ایران

راهنمای سفر به زنجان

  • 20 شهریور 1399

بیش از 40 سال است که زنجان به استان تبدیل گردیده که به آن فلات زنجان نیز میگویند. استان زنجان متشکل از 16 بخش،46  دهستان و 19 شهرستان است. استان زنجان در غرب کشور ایران واقع شده و از لحاظ کشاورزی و دامداری مهم ترین قطب کشور ایران است. قابل ذکر است که نام زنجان قبل از اسلام زنگان یا زندیگان بود.
استان زنجان تشکیل شده از دو منطقه جلگه ای و کوهستانی است که دارای دامنه های حاصلخیزی میباشد و همین امر باعث شده این استان از لحاظ کشاورزی امتیاز ویژه ای را به خود اختصاص دهد.
از امتیاز های ویژه استان زنجان دارا بودن دشت های حاصلخیز، بیابان ها، رودخانه ها، کوهستان ها، تپه ها، دریاچه ها، آبشارها و چشمه های آب گرم میباشد. در استان زنجان رودخانه ای به نام قزل اوزن وجود دارد که از لحاظ اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.
در این معرفی حیف است که از صفات بارز و عالی مردمان زنجان سخنی گفته نشود! زنجانی ها مردمانی بسیار شجاع، دلیر، مهربان، خونگرم و مهمان نواز هستند. آنها گویش بسیار شیرینی دارند و زبان شیرین ترکی را با لهجه زنجانی صحبت میکنند. مردمان زنجان شیعه بوده و با جرات می توان گفت این استان، پایتخت و نماد عزاداری حسینی و شور حسینی است .
برای آشنایی بیشتر با استان زنجان با بوکینگ همراه باشید .

زنجان

آب و هوای زنجان

استان زنجان دارای آب و هوای  چهارفصل می باشد. اگر شما هم از آن جمله افرادی باشید که دوست دارند بدانند بهتر است چه فصلی از سال به زنجان سفر کنند باید بگوییم ماه هایی همچون : اردیبهشت، خرداد و تیر آب و هوای این استان بسیار مطلوب و مناسب سفر است.
مرطوب ترین ماه سال در استان زنجان، ماه اردیبهشت است که بارش بسیار زیادی دارد البته از لحاظ جوی استان زنجان دارای اقلیم فرا سرد و نیمه خشک است پس برای افرادی که علاقه بسیار زیادی به سرسبزی دارند توصیه میشود که در فصل های تابستان و بهار راهی این استان شوند.

چابهار

جاذبه های گردشگری 

شاید خیلی از افراد وقتی صحبتی از استان زنجان بشود ندانند که این استان هم همانند دیگر استان ها و شهرهای ایران جاذبه های گردشگری بسیار زیاد و متنوعی درد. ما در بوکینگ  به شما کمک میکنیم تا با جاذبه های گردشگری استان زنجان آشنا شوید. البته این نکته را هم بگوییم که استان زنجان میتواند از نظر جاذبه گردشگری به عنوان یکی از " جاذبه های گردشگری بکر ایران" محسوب شود.
استان زنجان دارای آثار تاریخی بسیار زیادی میباشد که بوکینگ قصد شناساندن این آثار تاریخی بسیار زیبا وجذاب را دارد.

زنجان

معبد داش کسن 

بسیاری از افراد در سفر های خود دوست دارند به مناطقی بروند که بناهای تاریخی بسیار زیادی دارد. در استان زنجان یکی از مهم ترین بناهای تاریخی که هر توریستی را به خود جذب میکند معبد داش کسن میباشد. این واژه ترکی به معنای :"سنگ تراش" است. این بنای تاریخی مربوط به دوره "ایلخانیان" بوده و جالب است بدانید که معماری آن تلفیقی از معماری ایرانی وچینی است و در بدو ورود به این آثار تاریخی معماری چینی به چشم هر توریستی میخورد . 
برای خیلی از افراد جالب است بدانند چرا به معبد داش کسن "اژدها" هم میگویند!
همان طور که در قسمت بالا گفتیم بنای این آثار هنری ترکیبی از معماری ایرانی و چینی است، به همین دلیل بر سر بنای این معبد اژدهایی طراحی شده است که این امر موجب شده به این معبد "اژدها" نیز گفته شود .
معبد داش کسن زنجان

مسیریابی :

این معبد تاریخی که قدمت آن در حدود 700 سال میباشد در 15 کیلومتری شهر سلطانیه در روستای زیبای ویر بنا شده است . 

