسیار زیبایی است که هر توریستی را به خود جذب میکند. تپه های ماهور این استان سالیانه افراد زیادی را به سمت خود میکشد اما جدا از طبیعت سرسبزش ما در بوکینگ به معرفی جاذبه های دیگر این استان زیبا میپردازیم.

جاذبه های گردشگری

تله کابین لاهیجان 

تله کابین لاهیجان یا بام سبز لاهیجان از تفرجگاه های شناخته شده استان لاهیجان میباشد. تله کابین این استان در دو ایستگاه بنا شده است که به استگاه اول"بام سبز" و به ایستگاه دوم "تاج خروس" میگویند. یکی از جذابیت های این تفریحگاه که روزانه افراد زیادی را به سمت خود میکشاندد این است که از همان ابتدای حرکتف طبیعت سرسبز این استان را در زیر پای خود میبینید. البته ما به دوستداران صنایع دستی پیشنهاد میکنیم به ایستگاه دوم نیز بروند و از صنایع دستی این منطقه دیدن فرمایند و به دوستداران کافی شاپ نیز همین توصیه میشود که در ایستگاه دوم یک سری به کافی شاپ های عالی تله کابین بزنند. ساعت کاری این تله کابین از ساعت 8 صبح تا 8 شب می باشد و دارای 33 کابین میباشد . 

تله کابین لاهیجان

آبشار شیطان کوه 

از دیگر جاذبه های گردشگری معروف استان لاهیجان آبشار شیطان کوه میباشد علت نام گذاری این جاذبه گردشگری به شیطان را در دو روایت توصیف کرده اند: روایت اول این بوده که به دلیل بادهای شدید این منطقه صداهای ترسناکی ایجاد میشده که مادربزرگان در قدیم بر این باور بودند که که این کوه محل زندگی شیاطین میباشد.
روایت دوم : در گذشته این منطقه به شاه نشین معروف بوده و در زمان عباسیان این منطقه را به شیطان نام گذاری کردند که از این دورهء پادشاهان عباسی، بد نامی به یادگار بماند! اما جدای از روایت ها و نامگذاری این کوه، زیبایی مثال زدنی آن قابل چشم پوشی نیست.بطوریکه
همه روزه افراد زیادی برای بازدید از شیطان کوه میروند. این جاذبه گردشگری در قسمت شرقی استان لاهیجان قرار دارد، که سرتاسر آن را شمشاد های کوتاه و سرسبز پوشانده است. از این جاذبه گردشگری به عنوان تابلو نقاشی نیز یاد میشود، چرا که فضای سرسبز آن و جاری شدن آبشار از دل کوه تابلویی زیبا را به تصویر میکشد. البته هرچقدر از زیبایی های این کوه گفته شود در کلام نمیگنجد و در آخر فقط با دیدن است که حق مطلب ادا می شود.

شیطان کوه لاهیجان

تالاب سوستان 

تالاب سوستان یا بهشت ایران زمین هر ساله گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند. نکته بسیار جالب در مورد تالاب سوستان، این است که به دلیل بارش های زیاد و فراوان باران هم همیشه دارای آب شیرین است و هم دارای گونه های متنوع گیاهی می باشد و شاید به همین دلیل هم گونه های پرندگان و آبزیان متعددی در این منطقه دیده میشود. جالب است بدانید نیلوفرهای آبی بسیار زیادی نیز در این تالاب وجود دارد که زیبایی های این تالاب را دو چندان کرده اند. ماهیگیری نیز در تالاب سوستان بسیار جذاب بوده و طرفداران زیادی دارد. 

تالاب سوستان

پل خشتی لاهیجان 

این پل دیدنی در شمال غربی استان لاهیجان احداث شده است و در ساخت آن از مصالحی مانند آجر قرمز و آهک ساروج استفاده شده. این پل بر روی رودخانه سیم رود قرار گرفته و دارای 5 چشمه و دو دهنه بزرگ اصلی است که چشمه میانی بزرگترین چشمه این پل میباشد. در پایه های میانی این پل اتاقک هایی به دو منظور  بنا گردیده : 

1.دلیل اول به خاطر اتراق و استراحت. 
2. دلیل دوم و اصلی تر هم صرفه جویی در مصرف مصالح و کم کردن وزن پل است.

