فعالان اروپایی رویدادی ضدگردشگری در ۱۵ ژوئن برگزار خواهند کرد. این رویداد شامل اعتراضات در مکانهای توریستی محبوب است و هدف آن مقابله با جمعیت زیاد گردشگران است.
برای دومین سال متوالی، اعتراضاتی هماهنگ در اروپای جنوبی، بهویژه در پرتغال، اسپانیا و ایتالیا، با هدف مقابله با صنعت گردشگری شکل گرفته است. معترضان گردشگران را بهخاطر شلوغی بیش از حد شهرها، گرانی مسکن، آسیب به محیطزیست و ناپایداری مشاغل، مقصر میدانند. در این شهرها، درآمد برخی مشاغل مثل هتلها و رستورانها ۲ برابر شده است؛ درحالیکه درآمد مشاغل دیگر، چنین افزایشی نداشته است.
بهدنبال جمعیت چشمگیر توریستها در اروپا، بسیاری از مشاغل محلی برای کسب درآمد بیشتر، به اقامتگاههای توریستی تبدیل شدهاند. اغلب این اقامتگاهها بدون مجوز به توریستها اجاره داده میشوند؛ برای مثال، در پایتخت اسپانیا، مادرید (Madrid)، تقریبا ۱۵ هزار آپارتمان توریستی غیرقانونی وجود دارد. مجموعه این عوامل باعث شدهاند اعتراضات در اروپا شدت بگیرند و شرایطی بحرانی به وجود بیاید. در این مطلب، درباره بحران گردشگری در اروپا بیشتر توضیح میدهیم.
برای سفرهای خود میتوانید با کمترین قیمت از سایت بوکینگ اقدام به خرید بلیط هواپیما کنید.
اعتراضات ضد گردشگری در اروپا:
- اروپاییها چطور به صنعت گردشگری اعتراض میکنند؟
- واکنشها به اعتراضات ضد گردشگری اروپا
- راهکارهای اصلاح بحران گردشگری در اروپا
اروپاییها چطور به صنعت گردشگری اعتراض میکنند؟

حمله معترضان با تفنگ آبپاش به توریستها در اروپای جنوبی. منبع عکس: وبسایت News.Sky.Com.
شعار «گردشگران به خانههایتان بروید» در شهرهای مختلف اروپای جنوبی روی دیوارها و پنجرهها حک شده است. معترضان سعی میکنند با تجمع در مکانهای توریستی محبوب، آرامش بازدیدکنندگان را مختل کنند. کارکنان موزه لوور در اعتراض به جمعیت غیرقابلکنترل توریستها و کمبود نیروی کار اعتصاب کردند. این اعتصاب باعث شد پربازدیدترین موزه جهان چندین ساعت تعطیل شود. اینها فقط چند نمونه از اعتراضات ضدگردشگری اروپا در مدت اخیر هستند.
به گزارش روزنامه نیویورک پست (New York Post)، گروه شبکه اروپای جنوبی علیه گردشگری (Southern Europe Network Against Touristification group)، اعلام کرده است که قصد دارد فعالیت فرودگاهها، اتوبوسهای گردشگری و جاذبههای توریستی محبوب را با پوسترهای شعار و تفنگهای آبپاش، مختل کند. هدف این گروه از این کار این است که توجه مردم و مسئولان را به بحران مسکن، افزایش اجارهبها و آسیبهای زیستمحیطی جلب کند.

اعتراضات ضد گردشگری در یکی از رستورانهای مایورکا. منبع عکس: وبسایت Apnews.Com. عکاس:Joan Mateu Parra
یکی از برگزارکنندگان اعتراضات ضدگردشگری که نامش فاش نشده، گفته است: «هدف، حمله به افراد نیست؛ بلکه جلبتوجه عموم به هزینههای اجتماعی و زیستمحیطی است که گردشگری بر شهرهای ما تحمیل میکند. ما از خانهها، فضاهای عمومی و زندگی روزمره خود بیرون رانده شدهایم.» یکی دیگر از فعالان گفت: «مسئله، نفرت از گردشگران نیست؛ بلکه نجات جوامع ما است.»
جزیره مایورکا (Majorca) در اسپانیا از مناطقی است که احتمالا بزرگترین اعتراضات را خواهد داشت. در این جزیره، قرار است ۶۰ گروه معترض و ضدگردشگری به خیابانها بیایند. این جنبش، شعار «برای حق داشتن زندگیای مناسب، گردشگری را متوقف کنید» را انتخاب کرده است.
واکنشها به اعتراضات ضد گردشگری اروپا

