ایران

راهنمای سفر به تبریز

  • 10 خرداد 1399

بریز را می توان قدیمی ترین و زیباترین شهر ایران دانست! شهری که اتفاقات تاریخی و سیاسی زیادی از سر گذرانده و دارای داستانهایی پر فراز و نشیب است. تبریز زمانی پایتخت ایران بود و امروزه هم قطب مهمی در صنعت توریست، اقتصاد و سیاست می باشد. می توان به تبریز لقب اولین ها را داد چرا که آنها در تمام مسائل پیشرو بوده اند! بعنوان مثال اولین چاپخانه در این شهر تاسیس شد، اولین ترجمه کتب خارجی، اولین دایره المعارف، اولین رمان بلند ایرانی، اولین سینما، اولین کافه تریا، اولین تراموا و... همگی در تبریز بودند و همچنین امکانات مدرن برای زندگی و تولیدات به همت مردمان آن وارد شهر شد. تبریز ما خواهر خوانده هایی هم دارد! استانبول ترکیه، کازان روسیه، خجند تاجیکستان و گنجه آذربایجان شهرهایی هستند که به علت شباهت لقب خواهر خواندهء تبریز را گرفته اند. مردم تبریز ترک زبان بوده و یکی از مسائل زیبا در مورد تبریز این است که از این شهر بعنوان "شهری بدون گدا" نام برده می شود.

تبریز

آب و هوای تبریز

  تبریز به علت موقعیت جغرافیایی که دارد، دارای تابستان های بسیار خنک و دلپذیری می باشد. طبق آمار هواشناسی در اکثر تابستان های تبریز هوا حتی اگر گرم هم باشد بسیار دلچسب است! اما زمستان هایی سرد همراه با بارش زیاد برف دارد که البته جدای از هوای پر از اکسیژن و تمیز آن جشنواره ای هم دارد به نام "جشنواره آدم برفی تبریز" که در زمان بارش برف برگزار شده و حال و هوای خیلی شادی به توریست ها می دهد. در پاییز و بهار هم که رنگها در تبریز بیداد می کنند و طبیعت در دلفریب ترین حالت خود به سر می برد.

پاییز تبریز

جاذبه های گردشگری در تبریز

اسم تبریز شمارا یاد چی می اندازد؟ انقلاب مشروطه؟ کوفته تبریزی و قرابیه؟ سرما و هوای پاک؟ فرش های پرنقش و نگار؟ شهریار و پروین اعتصامی؟ کندوان و یا... تبریز زیبا در دل خود همه چیز را جای داده است و با داشتن تاریخی بسیار غنی آثار تاریخی فراوانی هم دارد که البته بسیاری از آنها در اثر اتفاقات گوناگون مانند زلزله، سیل، جنگ و حملات نیروهای خارجی و... از بین رفته است و آنچه اکنون باقی مانده بیشتر مربوط به دوره صفویان، قاجار و ایلخانیان می باشد.

تبریز

خانه های تاریخی در تبریز

بی تردید منزل شخصی و وسایل زندگی هرکس ریسمان محکمی است که میتواند مارا به گذشته آن فرد کشانده و احساس زیستن و سفر در تاریخ را به ما بدهد! کسانیکه با شعرهایشان زندگی کردیم، عاشق شدیم، شکست خوردیم و گریه کردیم! کسانیکه با درایت و کاردانی یا با بی مسئولیتی و ترس کاری کردند که مسیر تاریخ زیر و رو شود! کسانیکه در گذشته زیسته اند و شاید یکی از مهمترین میراثی که برای ما به یادگار گذاشته اند این باشد که با هر اسم و رسمی هیچکس در این دنیا ماندگار نیست و فقط از انسانها نام نیک و بد می ماند!
در تبریز این خانه ها فراوانند، خانه هایی مانند : خانه مشروطه، خانه شهریار، خانه پروین اعتصامی، خانه امیر نظام گروسی(موزه قاجار)، خانه بهنام، خانه علی مسیو، خانه صرافلار(موزه سفال)، خانه حریری، خانه لاله ای و...