اهالی لاهیجان به این پل، خشت بورد نیز میگویند که در زبان محلی "بورد" به معنای پل میباشد.
پل خشتی در دوران کیاییان احداث گردیده و یکبار در زمان قاجاریه مرمت شده و آخرین بازسازی این پل نیز به چند سال اخیر بازمیگردد. این پل به دلیل قرار گرفتن در منطقه ای خوش آب و هوا و سرسبز سالیانه افراد زیادی را برای گردشگری به خود جذب میکند . 

پل خشتی لا هیجان پ

مسجد اکبریه لاهیجان 

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری استان لاهیجان مسجد اکبریه است که ما در بوکینگ به معرفی این بنای تاریخی میپردازیم:
این بنا در جنوب غربی استان لاهیجان واقع شده است. این مسجد جزء با ارزش ترین میراث کشور تلقی میگردد. در این مسجد سنگ نوشته هایی از جنس مرمر استفاده شده که از خط نستعلیق بهره گرفته است. این بنا به دلایلی در زمان ساخت نیمه کاره ماند و بعد از گذشت چند سال به ساخت مجدد آن پرداخته شد. امروزه این مسجد از دو بخش مسجد نو با قدمت یک قرن و مسجد کهنه تشکیل شده است. این دو قسمت توسط یک در چوبی به هم وصل شده اند . وضوخانه این مسجد در دو طبقه ساخته شده و هر دو وضوخانه دارای پوشش گنبدی است. این مسجد علاوه بر وضوخانه دارای شبستان نیز میباشد. وضوخانه ای که در طبقه همکف طراحی شده توسط 3 در چوبی به شبستان متصل میگردد. در ساخت درگاه و دروازه اصلی این مسجد از آجر قرمز استفاده شده است.

مسجد اکبریه لاهیجان

مراکز خرید لاهیجان 

بی تردید لاهیجان شهر چای و کلوچه است، اما دارای مراکز خرید خوبی هم می باشدکه برای افرادی که خرید جزء لاینفک از سفرشان است، بسیار مناسب می باشد.جاذبه خرید

بازار سنتی لاهیجان 

بازار های سنتی اغلب دارای حال و هوایی است که اکثر افرادی که میروند جذب آن میشوند. بازارهای سنتی لاهیجان با بوی سیر و ماهی و آبپاشی های اول صبح مغازه داران بسیار دلربا هستند. بیشتر افرادی که به لاهیجان میروند حتما به این بازار سنتی میروند و مایحتاج خود را مثل: سیر، سبزی تازه، ماهی تازه و... را از آن تهیه میکنند. حتی افراد بومی نیز خرید روزانه خود را از این بازار انجام می دهند. این بازار دارای معماری سنتی و مغازه هایی با بنای قدیمی است.

بازار سنتی لاهیجان

مرکز خرید ولیعصر 

اگر به دنبال عسل و خشکبار ممتاز هستید، ما مرکز خرید ولیعصر را به شما پیشنهاد میکنیم. این مرکز خرید کلوچه، لباس، کیف و کفش و لوازم خانگی هم دارد. بین خودمان بماند کلوچه هایتان را از مرکز خرید ولیعصر نخرید! این در مرکز شهر قرار داشته و دسترسی به آن بسیار راحت است، همچنین به استخر لاهیجان نیز نزدیک است. مرکز خرید ولیعصر دارای معماری قدیمی اما تنوع اجناس بسیار زیادی است.
این مرکز خرید در استان لاهیجان، خیابان شهدا واقع شده است و ساعت کاری آن از 8 صبح تا 10 شب می باشد.

مرکز ولیعصر لاهیجان

مرکز خرید نادری 

یکی دیگر از مرکز خرید های معروف استان لاهیجان، مرکز خرید نادری است، که یک نام معتبر وشناخته شده در تولید و توزیع کلوچه میباشد. این مرکز خرید در یک برج واقع شده و روزانه تعداد زیادی از مسافران و حتی افراد بومی به این مرکز خرید مراجعه میکنند. طراحی این مرکز خرید به گونه ای است که از اطراف شهر تابلو آرم نادری معلوم میباشد. اگر عاشق کلوچه هستید و برای سوغاتی هم این خوراکی خوشمزه را ترجیح می دهید، نادری را فراموش نکنید.

نادری

غذاهای معروف لاهیجان 

با غذاهای خوشمزه ای که در استان لاهیجان درست میشود میتوان سفره بسیار رنگارنگی را برای پذیرایی آماده کرد.
مرغ وآلوی لاهیجان، میرزا قاسمی، شیش انداز گیلکی و... که حس رضایت هر کسی را به آسانی به دست می آورد.