رودخانه قزل اوزن

قزل اوزن ترکیبی از دو واژه میباشد. قزل به معنای طلا و اوزن نیز به معنای فراوانی است.
رودخانه قزل اوزن از ارتفاعات بلند کردستان و آذربایجان شرقی سرچشمه میگیرد. از دیر باز این رودخانه دارای اهمیت بسیار زیادی برای استان زنجان بوده . اما متاسفانه امروزه خبرهای بسیار ناراحت کننده ای در مورد این رود مهم به گوش میخورد ، آن هم خشک شدن تدریجی این رود میباشد. طی تحقیقاتی که اخیرا در مورد این رودخانه انجام داده اند علت های بسیار زیادی را برای خشکی این رود به دست آورده اند که دو مورد از مهم ترین عوامل آن کم شدن بارش در این استان و آبیاری های بسیار زیاد، بی برنامه و غیر اصولی میباشد. خشک شدن رودخانه قزل اوزن پیامدهای منفی به همراه دارد که میتوان از مهم ترین این پیامد منفی به تاثیر گذاری بر معیشت کشاورزی مردمان زنجان اشاره کرد . 
اما باتمام این توضیحات و پیامدها از رودخانه قزل اوزن نمیتوان به عنوان یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری یاد نکرد که همچنان توریست های زیادی را برای بازدید به خود جذب مینماید.

رود خانه قزل اوزن زنجان

مسیریابی :

گنبد سلطانیه

یکی دیگر از بناهای تاریخی مهم در استان زنجان گنبد سلطانیه میباشد که نام دیگر آن ساعت آفتابی است. این بنا در دوران ایلخانیان ساخته شده و یکی از عواملی که باعث شده توریستهای زیادی جذب این بنای تاریخی شوند، احداث آن در فضایی سرسبز است که سبب شده بسیاری از افراد که به فضای سرسبز و دشت علاقه دارند، به زبان خودمانی تر با یک تیر دو نشان بزنند و به گنبد سلطانیه رفته و در آنجا هم از دشت سرسبز و هم از گنبد زیبا دیدن نمایند.
می گویند گنبد سلطانیه لقب بزرگترین گنبد جهان را به خود اختصاص داده است که البته پر بیراه هم نیست زیرا این بنای هشت ضلعی از تمام نقاط شهر قابل رویت است.
گنبد این بنا دارای کاشی های فیروزه ای است که این زیبایی از چشم توریست ها پنهان نمی ماند! دیوارهای آن نیز از آجر پوشانده شده که حکاکی های زیادی در آن به چشم میخورد. از جمله آیات قرآن که روی بسیاری از آجرهای دیوار های این بنا حک شده است.

گنبد سلطانیه زنجان

مسیریابی :

