در سال ۲۰۲۵، صنعت هوانوردی جهانی مشکلات زیادی دارد؛ مانند تاخیر در تحویل هواپیماها، اختلافات تجاری مداوم و ناپایداری وضعیت ژئوپلیتیکی (تاثیرات جغرافیای زمین بر سیاست). انجمن بینالمللی حملونقل هوایی، که به اختصار یاتا (IATA) نامیده میشود، در ابتدا سود خالص صنعت هوایی در سال جاری را ۳۶ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار پیشبینی کرده بود؛ اما این مبلغ به ۳۶ میلیون دلار کاهش یافت.
در شرایط فعلی بهدلیل افزایش سفرهای تفریحی، گسترش ارتباطات تجاری و رونق بازار گردشگری بینالمللی، تعداد مسافران زیاد است؛ اما مسائل مربوط به زنجیره تامین و فشارهای اقتصادی، مانع توسعه صنعت هوانوردی میشود. انجمن یاتا، که نماینده بیش از ۳۰۰ شرکت هواپیمایی در دنیا به شمار میآید، از سیاستگذاران و تولیدکنندگان هواپیما درخواست کرده است برای اصلاح این وضعیت، سریع اقدامات کنند.
برای خرید بلیط هواپیما خود میتوانید روی کمک بوکینگ حساب کنید.
چالش های جدی صنعت هوانوردی جهانی در سال ۲۰۲۵ میلادی:
- تاخیر در تحویل هواپیما
- جنگهای تجاری و فشارهای اقتصادی
- نوسان در قیمت سوخت
- محدودیت سوخت پایدار هوانوردی
- ناوگانهای فرسوده
- چالشهای ژئوپلیتیکی
- کمبود نیروی کار
- ایمنی و مقاومت در آسمانها
- تورم و هزینههای عملیاتی
تاخیر در تحویل هواپیما

ساخت هواپیما در کارخانه بوئینگ. منبع عکس: وبسایت Gettyimages.com. عکاس: نامشخص
تولیدکنندگان هواپیما در تحویل هواپیماهای جدید به ایرلاینها، تاخیر زیادی دارند؛ بنابراین شرکتهای هواپیمایی نمیتوانند پاسخگوی افزایش تقاضا برای سفر باشند. ویلی والش (Willie Walsh)، مدیر کل یاتا، درباره این وضعیت میگوید: «تاخیر سفارشهای انباشتهشده توسط تولیدکنندگان، صراحتا غیرقابلقبول است! میزان تحویل امسال نسبتبه میزان تحویل قابل انتظار در سال گذشته، ۲۶ درصد کاهش یافته است.»
امروزه در صنعت هوانوردی بیش از ۱۷ هزار هواپیما سفارش داده شده است؛ بنابراین شرکتهای هواپیمایی باید برای تحویل گرفتن هواپیماهای جدید تا ۱۴ سال منتظر بمانند و در این مدت از هواپیماهای قدیمی استفاده کنند! در حال حاضر سالانه بهطور متوسط ۱٬۶۹۲ هواپیما تحویل داده میشود.
تعداد هواپیماها در مقایسه با قبل از همهگیری ویروس کرونا کاهش چشمگیری داشته است. در آن بازه، هرساله 2 هزار هواپیما تحویل داده میشد. ۱۴ درصد هواپیماها نیز بهدلیل نبود شرایط تعمیر و وجود مشکل در زنجیره تامین، بدون استفاده روی زمین پارک شدهاند.
کاهش در تحویل هواپیماها، اغلب بهدلیل کمبود قطعات شرکتهای صنایع هوافضایی بوئینگ (Boeing) و ایرباس (Airbus) است. برخی حدس میزنند یاتا بهخاطر تاخیر این دو شرکت علیه آنها اقدامات قانونی انجام دهد؛ اما هنوز هیچ خبر رسمی درباره این موضوع منتشر نشده است.
تاخیر در تحویل هواپیماها پیامدهای منفی گستردهای برای شرکتهای هواپیمایی دارد. براساس پیشبینیها، تا پایان سال ۲۰۲۵ تعداد مسافران به ۵ میلیارد نفر خواهد رسید که در مقایسه با سال قبل ۴ درصد افزایش خواهد یافت؛ اما ایرلاینها بهدلیل کمبود هواپیما نمیتوانند از این افزایش مسافران سود ببرند و ناوگان خود را گسترش دهند.
جنگهای تجاری و فشارهای اقتصادی