غذاهای معروف لاهیجان

مرغ و آلوی لاهیجان 

شمالی ها در پخت انواع غذای خوشمزه با مرغ تخصص ویژه دارند، ازجمله این غذاهای خوشمزه، مرغ وآلو است. این غذای خوشمزه جزء غذاهای مجلسی لاهیجان منظور میشود.این خورشت جذاب با چندین رب ترش وشیرین تهیه میشود که مزه ملسی به آن می دهد. برای اینکه بتوانید یک خورشت آلو و مرغ خوشمزه درست کنید با ما همراه باشید.
مردمان بومی لاهیجان ابتدا سیر و پیاز را تفت میدهند و آلو را به آن اضافه میکنند، رب انار، رب نارنج و رب گوجه را اضافه کرده و مقداری برگه زردآلو نیز داخل آن می ریزند و سپس تیکه های مرغ و آب جوش را اضافه و میگذارند چند ساعتی بپزد.
برای بامزه تر شدن این غذا، عده ای از افراد بومی لاهیجان آلوی سیاه نیز به آن اضافه میکنند. 

مرغ و آلو

خورشت سبزی فسنجان لاهیجان 

یکی از غذاهای سنتی در لاهیجان این خورشت است که به مدل های گوناگونی پخته میشود. از معروفترین مدل های این خورشت، پخت آن با سبزی میباشد.
برای درست کردن آن ابتدا گوشت چرخ کرده را با مقداری نمک و فلفل به صورت توپک های کوچک گرد و سرخ می کنیم و در قابلمه ای جدا گانه میپزیم. در قابلمه ای دیگر پیاز ها را سرخ کرده و سبزی ها را به آن اضافه و به نوبت گردو، رب انار و آبجوش ریخته و بعد از نیم ساعت توپکهای گوشتی را میریزیم و اجازه می دهیم نیم ساعت دیگر باهم بپزند. بعضیها به این خورشت شکر اضافه می کنند در حدی که شیرین شود. خورشت سبزی فسنجان یکی از پرطرفدارترین غذاهای لاهیجان است.

سبزی فسنجان

میرزا قاسمی 

یکی دیگر از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار استان لاهیجان میرزا قاسمی است. میگویند علت نامگذاری آن این بوده که در ابتدا در زمان قاجاریه توسط محمد قاسم خان ابداع و نامیده شد!
این غذا را بادمجان کباب شده، خوشمزه میکند. شما بعد از اینکه بادمجان ها را کبابی کردید، پوست آنها را کنده و ساطوری کنید سپس گوجه پوست گرفته را هم ساطوری کرده و به بادمجان اضافه و سرخ میکنیم. بعد پیاز داغ و سیر داغ فراوانی درست کرده و داخل مخلوط بادمجان و گوجه میریزیم. در آخر میتوانیم تخم مرغ را داخل آن شکسته و هم بزنیم یا در تابه ای جداگانه تخم مرغ را سرخ کرده و سپس تکه تکه کرده و به بادمجان اضافه و میل کنیم.
میرزا قاسمی را هم با نان و هم برنج سرو می کنند.

میرزای قاسمی

رستوران های معروف لاهیجان

غذاهای شمال کشور بسیار دلچسب و متنوع می باشند و به همین دلیل هم در هر خطه از آن رستوران های عالی ای وجود دارد که واقعا انتخاب از میان آنها دشوار است. بنابراین رک بگوییم در شمال کشور به هر رستورانی وارد شوید و بخصوص که غذاهای محلی آن را بخورید، هیچگاه ناراضی خارج نخواهید شد.

خورشت سیرابیج

رستوران نون و نمک لاهیجان 

بیشتر افرادی که به مسافرت میروند دوست دارند غذاهای محلی و خانگی منطقه مورد نظر را میل کنند، در لاهیجان رستوران معروف نون و نمک دارای غذاهای محلی و خانگی بسیار خوشمزه ای میباشد. غذاهایی مانند: کشک بادمجان، کوفته، شامی، میرزا قاسمی و... البته قابل ذکر است که این رستوران پاستا و ماکارانی نیز دارد. کیفیت غذاهای این رستوران به گونه ای است که افراد زیادی را به عنوان طرفدار به خود جلب کرده پس اگر در لاهیجان به دنبال یک رستوران خوب با غذاهای محلی و خانگی هستید نون و نمک را فراموش نکنید.