غار کَتَله خور 

در اینجا لازم است که در ابتدا توضیحاتی در مورد خود واژه کتله خور داده شود! این واژه در قدیم معانی بسیار متعددی داشته اما امروزه طی تحقیقات وسیع تر به این نتیجه رسیدند که واژه "کتله" به معنای پستی وبلندی میباشد، و "خور"به معنای آسان و راحت! که در مجموع شاید بتوان گفت به معنای پستی بلندیِ آسان است.
غار کتله خور در دل  کوه های آهکی این استان قرار دارد، و راههای بسیار زیادی برای رفتن به این غار طراحی گردیده است. یکی از جذابیت های آن وجود اختلاف ارتفاع در این غار است و حتی در بسیاری از جاهای آن رطوبت نیز متفاوت است و در بسیاری از قسمت های این غار رطوبت تا 90 در صد افزایش می یابد. کتله خور یکی از وسیع ترین غارهای ایران میباشد که در حدود سال 1300 توسط مردمان گرماب کشف گردید. در ابتدا به دلیل کوچک بودن ورودی آن تنها مردمان گرماب به آنجا آمد ورفت داشتند، اما رفته رفته با گسترش ورودی این غار به غیر از مردمان گرماب توریست های زیادی نیز از آنجا بازدید می کنند.
 غار کتله خور به سه قسمت اصلی تقسیم میشود که ما در بوکینگ به معرفی این سه بخش میپردازیم.
بخش اول"ورزشی" به دلیل صخره ای بودن این غار ، صخره نوردان زیادی به آنجا میروند .
بخش دوم"تفریحی" که برای بازدید عموم و توریستهای عزیز طراحی شده است و در این غار با نور پردازی های متعددی که انجام شده توریست به راحتی میتواند زیبایی ها و هنرهای آن را نظاره گر باشند.
بخش سوم"فرهنگی" در این بخش یک سالن بسیار بزرگ برای انجام مراسم های مختلف طراحی شده است . 
نوبت می رسد به دیوارهای زیبای غار کتله خور! این دیوارها به شکل گل کلمی بوده و به دلیل وجود رگه های آهکی بر روی آن، نور های ایجاد شده به رگه های آهکی برخورد کرده و نمای هنری زیبایی را ایجاد میکنند.
در این مکان برای راحتی توریست های عزیز امکانات اقامتی نیز در نظر گرفته شده است.

غار کتله خور زنجان

مسیریابی :

بازار تاریخی زنجان 

این بنای تاریخی مربوط به دوره قاجاریه میباشد و شاید به دلیل کاربری آن اکثرا فکر کنند فقط برای خرید مناسب است، اما زیبایی های نفس گیر و سنتی  این بازار باعث شد تا ما آن را در قسمت جاذبه ها معرفی کرده و پیشنهاد کنیم حتما سری به بازار تاریخی زنجان بزنید چرا که هم فال است و هم تماشا!
بازار زنجان در قسمت جنوبی و بافت قدیمی شهر قرار گرفته و دارای دو قسمت بازار بالایی و بازار پایینی می باشد. همچنین در این بازار قسمت های متعددی از جمله بازار زرگرها، بازار کفاش ها، بازار بزازها و بازار سراج ها وجود دارند. از دیدنی های آن می توان به تعدد کاروانسراها و مساجد اشاره کرد. همچنین می گویند بازار تاریخی زنجان جزء طولانی ترین بازار های ایران میباشد.
نوع بافت و همچنین گونه طراحی این بازار و تنوع وجود اجناس متعدد باعث شده که توریست های زیادی جذب این بازار تاریخی شوند . 

بازار زنجان

مراکز خرید زنجان 

غالبا بسیاری از افراد از وجود مراکز تجاری استان زنجان بی خبرند؛ در کنار ما بمانید تا باهم به معرفی تعدادی از مراکز خرید بپردازیم.

خرید در زنجان

مرکز تجاری پردیس 

یکی از مراکز تجاری مهم شهر زنجان مرکز تجاری پردیس میباشد که بر خلاف اکثر مراکز خرید این استان به صورت مدرن است. این پاساژ دارای انواع لباس های شیک و مد روز زنانه و بچه گانه میباشد که دارای قیمت های مناسب است و بسیاری از افراد بومی و همچنین توریست ها این مرکز خرید را برای تهیه لباس  انتخاب میکنند . 

پردیس زنجان

مسیر یابی :

مرکز خرید پردیس بین چهارراه امیر کبیر و میدان امام خمینی قرار دارد.

پاساژ مروارید 

یکی دیگر از مراکز تجاری در استان زنجان، پاساژ مروارید است. اگر قصد خرید صنایع دستی زنجان را دارید و نمی دانید کجا بروید حتما یک سر به پاساژ مروارید زده و مطمئن باشید خرید خوبی انجام خواهید داد.
این پاساژ دارای صنایع دستی متنوع با قیمت های مقرون به صرفه است. حتی چاقوهای معروف زنجان که معرف حضور همه است! در طبقه پایین این پاساژ به فروش می رسد.

پاساژ مروارید زنجان

مسیریابی :

این پاساژ بین سبزه میدان و چهارراه انقلاب میباشد.

