بازگشت کشتی های تفریحی کروز در دستور کار مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش قرار گرفت.
در هفته گذشته نشستی با حضور محمد کبیری، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و محمدرضا مدرس خیابانی، مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و جمعی از مدیران ارشد هر دو مجموعه برگزار شد.
محمد کبیری در این نشست، با تاکید بر ظرفیتهای منحصربهفرد کیش در حوزه گردشگری دریایی، تصریح کرد:
توسعه حملونقل دریایی و احیای خطوط کروز، نهتنها یک ضرورت اقتصادی، بلکه بخشی از هویت جزیره کیش است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش افزود:
تجربه موفق کروزهای گردشگری در دهه ۸۰ و استقبال عمومی از سفرهای دریایی، نشان میدهد که زیرساخت و تقاضای لازم برای احیای این مدل سفر در جزیره وجود دارد.
کبیری با اشاره به لزوم عبور از مدل درآمدی مبتنی بر فروش زمین گفت:
راه نجات کیش در تنوعبخشی به مدلهای اقتصادی و حرکت بهسوی سرمایهگذاریهای پایدار در حوزههایی همچون حملونقل هوایی و دریایی است؛ حوزههایی که هم مزیت جغرافیایی دارند، هم اثرگذاری کلان اقتصادی.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش همچنین پیشنهاد ایجاد خطوط مسافری منظم میان کیش و عسلویه، توسعه ناوگان تفریحی و مشارکت در تامین ناوگان گردشگری را مطرح و بر آمادگی این سازمان برای تامین سهم خود از تامین مالی پروژهها تاکید کرد.
در نشست انجامشده، سه پیشنهاد مشخص برای همکاری مشترک در قالب پروژههای دریامحور از سوی سازمان منطقه آزاد کیش مطرح شد که در صورت تامین مالی مشترک، قابلیت اجرا در سال جاری را خواهند داشت.
در ادامه، محمدرضا مدرس خیابانی، مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، با استقبال از رویکرد عملیاتی سازمان منطقه آزاد کیش گفت:
امروز وقت آن است که از مرحله طرح و جلسات خارج شویم و وارد فاز اقدام شویم. ظرفیت کیش برای ایفای نقش در حوزه گردشگری و تجارت دریایی بینظیر است و گروه کشتیرانی آماده مشارکت فعال با ناوگان موجود و همچنین توسعه ناوگان جدید در این منطقه است.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سابقه تعامل گروه کشتیرانی با کیش افزود:
همکاریهای گذشته گاه به دلیل چالشهای بینبخشی به نتیجه نرسید، اما فضای جدید مدیریتی در کیش و رویکرد تسهیلگر و توسعهمحور، این فرصت را ایجاد کرده تا عقبماندگیها جبران شود.
مدرس خیابانی در پایان تاکید کرد:
کیش تنها نقطهای در کشور است که میتواند در تمام فصول، مقصد گردشگری دریایی باشد. این ویژگی، آن را به گزینهای ممتاز برای تبدیلشدن به الگوی ملی اقتصاد دریا محور بدل کرده است.
دیدگاه شما چیست؟