در بیستمین نشست کمیته بینالدولتی پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس یونسکو، افغانستان «هنر مینیاتور به سبک بهزاد» را به نام خود ثبت کرد؛ پروندهای که این کشور در سال ۲۰۲۱ ارائه داده بود.
همزمان، در این اجلاس که از ۱۶ آذر در هند آغاز شده، قرار است پروندهی «هنر آینهکاری در معماری ایرانی» از ایران بررسی شود.
ثبت سبک بهزاد توسط افغانستان در ایران واکنشبرانگیز شده است. علیرضا ایزدی، مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی، تأکید کرده بود که برای ثبت «مکتب بهزاد/هرات» باید رضایت ایران نیز گرفته شود، زیرا میراث فرهنگی منطقه ریشههای مشترک دارد و مالکیت مطلق برای آنها قابل تعریف نیست. او یادآور شد که «نقاشی ایرانی» پیشتر به نام ایران در یونسکو ثبت شده و هر کشور برای ثبت یک سبک هنری باید خاستگاه و جغرافیای آن را اثبات کند.
ایزدی با اشاره به تجربه ثبت مشترک «رَباب» گفت همکاری کشورها در ثبت میراث میتواند از تنشها بکاهد. به گفته او، سبک بهزاد با ویژگیهای شناختهشدهاش بدون نام ایران قابل ثبت نیست، همانطور که ثبت خطوطی مانند نستعلیق نیز نیازمند توجه به خاستگاه اصلی آن است.
ایران در سال ۱۳۹۹ «هنر نگارگری (نقاشی ایرانی)» را بهطور مشترک با ترکیه، آذربایجان و ازبکستان ثبت کرده بود و اکنون «مینیاتور به سبک بهزاد» به نام افغانستان وارد فهرست یونسکو شده است.


دیدگاه شما چیست؟