مجتمع تجاری نور 

زنجان به جز چاقو، طلاهای معروفی هم دارد! بهترین مغازه های طلافروشی آن در مجتمع تجاری نور قرار دارند. در این پاساژ علاوه بر مغازه های طلافروشی که در طبقه همکف و با تنوع بسیار هستند، در سایر طبقات مغازه های فروش پوشاک، کفش و کیف، لوازم آرایشی و... هم وجود دارند.

مجتمع تجاری نور

مسیریابی :

غذاهای معروف زنجان 

شهر زنجان دارای غذاهای بسیار متنوعی می باشد که دارای طعم و عطر بسیار زیادی هستند و بسیار هم قوت و انرژی زیادی دارند که برای تقویت بدن مفید هستند. با ما همراه شوید تا یک شکم گردی جذاب در زنجان انجام دهیم!

غذا در زنجان

جغور بغور 

یکی از غذاهای معروف و پرطرفدار استان زنجان "جغور بغور" میباشد که این غذا دارای قوت بسیار زیاد و مزه فوق العاده عالی ای می باشد. البته اگر اهل خوردن جگر باشید.
جغور بغور ترکیبی از جگر سیاه، جگر سفید، دل و قلوه است که روش پخت آن هم به این صورت می باشد که در ابتدا جگر سفید همراه با پ
یاز اندکی پخته میشود و بعد جگر سیاه، دل و قلوه به آن اضافه میشود و سپس با توجه به نوع ذائقه برای بهتر شدن غذا برگه ریحان به آن اضافه شده که مزه آن را دو چندان می کند. بعضی ها به این غذا سیب زمینی هم اضافه می کنند.

جغور بغور

خورشت آلوچه با مرغ 

یکی از غذاهای اصیل استان زنجان خورشت آلوچه با مرغ است که این غذا با آلو های محلی خود استان زنجان تهیه و طبخ میگردد. البته علاوه بر آلو و مرغ ، هویج، پیاز، رب و ادویه نیز در پخت این غذا استفاده شده طعم آن را دو چندان میکند. لقب این غذا در استان زنجان "پادشاه غذاها" می باشد.

مرغ و آلوچه زنجان

پیازو 

یکی از قدیمی ترین غذاهای استان زنجان پیازو نامیده میشود. البته این غذا بیشتر در بین خود زنجانی ها معروف است. مواد بسیار زیادی در این غذا استفاده میشود از جمله گوشت چرخ کرده، پیاز های نگینی خرد شده، گردو، ادویه، عصاره روغن حیوانی، گوجه فرنگی، لپه و برگه زرد آلو. پیازو بسیار خوشمزه است و در میان  مردمان زنجان ، طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده. البته قابل ذکر است که این غذا را فقط زنجانی های عزیز میتوانند بسیار خوشمزه طبخ نمایند.

پیازو

شش انداز 

یکی دیگر از غذاهای استان زنجان شش انداز میباشد. این غذا نیز مانند سایر غذاهای دیگر استان زنجان از خاصیت بسیار زیادی برخوردار است و طرفداران زیادی دارد. شش انداز در زنجان بیشتر مخصوص چهارشنبه سوری است و مواد ترکیبی آن کشمش، خرما، گردو، پیاز وتخم مرغ میباشد . بسیاری از افراد استان زنجان که طرفدار غذاهای شیرین میباشند بنابراین این غذا را با شیره انگور میل می کنند . 

شش انداز زنجان

کشک بادمجان 

کشک بادمجانیکی از غذاهای پرطرفدار است که کمتر کسی پیدا میشود که این غذا را دوست نداشته باشد. اما نوع طبخ این غذا در استان زنجان متفاوت است و با ترکیبی از بادمجان له شده و گوشت چرخ کرده، پیاز و سیر طبخ میگردد. برای تزئین نیز از سیرداغ، گردو و نعنا داغ استفاده میشود . در استان زنجان این غذا را برای مهمانی ها و دور همی ها در کنار غذاهای اصلی درست میکنند.

کشک بادمجان

رستوران های معروف زنجان 

یکی از قسمت های بسیار خواستنی در سفر، رفتن به رستوران های خوب و عالی است که خاطرات سفر را دو چندان میکند. پای صحبت هرکسی که از سفر برمیگردد هم بنشینی بعد از آن که از جاهای دیدنی مقصد صحبت میکند، کلی در مورد رستوران ها و کیفیت های آن، نوع غذا و خوشمزگی آن می گوید. بنابراین رستوران گردی را فراموش نکنید.

