فرودگاه شهدای ساری بهعنوان اصلیترین فرودگاه مازندران، هر ماه از ۲۵۰ تا ۳۵۰ پرواز داخلی و خارجی دارد که با تعطیلی این فرودگاه، مردم باید برای سفرهای خود از فرودگاههای جایگزین استفاده کنند.
اکبر حسنی، مدیرکل فرودگاههای استان مازندران، گفت:
از اول تیرماه، بهجهت مرمت، نوسازی و بازسازی، دیگر پروازی از فرودگاه دشتناز نخواهیم داشت. حدود ۵۰ هکتار باند فرودگاه، که بیش از ۹۰ درصد کار آن انجام شده است با کمک بنیاد مستضعفان، اقدامات اولیه آن انجام شد و تقریبا نهایی است. غیر از این ۵۰ هکتار، کلا باند را دوباره مرمت، نوسازی و بازسازی میکنند تا مازندران فرودگاهی شیک داشته باشد که وقتی سرمایهگذار یا گردشگری از خارج به استان مازندران میآید، از ابتدای ورود، احساس امنیت داشته باشد، بهدنبال این هستیم که هواپیماهای پهنپیکر به فرودگاه ما بیایند برای همین نیاز بود که باند را افزایش بدهیم.
بهسازی باند فرودگاه ساری پس از ۳۰ سال
اکبر حسنی، مدیرکل فرودگاههای استان مازندران، با اشاره به اینکه پروژه بهسازی باند فرودگاه دشتناز در دستور کار قرار دارد، فرودگاه تعطیل نمیشود و به فعالیتهای غیرپروازی خود ادامه میدهد، اظهار داشت:
بهطور معمول باندهای فرودگاهها، بنا بر دلایلی چون اثرات طبیعی، تغییرات فصول و استفاده از آن بهصورت هرروزه، دچار فرسایش میشوند و بهطور معمول باید هر ۱۰ سال یک بار بهسازی شوند.
حسنی با بیان اینکه باند فرودگاه ساری از ابتدای احداث از سال ۷۷ تا امروز مورد بهسازی قرار نگرفته است، گفت:
در فرودگاه دشتناز عملیاتهای جزیی صورت گرفته اما هیچگاه بهسمت بهسازی نرفته است و این امر بهمرور موجب فرسایش باند فرودگاه خواهد شد.
مدیرکل فرودگاههای مازندران با ابراز نگرانی از اینکه اگر باند فرودگاه دشتناز مورد ترمیم قرار نگیرد، از لحاظ ایمنی با مشکل روبهرو خواهیم شد، توضیح داد:
از دو سال پیش شرکت فرودگاهها پروژهای بهمنظور انجام بهسازی فرودگاه ساری تعریف و مطالعات آن را آغاز کرد و در زمان حاضر، مطالعات این پروژه به پایان رسیده و برآوردهای نهایی نیز صورت گرفته است و پس از پایان برگزاری مناقصه، عملیات بهسازی آن آغاز خواهد شد.
منبع عکس: گوگل مپ. عکاس: Ehsan Diary
ابلاغ رسمی به ایرلاینها پس از پایان مرحله مناقصه
حسنی در پاسخ به این سوال که تعدادی از ایرلاینها اعلام کردهاند که هنوز این تعطیلی بهصورت رسمی به آنها ابلاغ نشده است، تصریح کرد:
انجام فرایند مناقصه هنوز به مرحله پایانی نرسیده است و تا پایان فروردینماه برنده آن، مشخص میشود و پس از آن تعطیلی فرودگاه ساری بهصورت رسمی به سازمان هواپیمایی کشوری اعلام میشود.
مدیرکل فرودگاههای استان مازندران در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه آیا ایرلاینها متحمل خسارت خواهند شد یا خیر و برای جبران آن چه برنامهای دارید؟ گفت:
بهطور قطع شرکتهای هواپیمایی خسارت نخواهند دید چرا که پروازها در مسیر دیگر در جریان خواهد بود اما مردم این استان بهخاطر تعطیلی ۶ ماهه فرودگاه، دچار دردسر خواهند شد.