خانه لاله ای

خانه مشروطه

دلتان می خواهد مکانی را  که سران مشروطه در آنجا تصمیم گیری می کردند را ببینید؟ این خانه متعلق به یک بازاری بزرگ تبریزی به نام حاج مهدی کوزه کنانی بود که پس از به توپ بستن مجلس شورای ملی آن را در اختیار افراد نامداری همچون باقرخان، ستارخان، حاج میرزا آقا فرشی و ... برای تشکیل جلسه و چاپ اعلامیه های ضد قاجار گذاشت! این بنای دو طبقه دارای پنجره های قدی، درهای منبت کاری شده و کلاه فرنگی می باشد. خانه مشروطه از سال 1357 به موزه مشروطه تبدیل و در آنجا وسایل شخصی و اسناد سران، سلاح کمری ستار خان و مدارک مربوط به دوران مشروطه نگهداری می شود.

 

موزه مشروطه

مسیریابی :

موزه مشروطه در غرب بازار تبریز، محله راسته کوچه، روبروی مسجد جامع واقع شده است.

خانه شهریار

اگر علاقمند به شعر و ادبیات باشید، قطعا با استاد محمد حسین بهجت تبریزی متخلص به "شهریار" و اشعار زیبای او چه به زبان شیرین ترکی چه به زبان فارسی آشنا هستید! استاد شهریار قصه عشق پرشور و ناکامی داشت که همین عشق سبب شد تا 7 ماه پیش از فارغ التحصیلی، رشته پزشکی را رها و به شعر و ادبیات روی بیاورد. امروزه خانه استاد شهریار که 20 سال آخر عمر خودش را در آنجا گذراند، یکی از خانه های تاریخی (موزه) در تبریز است که در سال 1367 پس از درگذشت شهریار، شهرداری آنجا را خریده و در سال 1370 آن را تبدیل به موزه کرد. در این خانه می توانید وسایل زندگی، لوازم شخصی، دست نوشته ها، نسخه قرآنی که با خط ایشان نوشته شده است، آلبوم های عکس، سه تار و دیگر متعلقات استاد را ببینید. در طبقه اول منزل شهریار ساعتی با عقربه های عقب گرد نصب شده است با طرح و شعری از استاد ایرج نوبهار که به نوعی نمادی بر حسرت گذشته و دیدن دوباره استاد می باشد.

موزه شهریار

مسیریابی :

خانهء استاد شهریار در یکی از محلات قدیمی تبریز به نام محلهء مقصودیه، خیابان ارتش جنوبی، کوچه مقصودیه واقع شده است.

خانه پروین اعتصامی

یکی دیگر از خانه های دلفریب و تاریخی در تبریز خانه شاعره بزرگ معاصر رخشنده اعتصامی معروف به "پروین اعتصامی" می باشد. پروین که همه ما او را بیشتر با مناظره ها و اشعار حکیمانه و پند آموزش می شناسیم در سال 1285 در این خانه متولد و تا سن 7 سالگی در آنجا زندگی کرده و تحت نظر اساتیدی چون "ملک اشعرای بهار" و "علی اکبر دهخدا" تعلیم دید! پروین اعتصامی در سن 35 سالگی در اثر بیماری حصبه درگذشت و در آرامگاه خانوادگی خود در قم به خاک سپرده شد. این خانه با 1300 متر مربع بنا یکی از زیباترین خانه های تبریز بوده و در آنجا شما می توانید مجسمه های مختلف، اشعار و تصاویری از پروین اعتصامی را مشاهده و همچنین از دیدن خانه پدری او با آجرکاری زیبا و چشم نواز، پنجره های چوبی و حوض خانه باصفای آن لذت ببرید.

خانه پروین اعتصامی

مسیریابی :

خانه کودکی پروین اعتصامی در محله ششگلان، خیابان عباسی، جنب مسجد میرآقا، کوچه ساوجبلاغی، پلاک 6 قرار گرفته است.