رستوران در زنجان

رستوران پلو

این رستوران در شهر زنجان دارای طرفداران بسیار زیادی میباشد که نه تنها افراد بومی زنجان بلکه مسافرانی هم که به این شهر سفر میکنند حتما به این رستوران میروند. این رستوران دارای امتیازهای ویژه ای از جمله کیفیت غذا و رعایت اصول بهداشتی میباشد و همین امتیاز ها باعث میشود که روزانه افراد زیادی برای صرف غذا به آن مراجعه کنند. در منو این رستوران تنوع غذایی ویژه ای به چشم میخورد از جمله غذایی که در این رستوران طرفداران زیادی دارد کباب است! آن هم در هر سه مدل کوبیده، بختیاری و برگ.
در رستوران پلو در زنجان علاوه بر تنوع غذایی ، تنوع سالاد و ماست و خیار نیز به چشم میخورد. و به اکثر ماست وخیارهای این رستوران گردو وکنجد افزوده میشود که خوشمزگی آن را دو چندان میکند . 
جالب است بدانید افراد زنجان نیز برای برگزاری مهمانی های رسمی خود این رستوران را انتخاب میکنند. این رستوران دارای محیطی کاملا خانوادگی میباشد . وقیمت های آن بسیار مناسب است.

رستوران پلو

مسیریابی :

رستوران پلو در خیابان خرمشهر، خیابان معلم قرار دارد.

دیزی سرای عابدینی 

در زنجان از هرکسی سراغ یک دیزی سرای عالی و مناسب را بگیرید، دیزی سرای عابدینی را به شما پیشنهاد میکند. دیزی سرای عابدینی که مورد تایید همگان میباشد. این دیزی سرا توسط دو برادر بسیار مهربان، خونگرم و صمیمی اداره میشود . دیزی های این رستوران بسیار خوشمزه و لذیذ است و همچنین قیمت دیزی های این رستوران بسیار مناسب میباشد.برادران عابدینی صبح ها نیز با صبحانه های خوشمزهء خود میزبان مشتری های صبح هم میباشند. املت های خوشمزهء این رستوران زبانزد خاص و عام است. در زنجان از هر کی سراغ یک دیزی سرا مناسب با کیفیت خوب را بگیرید ، دیزی سرای عابدینی را به شما معرفی میکنند.در کنار دیزی همیشه نون ریز شده، سبزیجات و انواع ترشی جات نیز سرو میشود. ناگفته نماند که هرکس دیزی های این رستوران را میل کرده دوست داشته چندتا دیگر از این دیزی ها بخرد و با خود ببرد تا دائما مزه لذیذ این دیزی بینظیر را تیست کند . 
دیزی سرای عابدینی

مسیریابی :

این دیزی سرا در خیابان امیر کبیر واقع شده است.

فست فود ارگانو 

افرادی در سفر دوست ندارند در سفر غذا های سنتی یا کباب میل کنند یا افرادی هستند که در سفر دوست دارند تنوع غذایی داشته باشند و علاوه بر خوردن غذاهای سنتی و کبابی مایلند فست فود نیز میل کنند . در زنجان یکی از پرطرفدارترین  رستوران ها برای فست فود "ارگانو" هست که این رستوران علاوه بر اینکه کیفیت بالای غذایی دارد از محیطی خانوادگی، و بهداشتی برخوردار است.
این رستوران همانطور که گفته شد :دارای منوی بسیار متنوع میباشد وانواع پیتزاها، پاستا، سالاد و مرغ سوخاری را دارا میباشد . قیمت های غذا در این رستوران بسیار مقرون به صرفه میباشد. این رستوران توانسته با کیفیت بالای غذایی که دارد طرفداران زیادی را به خود جذب کند . 
آدرس: روبروی نمایشگاه بین المللی قبل از مرکز تفریحی 

فست فود ارگانو

مسیریابی :