چهار پروژه بزرگ در دست اقدام فرودگاه دشتناز ساری
اکبر حسنی به دیگر طرحهای در دست اقدام و یا در حال انجام فرودگاه دشتناز ساری اشاره و خاطرنشان کرد:
توسعه و بهسازی کل ترمینالهای فرودگاه دشتناز بهمتراژ ۱۵٬۰۰۰ مترمربع، مطالعه بهروز شدن ترمینالهای مازندران و خارج شدن از حالت سنتی آن، اجرای زهکشی اطراف سطوح پروازی این فرودگاه بهمبلغ ۲٬۰۰۰ میلیارد ریال و در دستور کار قرار داشتن پروژه تطویل باند فرودگاه دشتناز ساری، چهار طرح اساسی مورد مطالعه یا در حال انجام این فرودگاه است.
گزارش خلبانان از خرابی باند فرودگاه دشتناز
رضا حمیدی، رییس ایستگاه وارش در فرودگاه شهدای ساری، گفت: هنوز بهصورت رسمی، تعطیلی فرودگاه دشتناز ساری به این شرکت ابلاغ نشده است اما موافق این تعطیلی هستم چرا که باند فرودگاه باید ترمیم شود چون پروازهای زیادی بهصورت هفتگی و ماهانه از این ایرلاین انجام میگرفت و با این تعطیلی، پروازها به شهرهای دیگر مانند گرگان و غیره منتقل میشود.
رییس ایستگاه وارش در فرودگاه شهدای ساری با اعلام اینکه با این تعطیلی متحمل خسارت نمیشویم، اظهار کرد:
ترمیم باند فرودگاه دشتناز ساری، برای رفاه مسافران این استان صورت میپذیرد، باند فرودگاه دشتناز ساری با مشکل روبهروست و باید ترمیم شود.
حمیدی با تاکید بر اینکه گزارشهای متعددی از خلبانانهای ایرلاین مبنی بر خرابی این باند اعلام میشود، تصریح کرد:
اگر این ترمیم صورت نگیرد، شاهد حادثههای خطرآفرین خواهیم بود و امیدواریم در بازه زمانی اعلامشده، ترمیم باند فرودگاه دشتناز ساری انجام شود و البته به گروهی که قرارداد منعقد میکنند نیز بستگی دارد.
تجربه نشان داده است ۶ ماه به یک سال کشیده میشود
موسوی رییس ایستگاه آسمان در فرودگاه شهدای ساری نیز اظهار کرد:
تعطیلی فرودگاه دشتناز را بهصورت شفاهی مطلع شدیم و بهصورت رسمی هنوز به این ایرلاین ابلاغ نشده است.
موسوی افزود:
آنچنان که مطلع شدیم تعطیلی این فرودگاه بهمدت ۶ ماه خواهد بود اما تجربه نشان داده است که ممکن است این تعمیر حتی بهمدت یک سال نیز بهطول بینجامد، هنوز پروازهای جایگزین مشخص نکردیم چرا که هنوز بهصورت رسمی به ما ابلاغ نشده است.
دردسری که منجر به امنیت میشود
فرودگاه شهدای ساری بهعنوان اصلیترین فرودگاه مازندران، بهطور حدودی، در هر ماه از ۲۵۰ تا ۳۵۰ پرواز داخلی و خارجی دارد که با تعطیلی این فرودگاه، مردم باید برای سفرهای خود، از فرودگاههای جایگزین استفاده کنند، به همین دلیل آنچه در این میان اهمیت دارد سرعت و زمانبندی درست اجرای این پروژه است چرا که تنها در این میان مردم دچار دردسر و گرفتاری انتخاب مسیر جایگزین پرواز خواهند شد، هرچند نباید از این موضوع نیز غافل شد که در نهایت بهسازی و تطویل باند فرودگاه شهدای ساری واقع در دشتناز ساری منجر به افزایش ایمنی و رفاه مسافران میشود.
دیدگاه شما چیست؟