میدان ساعت و موزه شهرداری تبریز

میدان ساعت یکی از قدیمی ترین سمبل های تبریز می باشد که بیشتر جهانگردان وقتی به این شهر سفر می کنند به این میدان رفته و عکسهای باشکوهی از آن می گیرند. در این میدان، برج ساعت با ارتفاع 30.5 متر بنا شده است که بالای آن ساعتی چهار صفحه ای می باشد که در واقع نام میدان ساعت یا ساحات قاباغی (جلوی ساعت) بر همین اساس انتخاب شده است! ساعت برج هر 15 دقیقه یکبار با آوایی موزون نواخته شده که فقط در یک نقطه دیگر از دنیا این آوا شنیده می شود، آنهم برج ساعت لندن است!  اولین موزه تاریخ شهرداری نیز در این مکان قرار گرفته که عمارتی با سنگهای تراشیده و به سبک بناهای آلمانی می باشد و از بالا به شکل عقابی با بالهای گشوده است. اولین تاکسی و اولین ماشین آتش نشانی تبریز را در این مکان می توانید ببینید. تالارهای موزه شهرداری شامل تالار دوربین های قدیمی، تالار دفاع مقدس، تالار خوشنویسی و... می باشند و همچنین در طبقه دوم این عمارت موزه فرش را می توانید ببینید.

میدان ساعت

مسیریابی :

میدان ساعت و موزه شهرداری تبریز در خیابان امام خمینی قرار دارد، بازدید آن رایگان بوده و همه روزه از ساعت 8 صبح تا 6 بعد از ظهر دائر می باشد.

پارک ائل گلی (EL GOLI) یا شاهگلی تبریز

این پارک مهمترین و زیباترین تفریحگاه در تبریز است که نه نیازی به تعریف دارد و نه معرفی! ائل گلی به معنای "استخر مردم" است و در زمان صفویان بزرگترین منبع ذخیره آب بوده و امروزه شما میتوانید در دریاچه آن قایق سواری کنید. در وسط استخر ائل گلی عمارتی دوطبقه و به شکل هشت ضلعی قرار دارد که در حال حاضر رستوران می باشد. این پارک علاوه بر هوای خوبی که دارد امکانات جذابی مانند کاخ ائل گلی، زمین مینی گلف، پیست اسکیت، دوچرخه و درشکه سواری، بیلیارد، بازی واقعیت مجازی VR و...را هم برای گردشگران فراهم کرده است.

ائل گلی

مسیریابی :

پارک زیبای ائل گلی در خیابان شهید باکری، بلوار ائل گلی قرار گرفته است و به علت وجود ایستگاه متروی ائل گلی دسترسی به آن بسیار راحت است.

کندوان تبریز

کندوان یکی از 3 روستای صخره ای جهان است و بی تردید منحصر به فرد ترین آن! چراکه در روستای کندوان 117 خانواده ساکن هستند و همین جریان ساده زندگی؛ این روستا را از کاپادوکیه در ترکیه و داکوتا در آمریکا متمایز کرده است! معماری خانه های کندوان از نوع صخره ای و به شکل مخروطی و کله قندی هستند و ساکنان آن به کشاورزی، دامداری و تولید صنایع دستی مشغول می باشند. در تاریخ دلیل ساخته شدن این روستا اینگونه عنوان شده است که در قرن هفتم هجری ساکنان روستایی به نام حیله ور برای در امان ماندن از هجوم مغول ها به این مکان پناه آورده و شروع به کندن کوه برای ساختن سرپناه کردند! کندوان به علت قرار داشتن در رشته کوه های سهند دارای آب و هوایی بسیار پاک و خنک می باشد. وجود چشمه های آب معدنی در کندوان هم یکی دیگر از جذابیت های این روستا است که می گویند به علت زلال بودن و داشتن کمترین درصد سختی برای بیماران کلیوی بسیار مناسب است.

کندوان

کوه (مجموعه تفریحی) عینالی تبریز

در قسمت شمالی شهر تبریز رشته کوه های سرخی قرار دارند که نظر هر بیننده ای را به خود جلب میکنند. این رشته کوه ها که در بین مردم تبریز بسیار محبوب و محترم هستند به نام عینالی یا در اصل "عون بن علی" معروف می باشند و تبریزی ها عقیده دارند قله 1823 متری آن نزدیک ترین نقطه به آسمان برای راز و نیاز با خدا است! در این مکان تفرجگاه های زیادی وجود دارد از جمله: تله کابین عینالی، بقعه عون بن علی، برج یادمان شهدای گمنام، زیپ لاین عینالی، دریاچه مصنوعی داغ گلی، رودخانه آجی چای، مجسمه عظیم قیچی ساز(تنها هیمالیا نورد ایرانی)، آبشار مصنوعی و... که شما می توانید یک روز تکرار نشدنی را در کوه عینالی برای خود رقم بزنید. از گرفتن عکسهای هنری هم غفلت نکنید!