افسر پلیس لباسشخصی در حال تلاش برای متوقف کردن معترضان. منبع عکس: وبسایت Apnews.Com. عکاس: نامشخص
معترضان جنبش ضدگردشگری فقط شهروندان اروپایی نیستند؛ بلکه توریستها نیز ابراز ناراحتی کردهاند. گردشگران میخواهند از مادرید، بارسلونا یا جزایر قناری بازدید کنند؛ بدون اینکه با تابلوهای «توریستها به خانهتان برگردید» مواجه شوند یا موردحمله تفنگهای آبپاش قرار بگیرند. برای حل این بحران، مقامهای دولتی باید به مشکلات مسکن مردم و اقامتگاه توریستها رسیدگی کنند.
صنعت گردشگری به جنبش ضدگردشگری واکنشهایی نشان داده است؛ برای مثال، برت میچل، مدیرعامل شرکت اینترپید تراول استرالین (Intrepid Travel Australian)، به روزنامه نیویورک پست گفته است که شرکتشان قصد دارد بین لذت مسافران و نیازهای مردم محلی، تعادل ایجاد کند. او همچنین معتقد است که مبارزه با ازدحام گردشگران، مسئولیتی مشترک برای مقامات دولتی، برگزارکنندگان تور، خطوط کشتیرانی و خطوط هوایی است. این سازمانها باید با همکاری یکدیگر، از تاثیرات منفی گردشگران بر مکانهای توریستی، جلوگیری کنند.
برت میچل درباره وضعیت فعلی صنعت گردشگری گفت: «واقعیت این است که فعالیت صنعت گردشگری کم نخواهد شد. این روندی بزرگ است و هر روز بزرگتر میشود؛ بنابراین، اگر به این موضوع رسیدگی نشود، وضعیت هر سال بدتر خواهد شد. برای کمک به این وضعیت، مسافران میتوانند کارهای زیادی انجام دهند.»
طبق نظر برت میچل، مسافران میتوانند هنگام بازدید از مکانهای توریستی اقداماتی انجام دهند تا آسیب به این مکانها را به حداقل برسانند. او درباره این اقدامها گفت: «شما میتوانید برای بازدید از مکانهای توریستی، فصلهای خلوت و کمگردشگر را در نظر بگیرید. این راهی خوب برای اجتناب از شلوغی است؛ همچنین، از مسیرهای پرتردد و معمول دوری کنید. اگر قصد دارید مکانهای توریستی محبوب را ببینید، زود به آنجا بروید و سریع برگردید و به دیدن جاذبههای جایگزین بروید.»
راهکارهای اصلاح بحران گردشگری در اروپا

حملونقل عمومی پایدار در سوئیس. منبع عکس: وبسایت Myswitzerland.Com. عکاس:Dario Hausermann
تغییر در صنعت گردشگری اغلب کند است و نیاز به همکاری سازمانهای مختلفی دارد؛ اما اعتراضات ضدگردشگری در اواخر تابستان امسال (۲۰۲۵)، تغییرات مثبتی ایجاد کرده است. تیترهای خبری درباره این اعتراضات باعث شدهاند مسافران از نیاز مردم محلی آگاهی پیدا کنند؛ همچنین، مردم محلی به مقامات فشار وارد کردهاند تا برای حل بحران گردشگری، اقداماتی انجام دهند. در ادامه، اقدامات ۳ مقصد اروپایی سوئیس، اسپانیا و برلین را برای حل این بحران بررسی میکنیم.
برای ایجاد تعادل بین گردشگری و محیطزیست در سوئیس، شبکه ملی قطار با انرژی برقآبی اداره میشود. کرایه مسافرانی که از حملونقل عمومی استفاده کنند، شامل ۳۳ درصد تخفیف میشود؛ علاوهبر این، سوئیس در تلاش است تا ازدحام جمعیت گردشگران در زمستان (فصل اسکی) را کاهش دهد و توریستها را تشویق کند که در سایر فصلها نیز به این کشور سفر کنند؛ ازاینرو، در سوئیس تلهکابینهای اسکی را برای مدت طولانیتری فعال نگه خواهند داشت و مدت بازگشایی هتلهای زمستانی را افزایش خواهند داد؛ همچنین، سوئیس برای بازدید از محبوبترین مکانهای توریستی، مالیات قرار داده است تا صرف نگهداری و بازسازی این مکانها شود.

بازدید از مکانهای توریستی با دوچرخه در برلین. منبع عکس: وبسایت Ukio.Com. عکاس: نامشخص
اسپانیا برای کنترل بحران افزایش توریست، از ایربیانبی (Airbnb)، که بازارگاهی مجازی برای اجاره اقامتگاه است، خواست تا ۶۶ هزار اقامتگاه غیرقانونی در اسپانیا را از فهرست خود حذف کند. این کشور پلتفرمی دیجیتال طراحی کرد تا تعداد افراد در سواحل و همچنین کیفیت هوا، دمای دریا و آبوهوا را نشان دهد و به گردشگران کمک کند تا هوشمندانهتر تصمیم بگیرند.
آلمان سیاستهایی برای تشویق گردشگران به محافظت از محیطزیست تصویب کرده است. در این کشور، توریستهایی که به جمعآوری زباله کمک کنند، تورهای رایگان یا تخفیف برای بازدید از جاذبهها دریافت خواهند کرد؛ همچنین، تعداد هتلهای سازگار با محیطزیست، فروشگاههای سوغاتی سازگار با محیطزیست و مسیرهای پیادهروی و دوچرخهسواری در این کشور رو به افزایش است.


دیدگاه شما چیست؟