منبع عکس: وبسایت Aviationa2z.com. عکاس: Quintin Soloviev
آینده مالی صنعت هوانوردی در جهان مشخص نیست؛ زیرا رئیسجمهور ایالات متحده جنگی تجاری را آغاز کرده و این شرایط سود عملیاتی (سود فعالیتهای اصلی) شرکتهای هواپیمایی را کاهش داده است. در ابتدای سال ۲۰۲۵، سود شرکتهای هواپیمایی ۶۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار پیشبینی شده بود؛ اما به ۶۶ میلیارد کاهش یافت.
صنعت هوانوردی بهعلت تعرفههای جدید و بیثباتیهای ژئوپلیتیکی، حاشیه سود شرکتهای هواپیمایی را کاهش داده؛ اما باوجود مشکلات، نقش کلیدی خود در اقتصاد جهانی را حفظ کرده است. این صنعت پشتوانه ۸۶ میلیون و ۵۰۰ هزار شغل است و ۳٫۹ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) در جهان را شامل میشود.
نوسان در قیمت سوخت

سوختگیری هواپیما. منبع عکس: وبسایت Colourbox.com. عکاس: نامشخص
سوخت یکی از مهمترین هزینههای شرکتهای هواپیمایی است و ۳۰ تا ۴۰ درصد کل هزینههای عملیاتی را شامل میشود. عوامل مختلفی سبب بیثباتی بازار سوخت شدهاند؛ مانند تنشهای ژئوپلیتیکی، محدودیتهای زنجیره تامین، محدودیتهای ظرفیت پالایش و تغییرات بازار جهانی نفت. درگیریهای سیاسی مثل جنگ روسیه و اوکراین و برخی بیثباتیهای خاورمیانه نیز در عرضه سوخت مشکل ایجاد میکنند و نوسانات قیمت را افزایش میدهند.
همانطور که پیشبینی شده بود، قیمت سوخت در سال ۲۰۲۵ ارزانتر از سال ۲۰۲۴ شد و از بشکهای ۹۹ دلار به بشکهای ۸۸ دلار رسید؛ بااینحال نوسانها در بازار سوخت همچنان ادامه دارند و این امر برای شرکتهای هواپیمایی، که حاشیه سود کمی دارند، با چالشهای بسیاری همراه است.
محدودیت سوخت پایدار هوانوردی

سوخت پایدار هوانوردی. منبع عکس: وبسایت Istockphoto.com. عکاس: نامشخص
سوخت پایدار هوانوردی (Sustainable Aviation Fuel) سوخت زیستی برای تامین انرژی هواپیما است. این سوخت منبع تجدیدپذیر انرژی به شمار میآید که از گیاهان و پسماندها به دست میآید. شرکتهای هواپیمایی میتوانند از این سوخت استفاده کنند تا کربن و گازهای گلخانهای تولیدشده توسط هواپیماها را کاهش دهند؛ بهویژه برای هواپیماهای قدیمیتر.
سوخت پایدار هوانوردی باوجود ویژگیهای مثبتی که دارد، بسیار گران است و بهطور محدود عرضه میشود. این سوخت تاکنون نتوانسته است چالشهای عمده مربوط به سوخت و هواپیماهای قدیمی را رفع کند؛ بلکه تنها راهکاری کوتاهمدت و ناکافی بوده است.
ناوگانهای فرسوده

قبرستان هواپیماها در بانکوک. منبع عکس: وبسایت Edition.cnn.com. عکاس: نامشخص
میانگین سن ناوگانهای شرکتهای هواپیمایی در جهان، به ۱۴٫۸ سال رسیده که بالاترین رکورد ثبتشده تا امروز است. هواپیماهای قدیمی چالشهای زیادی برای شرکتهای هواپیمایی ایجاد میکنند؛ برای مثال به سوخت زیادی نیاز دارند و به همین دلیل خرید سوخت در این شرایط نوسان قیمت دشوار است. ازسوی دیگر این هواپیماها گازهای گلخانهای زیادی تولید میکنند که به محیط زیست آسیب میزنند.
چالشهای ژئوپلیتیکی