عینالی

مقبره الشعرا

آرامگاه شاعران یا گورستان سرخاب یک گورستان تاریخی در شهر تبریز محسوب می شود که مدفن تقریبا 400 شاعر پر آوازه از جمله : اسدی طوسی، خاقانی شروانی، لسانی شیرازی، همام تبریزی، شاهپور نیشابوری و ... می باشد. آخرین شخصی که در این مقبره دفن شده است استاد شهریار می باشد با عکسی از ایشان و یک بیت معروف از وی که زیر عکس نوشته شده است "آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا؟      بیوفا حالا که من افتاده ام از پا چرا؟"
پس از زمین لرزه های سالهای 1194-1193 به دلیل مدفون شدن بسیاری از شاعران و عارفان دراین مکان، مسابقه ای برای طراحی یک بنای یادبود در شهریور 1350 برگزار و در آخر طرح "غلامرضا فرزان مهر" انتخاب شد.

مقبره شعرا

مسیریابی :

آرامگاه شاعران در خیابان ثقه الاسلام، محله سرخاب واقع شده است و ساعات بازدید آن نیز در شش ماه اول سال از 8:30 صبح تا 9 شب و در شش ماه دوم سال از 8:30 صبح تا 7 بعد از ظهر می باشد.

مراکز خرید در تبریز

قطعا تبریز یکی از بهترین شهرهای ایران برای خرید می باشد. از یک طرف به ترکیه نزدیک است و از طرفی همه ما در وصف سوغات و محصولات تبریز بسیار شنیده ایم! از کفش و محصولات چرمی گرفته تا فرش و تابلو فرش! اما حل این مشکل را که با وجود مدت زمان محدود، کدام بازارها اولویت دارند با ما!
در تبریز مراکز خرید زیادی وجود دارند از جمله : مجتمع تفریحی-تجاری لاله پارک، مرکز خرید ستاره باران، بازار مشروطه، مرکز خرید اطلس، بازار قدیم تبریز، مرکز خرید میلاد نور، برج تجاری بلور، پیاده راه تربیت، جواهر تبریز، مجتمع تجاری پردیس، مرکز خرید رشدیه و ...

SHOPPING

 مجتمع تفریحی-تجاری لاله پارک

اگر شما هم از آن دسته افراد اصطلاحا برند پوش هستید که به دنبال یک جنس خوب با مارک معتبرند، حتما به مرکز خرید لاله پارک سر بزنید. این مرکز خرید با 6 طبقه و 120 فروشگاه یکی از شیک ترین پاساژهای ایران می باشد که انواع برندهای به روز و معتبر دنیا در زمینه پوشاک، لباس و لوازم ورزشی، کیف و کفش، طلا و جواهر، لوازم بهداشتی و آرایشی و... در آن به فروش می رسند. از دیگر امکانات این مرکز خرید می توانیم به پارک شادی کودکان، هایپر مارکت، اتاق کمک های اولیه و یک فودکورت بزرگ در آخرین طبقه آن با رستورانهای مختلف سنتی، ملل و فست فود اشاره کنیم.

لاله پارک تبریز

مسیریابی :

مجتمع تفریحی-تجاری لاله پارک در میدان شهید فهمیده، بزرگراه پاسداران واقع شده است و از ساعت 10 صبح تا 11 شب باز است.