رستوران نون و نمک

مسیریابی :

این رستوران در لاهیجان، ابتدای بلوار امام رضا، نبش گلستان 21 واقع شده است.

کافه رستوران قاب

قاب، بزرگترین کافه رستوران لاهیجان به شمار میرود که مورد توجه افراد بومی و مسافرین زیادی قرار دارد. در این کافه رستوران انواع نوشیدنی های سرد و گرم، دسر، سالاد و انواع غذاهای لذیذ و پرطرفدار سرو می شود. کافه رستوران قاب در محیطی زیبا قرار دارد و مورد توجه بسیاری از افراد بومی و مسافرین میباشد. 
قاب

هتل های معروف لاهیجان 

یکی دیگر از گزینه هایی که افراد درسفر به آن بسیار توجه میکنند هتل میباشد. قطعا تمامی مسافران دوست دارند که در سفر هتلی را انتخاب نمایند که نیازهایشان را از هر لحاظ تامین کند.
برای انتخاب و رزرو هتل با بوکینگ همراه باشید.

هتل رسپینا لاهیجان*****

این هتل 5 ستاره در سال 1397 افتتاح شده و جزء تازه تاسیس ترین هتل های استان لاهیجان میباشد. رسپینا دارای 4 طبقه و 20 اتاق میباشد که اتاق های آن شامل یک تخته، دوتخته و سوییت است. هتل رسپینا به استخر لاهیجان و همچنین تله کابین لاهیجان بسیار نزدیک است. به دلیل نزدیکی این هتل به کوهستان مسافران میتوانند ار آب و هوای کوهستانی و مناظر زیبای نزدیک این هتل لذت ببرند. از امکانات دیگر این هتل می توانیم به پارکینگ و اینترنت اشاره کنیم.
پرسنل این هتل بسیار مجرب و حرفه ای بوده ونکته ای که بسیار در آن رعایت می شودتمیز و بهداشتی بودن محیط آن است. اتاق های رسپینا بصورت روزانه تمیز و ضدعفونی می شوند.

هتل رسپینا لاهیجان

مسیریابی :

هتل جهانگردی لاهیجان****

این هتل به صورت زنجیره ای در اکثر شهر های ایران میباشد. قیمتهای هتل های زنجیره ای بسیار مناسب بوده و برای مسافر مقرون به صرفه می باشد. هتل جهانگردی در لاهیجان در مکانی آرام و سرسبز، با امنیت بسیار بالایی واقع شده است. هتل جهانگردی جزء قدیمی ترین هتل های لاهیجان میباشد که در سال 1352 ساخته و در سال 1394 بازسازی شده است. هتل جهانگردی در منطقه ای منتهی به دامنه های البرز قرار دارد.

هتل جهانگردی

مسیریابی :

این هتل در میدان سپاه لاهیجان واقع شده است.

هتل آپارتمان تعطیلات

بسیاری از مسافران به دنبال اقامت در هتل آپارتمان هستند مخصوصا افرادی که بصورت جمعیتی سفر میکنند به خاطر ارزان تر شدن سفر هتل آپارتمان را انتخاب می کنند. هتل آپارتمان تعطیلات بسیار شیک، تمیز و با کیفیت میباشد. اکثر کسانی که در این هتل آپارتمان اقامت داشته اند، راضی بودند. این هتل آپارتمان در سال 1395 تاسیس شده و دارای 4 طبقه و 12 باب آپارتمان میباشد. این هتل آپارتمان در نزدیکی جاذبه های گردشگری لاهیجان قرا گرفته است. 
آدرس:میدان کاشف السلطنه-جاده کوه بیجار-نبش سعدی 13 

هتل آپارتمان تعطیلات

مسیریابی :

این هتل در میدان کاشف السلطنه، جاده کوه بیجار، نبش سعدی 13 قرار دارد.

صنایع دستی

صنایع دستی نقش مهمی در اقتصاد شهرهای توریستی دارد. لاهیجان هم از این قضیه مستثنی نیست و دارای صنایع دستی دلفریبی می باشد.