هتل های معروف استان زنجان 

یکی دیگر از گزینه هایی که افراد درسفر بیش از حد به آن توجه میکنند هتل های اقامتی شهر یا استانی است که آن را برای سفر انتخاب میکنند و طبیعتا دوست دارند در هتل اقامت نمایند که تمام اصول بهداشتی در آن رعایت شود .
بوکینگ قصد دارد نمونه هایی از بهترین هتل های زنجان را برای رفاه بیشتر شما معرفی نماید.

bookingهتل بزرگ زنجان

هتل چهار ستاره بزرگ زنجان یکی از معروف ترین هتل های استان زنجان است که اغلب مورد انتخاب مسافران قرار می گیرد. این هتل در بهترین نقطه استان زنجان واقع شده که دسترسی راحتی به فرودگاه و راه آهن دارد .
هتل بزرگ در مجاورت پارک جنگلی قرار دارد و در 5 طبقه ساخته شده و دارای چشم انداز زیبایی از فضای سبز می باشد.
از امکانات دیگر این می توانیم به کافی شاپ شیک آن که با چوب طراحی شده، لابی، آسانسور، یخچال، تلویزیون، رستوران، اینترنت، پارکینگ، نمازخانه و فروشگاه اشاره کنیم.

هتل بزرگ زنجان

مسیریابی :

هتل پارک زنجان

هتل پارک زنجان جزء قدیمی ترین هتل های استان زنجان میباشد که در حدود 30 سال قدمت دارد . این هتل دارای 5 طبقه و امکاناتی همچون : رستوران، کافی شاپ، کافی نت، تاکسی سرویس و پارکینگ اختصاصی می باشد. این هتل 3 ستاره در مرکز شهر واقع شده است و به تمام مراکز تجاری و جاذبه های گردشگری نزدیک است . هتل پارک زنجان به تازگی بازسازی شده و از لحاظ سرویس دهی دارای امتیازی بسیار بالاست . 

هتل پارک زنجان

مسیریابی :

مهمانسرای جهانگردی زنجان 

بسیاری  از توریست ها دوست دارند به غیر از هتل مکان های دیگری را برای سکونت انتخاب می کنند مانند مهمانسراها! ما در بوکینگ مهمانسرای زنجان را به شما معرفی میکنیم. این مهمانسرا در سال 95 بازسازی شده و دارای کادری مجرب، خونگرم و صمیمی می باشد. بهداشت در مهمانسراها بسیار رعایت میشود . 
این مهمانسرا در نزدیکی پارک لاله قرار دارد و علاوه بر آن خود مهمانسرا دارای فضای سبز و بسیار زیبایی میباشد. بسیاری از توریست های زنجان تلاش بر این دارند که مهمانسرای جهانگردی را برای سکونت انتخاب کنند. قدم زدن در فضای این مهمانسرا و انداختن چند عکس زیبا خاطره ای شیرین را برای افراد به جا خواهد گذاشت. از مزایای دیگر این مهمانسرا نزدیکی به جاذبه های گردشگری از جمله : غار کتله خور، رختشویخانه و... میباشد که رفت و آمد توریست ها را نیز برای بازدید از این جاذبه های گردشگری راحت تر کرده است. این مهمانسرا دارای 15 باب اتاق می باشد . 

مهمانسرای زنجان

مسیریابی :

صنایع دستی زنجان 

هر جا اسمی از زنجان برده میشود ناخود آگاه صنایع دستی زیبای آن در ذهنمان نقش میبندد . این صنایع دستی زیبا توسط هنرمندان زیبا اندیش استان زنجان خلق میشوند. استان زنجان دارای صنایع دستی بسیاری است که بوکینگ به معرفی اکثر این آثار هنری میپردازد.

هنردست زنجان

چاقو سازی 

یکی از معروف ترین و قدیمی ترین صنایع دستی استان زنجان "چاقو" است. از ابزار هایی که برای تولید چاقو استفاده میکنن می توانیم به
چکش، پتک، قیچی و کوره اشاره کنیم. مواد اولیه تولید چاقو، آهن میباشد که در کوره هایی با دمای بسیار بالا حرارت داده میشود و چاقو ساز با ضرباتی محکم با پتک یا چکش حالت تیغهء چاقو را ایجاد میکند . 
انواع زیادی چاقو در زنجان تولید میشود مانند:
چاقو آشپزخانه، چاقو میوه خوری، چاقو ضامن دار، چاقوهایی با دسته های شاخ گاو، بز و...
معمولا علاوه بر آهن چاقو کاران از مواد دیگری مانند صدف، چوب و فیبر نیز استفاده میکنند . 

