ترکیه طی سالهای اخیر با برنامهریزی منسجم و سرمایهگذاری هدفمند، نام و میراث مولوی را به یکی از مهمترین محورهای گردشگری فرهنگی خود تبدیل کرده است.
شهر قونیه، محل زندگی و آرامگاه مولوی، به مرکزی بینالمللی برای علاقهمندان عرفان و ادبیات تبدیل شده و هر سال بیش از سه میلیون گردشگر داخلی و خارجی را جذب میکند. بازدید از موزه مولوی، شرکت در آیینهای سماع و حضور در جشنوارهها و مراسم سالگرد درگذشت این شاعر و عارف نامدار، نقش مهمی در رونق اقتصادی این شهر دارد و درآمدی چند میلیون دلاری برای صنعت گردشگری ترکیه ایجاد میکند.
دولت ترکیه با توسعه زیرساختهای گردشگری، تبلیغات گسترده جهانی و معرفی مولوی بهعنوان چهرهای فراملی و نماد گفتوگوی فرهنگها، توانسته جایگاه قونیه را در نقشه گردشگری جهان تثبیت کند. این در حالی است که مولوی ریشه در فرهنگ و زبان فارسی دارد و زادگاه او در بلخ تاریخی قرار داشته است، اما ایران سهم کمتری از بهرهبرداری اقتصادی و فرهنگی این میراث جهانی برده است. کارشناسان معتقدند تجربه ترکیه نشان میدهد که مدیریت فرهنگی و نگاه اقتصادی به میراث معنوی میتواند نقش مهمی در جذب گردشگر و درآمدزایی پایدار ایفا کند.


دیدگاه شما چیست؟