تاثیر چالشهای ژئوپلیتیکی بر پروازها. منبع عکس: وبسایت Drivespark.com. عکاس: نامشخص
چالشهای ژئوپلیتیکی تاثیر منفی بر امنیت پروازها میگذارند؛ مثل جنگ روسیه و اوکراین و درگیری اسرائیل و حماس. این رویدادها مسیرهای هوایی جهانی را مختل میکنند؛ بنابراین هزینههای بیمه و ایمنی شرکتها را افزایش میدهند و بر زنجیرههای تامین سوخت اثر میگذارند.
شرکتهای هواپیمایی بهدلیل چالشهای ژئوپلیتیکی مجبورند مقررات پیچیده بینالمللی را رعایت کنند؛ همچنین برای کاهش خطرات احتمالی، باید عملیات خود را با تنشهای سیاسی تطبیق دهند. در این شرایط امنیت سایبری (رایانهای) نیز در خطر است.
امروزه شرکتهای هواپیمایی و فرودگاهها به زیرساختهای دیجیتال وابستهاند؛ بنابراین احتمال حملههای رایانهای زیاد است. این حملهها عملیات پرواز، اطلاعات مسافران یا سیستمهای مالی را هدف قرار میدهند؛ ازاینرو رهبران صنعت هوایی برای حفظ امنیت دیجیتال باید سرمایهگذاریهای بزرگی انجام دهند.
کمبود نیروی کار

نیروهای متخصص صنعت هوانوردی. منبع عکس: وبسایت Ainonline.com. عکاس: نامشخص
در سال ۲۰۲۵، کمبود خلبان، کنترلکنندگان ترافیکهای هوایی، تعمیرکاران هواپیما و کارمندان فرودگاه سبب افزایش هزینهها و دستمزد نیروی متخصص شدهاند. طبق پیشبینی یاتا صنعت هوانوردی تا سال ۲۰۳۹ به ۸۰۰ هزار خلبان جدید نیاز خواهد داشت.
براساس نظریه شرکت بوئینگ، صنعت هوانوردی تا سال ۲۰۴۲ به ۶۷۴ هزار خلبان جدید، ۷۱۶ هزار متخصص تعمیر و نگهداری و ۹۸۰ هزار خدمه کابین نیاز خواهد داشت. کمبود نیروی کار در فرودگاه، ازجمله کمبود کارکنان امنیتی، نمایندگان خدمات مشتریان و افراد باربر نیز سبب طولانیتر شدن صفهای فرودگاه شدهاند.
ایمنی و مقاومت در آسمانها

آموزش ایمنی پرواز. منبع عکس: وبسایت Shutterstock.com. عکاس: ChameleonsEye
صنعت هوانوردی باوجود مشکلات متعدد در سال ۲۰۲۵، در زمینه ایمنی و مقاومت تاحدودی موفق بوده است. در سال ۲۰۲۴ از میان ۴۰ میلیون و ۶۰۰ هزار پرواز در سراسر جهان، تنها ۷ حادثه مرگبار رخ داد که متاسفانه به مرگ ۲۴۴ نفر انجامید. مدیریت یاتا همواره تلاش میکند نرخ حوادث را به صفر برساند که این امر نشاندهنده تعهد مداوم این صنعت به ایمنی است. این دستاورد تابآوری و مقاومت صنعت هوانوردی در برابر مشکلات اقتصادی و عمیاتی را نیز نشان میدهد.
تورم و هزینههای عملیاتی

منبع عکس: وبسایت Newsweek.com. عکاس: نامشخص
یکی از چالشهای صنعت هوانوردی در سال ۲۰۲۵، افزایش هزینهها است؛ ازجمله هزینههای نیروی کار، تعمیر، نگهداری و سوخت هواپیماها. شرکتهای هواپیمایی بهشدت تحت فشار این هزینهها قرار دارند؛ بنابراین برای دستیابی به سودآوری، به راهبردهای دقیق مدیریت هزینه نیاز دارند.


دیدگاه شما چیست؟