چاقوی زنجان

 

ملیله کاری 

ملیله کاری از اصلی ترین هنرهای استان زنجان میباشد و نکته بامزه ای که شاید ندانید این موضوع است که این هنر مانند نقره کاری، روی ظروف و اشیا گران بها پیاده می شود و شاید به همین دلیل می توان این هنر و اشیا ساخته شده آن را جزء گران ترین صنایع دستی در زنجان نام برد. در این هنر بیشتر از رنگ های طلایی و نقره ای استفاده میشود و در اصل مربوط به دوران هخامنشی است که مخصوص اشراف و درباریان بوده است . 
هنر ملیله کاری برای تزیین انواع: پایه استکان، انواع قاشق، سینی، چنگال، گلدان، کاسه و... استفاده می شود. از بهترین و نفیس ترین سوغات های استان زنجان نیز به حساب می آید.

ملیله کاری استان زنجان

چاروق 

یکی دیگر از صنایع دستی ارزنده استان زنجان ، چاروق میباشد که به تولید انواع پاپوش میپردازد . در قدیم چاروق به صورت بی پاشنه و دارای زرق و برق فراوانی بوده است. اما امروزه تنوعی در این صنعت رخ داده و به این پاپوش ها پاشنه نیز اضافه شده است.در رویهء این کفش ها نیز چرم جایگزین زرق وبرق شده است . 
در خود استان زنجان از این پاپوش ها در بیرون از خانه استفاده میکنند . ولی تعداد محدودی از افراد هم به عنوان روفرشی آن را می پوشند.

چاروق

مطالب پر بازدید

همه چیز درباره سفر به استانبول

استانبول قلب توریستی کشور ترکیه میباشد که دارای دو بخش اروپایی و آسیایی است. استانبول را در هر فصل و آب و هوایی اگر بارها ببینید بازهم کم است. شهری پر از جاذبه های گردشگری، انواع مراکز خرید با برندهای روز دنیا، غذاها و شیرینی های لذیذ ترکی و خلاصه که "هرچه خوبان همه دارند، استانبول یکجا در خود جمع کرده است"، و شما میتوانید برای رزرو هتل های استانبول اقدام کنید. در این مقاله از مجله بوکینگ بطور جامع درباره این شهر رویایی صحبت کرده‌ایم.

21 خرداد 1399

راهنمای سفر به آنتالیا

آنتالیا یکی از شهر های تفریحی ترکیه میباشد که هر سال میزبان بسیاری از توریست های ایرانی است ، اگر قصد سفر به آنتالیا را دارید پیشنهاد میکنیم در ادامه مطلب همراه ما باشید. آنتالیا دارای سه منطقه اصلی و توریستی است  که شامل لارا ، کمر و بلک میباشد و برای انتخاب هتل باید اطلاعات مختصری راجع به هر منطقه داشته باشید. 

31 خرداد 1399

راهنمای سفر به مشهد

مشهد شهری است که می توان گفت بار ها به گوش هر ایرانی خورده است و تا حرف از آن می شود یاد حرم ملکوتی امام رضا (ع) خواهیم افتاد، البته که این شهر هم زیارتی است و هم تفریحی چرا که مشهد دارای جاذبه هایی طبیعی و مدرن است که در کنار زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) سفر ما را به این شهر زیبا تر و دلنشین تر خواهد کرد در ادامه بوکینگ سعی کرده است با اطلاعاتی مفید سفر شما را راحت تر و زیباتر کند ، همراه ما در ادامه مطلب باشید.

8 خرداد 1399

راهنمای سفر به قشم

جزیره قشم یا جزیره شگفت انگیزی ها! این جزیره در چند سال اخیر یکی از مقصد های پرگردشگر ایران شناخته شده است که با مردم و فرهنگ آنان این جزیره زیبا تر شده است ، اگر قصد سفر به قشم را دارید در ادامه مطلب همراه بوکینگ باشید تا سفری دلنشین تر را در این جزیره تجربه کنید.

18 خرداد 1399

دیدگاه شما چیست؟