پیاده راه تجاری تربیت

با اسمی کمی متفاوت قصد داریم مکانی را به شما معرفی کنیم که هم فال است و هم تماشا! این پیاده راه که قسمتی از جاده ابریشم است قبلا محل رفت و آمد ماشین هم بود اما امروزه سنگفرش شده و گردشگران به آسودگی می توانند در آن قدم زده و خرید کنند. مغازه ها و پاساژهایی دو طرف خیابان قرار دارند که مانتو، پالتو، کیف و کفش و... عرضه می کنند. جنسهای این خیابان در عین اینکه با کیفیت هستند از قیمت مناسبی هم برخوردارند و همین امر سبب شده است که افراد زیادی از جمله خود مردم تبریز برای خرید به پیاده راه تربیت بروند! در مسیری که طی می کنید چند رستوران قدیمی و معروف هم هستند که کباب تابه ای و آبگوشت آنها زبانزد است. یکی دیگر از قشنگی های این پیاده راه وجود مجسمه های سنگی از پیشه های مختلف قدیمی در جای جای آن می باشد.

پیاده راه تربیت

مسیریابی :

پیاده راه تربیت در  خیابان امام خمینی و بالاتر از میدان ساعت قرار گرفته است.

بازار قدیمی تبریز

شهر تبریز به علت قرار داشتن در مسیر جاده ابریشم و گذر روزانهء کاروان های مختلف آسیایی، آفریقایی و اروپایی از این شهر، دارای کسب و کار عالی و رونق زیادی بوده است. این بازار مسقف با بیش از 5 هزار مغازه که متشکل از چندین راسته و تیمچه می باشد از زیباترین و وسیع ترین شاهکارهای معماری برشمرده می شود! همه چیز در این بازار می تواند شما را به سوی خود جلب کند از مغازه های آجیل و ادویه فروشی که بوی خوب آنها تا وقتی از مغازه دور شدید هم به مشام شما می رسد، تا فرش و لباس و صنایع دستی. بازار امیر، بازار بلور فروشان، بازار حرمخانه، بازار شیشه گرخانه، بازار صادقیه، بازار کفاشان و ... از جمله بازارهای این مکان هستند که خود بازارها هم شامل تیمچه های مختلفی مانند تیمچه سعدیه، تیمچه مظفریه، تیمچه قند فروشان، تیمچه شفیع و... می باشند.
بازار مشروطه هم یکی از بازارهای بسیار معروف است که به بازار تبریز دارد و مخصوص لوازم خانگی است.

بازار قدیمی تبریز

مسیریابی :

غذاهای سنتی در تبریز

از هرچه بگذریم سخن غذا خوشتر است! سلیقه و دستپخت خانمهای تبریزی هم که مسئله ای انکار ناپذیر است، آنها همواره از میهمان های خود با سفره های رنگین و غذاهای خوش آب و رنگ پذیرایی می کنند پس طبیعی است که شکم گردی در تبریز یکی از جذابیت های سفر باشد!

غذا در تصویر

کوفته تبریزی

اکثر غذاهای تبریز محبوب قلب تمام شهرهای ایران است بخصوص کوفته تبریزی. البته که وقتی یک کدبانوی تبریزی آن را بپزد لطف و مزهء دیگری پیدا می کند! این غذای خوشمزه و سخت با گوشت چرخ کرده، لپه پخته شده، برنج و سبزی کوفته درست شده و داخل سس گوجه فرنگی و زعفران پخته می شود. داخل یا مغز کوفته ها می تواند تخم مرغ آب پز، پیاز داغ، گردو و زرشک باشد. گاهی هم یک جوجه درسته را مزده دار و نیم پز کرده وسط کوفته میگذارند که مزه ای بهشتی دارد و حقش است به عنوان آثاری ملی ثبت شود!

کوفته تبریزی

خورشت هویج

اگر اهل خوردن هویج و غذاهایی با طعم تقریبا شیرین نباشید شاید از این غذای محبوب خوشتان نیاید اما باز ما می گوییم حتما امتحان کنید چرا که واقعا مزه متفاوت و محشری دارد. این خورشت همانطور که از نامش پیداست با هویج درست می شود. به این صورت که هویج را بصورت خلالی برش زده و در روغن سرخ می کنند و به گوشت، پیاز و ربی که جداگانه سرخ شده و کمی با آب نیم پز شده اضافه کرده با کمی زعفران و آلو اجازه می دهند تا خورشت جا بیفتد! این غذا با برنج سرو می شود.