صنایع دستی

حصیر بافی 

یکی از رایج ترین وقدیمی ترین صنایع دستی استان لاهیجان حصیر بافی میباشد. حصیربافی معمولا از مواد اولیه ای همچون: سوف، لی و کنف استفاده میشود. به دلیل گسترش این حرفه در میان خانمهای لاهیجانی به منظور کسب درآمد، کلاس های آموزشی زیادی هم در لاهیجانوجود دارد. از حصیر در گذشته بیشتر به عنوان زیر انداز استفاده میشده ولی امروزه این صنعت پیشرفت کرده و کالاهای دیگری مانند سبد حصیری و ... هم با حصیر درست میکنند. 

حصیر بافی

سفالگری 

اگر بخواهیم از قدمت سفالگری صحبت کنیم، به دوران پیش از اسلام برمیگردد. این صنعت در جاهای مختلف ایران رواج پیدا کرده اما به عنوان یک صنعت اصلی در لاهیجان به شمار میرود. یعنی در توضیح بیشتر میتوان گفت: لاهیجان را سرزمین سفال می نامند. البته تولید سفال در لاهیجان متنوع بوده بطوریکه در سقف های خانه های این استان هم از سفال استفاده میکنند، به طوریکه نوعی معماری بومی محسوب میشود. از محصولات دیگر صنعت سفال نیز میتوان به تولید انواع ظروف نیز اشاره کرد.
در سفالگری از خاک رس استفاده میشود. البته در شاخه دیگری از سفالگری که سرامیک سازی است، از خاک سفید استفاده می شود. ظروف سفالی بامزه یکی از سوغاتی های رایج و زیبای لاهیجان می باشد.

سفالگری

گلیم بافی 

یکی از هنرهای اصلی و معروف دیگر در لاهیجان گلیم بافی است که معمولا توسط زنان لاهیجان در خانه برای کسب درآمد انجام میشود. معمولا نقوش گلیم بافی به صورت ذهنی بوده و از نسلی به نسل دیگر  یاد داده میشود. امروزه به دلیل پیشرفته تر شدن این صنعت در لاهیجان کلاس های آموزشی نیز در نظر گرفته شده است. گلیم استان لاهیجان میتواند بهترین یادگاری از این شهر باشد. 

گلیم بافی

مطالب پر بازدید

همه چیز درباره سفر به استانبول

استانبول قلب توریستی کشور ترکیه میباشد که دارای دو بخش اروپایی و آسیایی است. استانبول را در هر فصل و آب و هوایی اگر بارها ببینید بازهم کم است. شهری پر از جاذبه های گردشگری، انواع مراکز خرید با برندهای روز دنیا، غذاها و شیرینی های لذیذ ترکی و خلاصه که "هرچه خوبان همه دارند، استانبول یکجا در خود جمع کرده است"، و شما میتوانید برای رزرو هتل های استانبول اقدام کنید. در این مقاله از مجله بوکینگ بطور جامع درباره این شهر رویایی صحبت کرده‌ایم.

21 خرداد 1399

راهنمای سفر به آنتالیا

آنتالیا یکی از شهر های تفریحی ترکیه میباشد که هر سال میزبان بسیاری از توریست های ایرانی است ، اگر قصد سفر به آنتالیا را دارید پیشنهاد میکنیم در ادامه مطلب همراه ما باشید. آنتالیا دارای سه منطقه اصلی و توریستی است  که شامل لارا ، کمر و بلک میباشد و برای انتخاب هتل باید اطلاعات مختصری راجع به هر منطقه داشته باشید. 

31 خرداد 1399

راهنمای سفر به مشهد

مشهد شهری است که می توان گفت بار ها به گوش هر ایرانی خورده است و تا حرف از آن می شود یاد حرم ملکوتی امام رضا (ع) خواهیم افتاد، البته که این شهر هم زیارتی است و هم تفریحی چرا که مشهد دارای جاذبه هایی طبیعی و مدرن است که در کنار زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) سفر ما را به این شهر زیبا تر و دلنشین تر خواهد کرد در ادامه بوکینگ سعی کرده است با اطلاعاتی مفید سفر شما را راحت تر و زیباتر کند ، همراه ما در ادامه مطلب باشید.

8 خرداد 1399

راهنمای سفر به قشم

جزیره قشم یا جزیره شگفت انگیزی ها! این جزیره در چند سال اخیر یکی از مقصد های پرگردشگر ایران شناخته شده است که با مردم و فرهنگ آنان این جزیره زیبا تر شده است ، اگر قصد سفر به قشم را دارید در ادامه مطلب همراه بوکینگ باشید تا سفری دلنشین تر را در این جزیره تجربه کنید.

18 خرداد 1399

دیدگاه شما چیست؟