کوفته تبریزی

دویماج

این خوراک ساده ترین و در عین حال خوشمزه ترین غذای سنتی تبریز است که معمولا برای صبحانه یا عصرانه خورده شده و از لحاظ شکل و مزه شبیه فینگر فودهای امروزی می باشد. در اصل دویماج نوعی نان و پنیر با قر و غمزه زیاد است! برای تهیه آن ابتدا نان خشک را خورد می کنند کمی کره محلی آب کرده روی آن می ریزند و سپس پنیر تبریز خورد شده، گردوی خورد شده، سبزیجات تازه بخصوص پونه را داخل آن میریزند و مخلوط کرده به شکل توپ های کوچک شکل می دهند. در بعضی مواقع نان را با کمی دوغ یکم تر میکنند و گاهی هم داخل دویماج کمی خیار می ریزند.

دویماج

کوکوی لوبیا سبز

این کوکوی فوق العاده یکی دیگر از غذاهای سنتی تبریز است که معمولا کنار غذاهای اصلی و یا سر سفره افطار می گذارند. اگر اهل خوردن کوکوها و غذاهای نانی باشید قطعا با یکبار خوردن مشتری پر و پا قرص کوکوی لوبیا می شوید! برای پخت این کوکو، گوشت چرخ کرده را با پیاز و رب و ادویه سرخ کرده و لوبیا سبز را که خورد کرده ایم به آن اضافه می کنیم، کمی آب و زعفران ریخته و اجازه می دهیم لوبیا بپزد. وقتی آب خوراک تمام شد می گذاریم سرد شود و سپس تخم مرغ، گردو و در صورت تمایل زرشک به مواد کوکو اضافه کرده و سرخ می کنیم.

کوکو لوبیا

آش میوه

خطه آذربایجان و بخصوص تبریز به علت هوای خنکی که در اکثر فصلها دارد، آش های متنوع و مختلفی هم دارد. از جمله آش داش کلم، آش ماست، آش گوجه فرنگی(یا آش آبغوره)، آش اوماج، آش میوه و ...
آش میوه یکی از خوشمزه ترین و خاص ترین آش های تبریز است که به علت میوه های خشکی که دارد از آن به عنوان  پاک کننده دستگاه گوارش هم یاد میکنند! میوه های خشکی مثل زردآلو، قیسی، آلو خورشتی، آلبالو و آلوچه نقش مهمی در تهیه این آش دارند! ترکیب این میوه ها با کلم برگ، هویج، پیاز، رشته، سبزی و لوبیا معجونی به نام آش میوه را تشکیل میدهند که مزه ای کاملا متفاوت از هر آشی که تا حالا خورده اید زیر زبان شما به یادگار می گذارد.

آش میوه تبریز

یرالما یومورتا (سیب زمینی-تخم مرغ)

ساندویچ سیب زمینی تخم مرغ تبریز به جرات سالمترین و خوشمزه ترین غذای خیابانی است. اگر در بازار تبریز قدم بزنید چرخی هایی را می بینید با کوهی از سیب زمینی و تخم مرغ پخته! بعضی از آنها سیب زمینی را آب پز کرده ولی بعضی ها به شیوه قدیم آن را زغالی می کنند. وقتی یک ساندویچ یرالما یومورتا بخواهید بلافاصله نان سنگک یا لواش را پهن و روی آن را با کره چرب می کنند سپس تخم مرغ و سیب زمینی های داغ را معمولا با پوست برشته شده در زغال روی آن له کرده و در آخر هم سبزی های معطری مثل تره به آن اضافه می کنند و ... بفرمایید ساندویچ معرکهء شما آماده است! نوش جان

یرالما یومورتا

رستوران در تبریز

تبریز علاوه بر جاذبه ها، تفریحات و مکان های تاریخی؛ رستوران های ناب و درجه یکی هم با بهترین منوها دارد که انواع غذاهای سنتی و بین المللی را سرو می کنند! در تبریز هیچ چیز بدون کیفیتی پیدا نمی کنید، این موضوع درباره رستوران های آن هم صدق می کند بنابراین درست است که ما چند رستوران را به شما معرفی می کنیم اما مطمئنا هر جای دیگر در این کلان شهر هم غذا بخورید، ناراضی بیرون نخواهید آمد!

رستوران تبریز

 رستوران و باغچه سنتی برکه تبریز

برکه یکی از بهترین رستوران های تبریز از نظر مردم است. فضای این رستوران سنتی و بسیار آرامش بخش می باشد. شما در این رستوران می توانید خوشمزه ترین آبگوشت و کباب زندگیتان را میل کنید. فضای زیبا و سرسبز رستوران برکه به یمن وجود درختان استوایی مانند درخت موز، و حضور پرندگان مختلف که آزادانه لابلای درختان می خوانند بعلاوه برکه ای مملو از ماهی های زیبا و زینتی آنچنان جذابیت و لطافتی به محیط داده است که مطمئنا خاطره ای به یاد ماندنی را در ذهن شما به جا می گذارد.
سرو دیزی سنتی در این رستوران بسیار خاص و متفاوت است، آن را از دست ندهید!

رستوران برکه تبریز

مسیریابی :

این رستوران در کمربندی سردرود، بین زیر گذر اول و دوم واقع شده است.

رستوران حاج مجید چلوپز تبریز

اگر زرشک پلو با مرغ غذای مورد علاقه شما و اولین انتخاب شما در رستوران هاست، به هیچ وجه رستوران حاج مجید را از دست ندهید. صاحب این رستوران که سال 1352 تاسیس شده، فردی است به نام حاج مجید تویوخچی (به معنای مرغ فروش) و تنها غذایی که در آنجا سرو می شود چلو مرغ است! اما چلو مرغی که تا حالا نخورده اید. طعم این غذا آنچنان ناب است که این رستوران در اینهمه سال توانسته با سرو همین یک مدل غذا به شهرتی باورنکردنی برسد. در ابتدای ورود از شما با یک سوپ خوشمزه پذیرایی و سپس چلو مرغ که طبق دلخواه شما ران یا سینه است برای شما آورده می شود.

رستوران حاج مجید تبریز

مسیریابی :

رستوران حاج مجید چلوپز در خیابان تربیت، طبقه اول پاساژ نور قرار دارد.

کافه رستوران بارکد تبریز

اگر اهل کافه گردی هستید و حتی دلتان می خواهد غذای خود را در کافه میل کنید رستوران بارکد در تبریز بهترین انتخاب است. این رستوران محیط و منویی کاملا مدرن و امروزی داشته و با سرو غذاهای فرنگی و نوشیدنی های جذاب حسی هنری به شما منتقل می کند.

بارکد تبریز

مسیریابی :

رستوران بارکد در ولیعصر تبریز، خیابان قانون، مجتمع جزیره قرار دارد.

هتل در تبریز

هتل ها در سفر نقش بسیار مهمی دارند. فکر کنید باید چند شب جایی دور از خانه و بیگانه بمانید و درست در همین لحظه نقش یک هتل خوب آغاز می شود... جایی که آرامش داشته باشید، ایمن باشید و احساس کنید در یک محیط آشنا و دوستانه هستید.
وارد بخش هتل در بوکینگ شده و باقی کارها را به تیم حرفه ای ما بسپارید.
hotel

هتل صخره ای لاله کندوان *****

در کنار روستای زیبای کندوان هتل زیبا و فوق العاده ای قرار دارد که تنها هتل صخره ای در ایران و سومین در جهان است! این هتل با سکوت بی نظیر، امکانات کامل و محیط متفاوتش بی شک یکی از بهترین تجربه های سفر شما خواهد بود. هتل لاله کندوان دارای 40 کرانه یا همان "اتاق سنگی طبیعی" است که در تابستان خنک و در زمستان به علت گرمایش از کف هوای مطلوبی دارد همچنین وجود جکوزی با آب معدنی روستای کندوان در سوئیت ها تجربه غارنشینی به سبک مدرن را به شما می دهد!
به علت صخره ای بودن هتل، کرانه ها با پله از همدیگر جدا شده اند، به این صورت که نزدیکترین کرانه ها به هم 40 پله و دورترین آنها 170 پله باهم فاصله دارند. هتل صخره ای لاله کندوان دارای رستوران ایرانی، کافی شاپ در محیط باز، فروشگاه صنایع دستی و سوغاتی و... می باشد.
هتل لاله کندوان
مسیریابی :
هتل صخره ای لاله کندوان در اسکو، دهکده توریستی کندوان قرار دارد.

هتل بین المللی تبریز ****

هتل بین المللی تبریز از جمله هتل های شناخته شده و مناسب در تبریز است که دسترسی خوبی به اماکن مختلف و دیدنی های شهر دارد. این هتل با معماری جالب که تلفیقی از مدرن و سنتی است در 5 طبقه و با امکانات مناسبی نظیر پارک کودک، سرویس اتاق 24 ساعته، رستوران، پارکینگ و...می تواند اقامت مناسب و خوبی را برای شما فراهم کند.
هتل بین المللی تبریز

مسیریابی :

هتل بین المللی تبریز در خیابان امام خمینی، فلکه دانشگاه قرار دارد.

اقامتگاه (ائل گلی) جهانگردی تبریز

اقامتگاه جهانگردی تبریز زیر نظر گروه هتل های ایرانگردی و جهانگردی است که تمام سعی خود را کرده تا اقامتی دلنشین با فضا و قیمتی مناسب برای گردشگران فراهم کند. این اقامتگاه در پارک زیبای ائل گلی قرار دارد و همجواری آن با پارک پرطرفدار و میدان باشکوه ائل گلی چشم اندازی عالی را به مسافرین ارائه میکند. اقامتگاه جهانگردی دارای یک ساختمان اصلی یک طبقه و یک بنای ویلایی و همچنین 5 اتاق و سوئیت است. 40 چادر هم (اقامت فصلی) مستقر در سکوهای مشرف به استخر هستند.
اقامتگاه جهانگردی تبریز

مسیریابی :

این اقامتگاه در پارک ائل گلی واقع شده است.

مطالب پر بازدید

همه چیز درباره سفر به استانبول

استانبول قلب توریستی کشور ترکیه میباشد که دارای دو بخش اروپایی و آسیایی است. استانبول را در هر فصل و آب و هوایی اگر بارها ببینید بازهم کم است. شهری پر از جاذبه های گردشگری، انواع مراکز خرید با برندهای روز دنیا، غذاها و شیرینی های لذیذ ترکی و خلاصه که "هرچه خوبان همه دارند، استانبول یکجا در خود جمع کرده است"، و شما میتوانید برای رزرو هتل های استانبول اقدام کنید. در این مقاله از مجله بوکینگ بطور جامع درباره این شهر رویایی صحبت کرده‌ایم.

21 خرداد 1399

راهنمای سفر به آنتالیا

آنتالیا یکی از شهر های تفریحی ترکیه میباشد که هر سال میزبان بسیاری از توریست های ایرانی است ، اگر قصد سفر به آنتالیا را دارید پیشنهاد میکنیم در ادامه مطلب همراه ما باشید. آنتالیا دارای سه منطقه اصلی و توریستی است  که شامل لارا ، کمر و بلک میباشد و برای انتخاب هتل باید اطلاعات مختصری راجع به هر منطقه داشته باشید. 

31 خرداد 1399

راهنمای سفر به مشهد

مشهد شهری است که می توان گفت بار ها به گوش هر ایرانی خورده است و تا حرف از آن می شود یاد حرم ملکوتی امام رضا (ع) خواهیم افتاد، البته که این شهر هم زیارتی است و هم تفریحی چرا که مشهد دارای جاذبه هایی طبیعی و مدرن است که در کنار زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) سفر ما را به این شهر زیبا تر و دلنشین تر خواهد کرد در ادامه بوکینگ سعی کرده است با اطلاعاتی مفید سفر شما را راحت تر و زیباتر کند ، همراه ما در ادامه مطلب باشید.

8 خرداد 1399

راهنمای سفر به قشم

جزیره قشم یا جزیره شگفت انگیزی ها! این جزیره در چند سال اخیر یکی از مقصد های پرگردشگر ایران شناخته شده است که با مردم و فرهنگ آنان این جزیره زیبا تر شده است ، اگر قصد سفر به قشم را دارید در ادامه مطلب همراه بوکینگ باشید تا سفری دلنشین تر را در این جزیره تجربه کنید.

18 خرداد 1399

دیدگاه شما چیست؟