اخبار خارجی

چگونه چین از یخ و برف پول در می آورد؟

  • 30 بهمن 1403

دولت چین با بهره‌گیری از ظرفیت یخ و برف و برودت هوا، اقتصادی را پایه‌گذاری کرده که دستاوردهای قابل توجه و تحسین برانگیزی را در پی داشته است.

چندی قبل، چین میزبان بازی‌های آسیایی زمستانی بود. این مسابقات در شهر هاربین در استان هیلونگ جیانگ برگزار شد که در شمال شرق این کشور قرار دارد. این نهمین دوره این رقابت‌ها بود که البته با دو سال فاصله از بازیهای المپیک زمستانی برگزار شد. اما ریشه میزبانی چینی‌ها از این دو رویداد چه بود؟ آیا برنامه‌ریزی و تفکری دراین‌باره وجود داشته است؟ یک واکاوی ساده، دلالت بر کسب و کار و صنعت جدید در چین دارد؛ اقتصاد یخ و برف!

چینی‌ها برنامه‌ریزی ویژه‌ای دارند تا در استان‌ها و مناطق سردسیر خود، اقتصادی مبتنی بر سرما و شرایط آن را ایجاد کنند. به‌طور مثال، هاربین را می‌توان بررسی کرد که به شهر یخی معروف است. این شهر به دلیل مجسمه‌های یخی شگفت‌آورش و جشنواره‌ها و مراسم زمستانی خود به شهرتی جهانی رسیده است. به گفته اداره فرهنگ و گردشگری شهرداری هاربین، جاذبه‌های یخی و برفی شهر باعث افزایش قابل توجه بازدیدکنندگان بوده است. از زمان افتتاح مرکزی به نام دنیای یخ و برف در این شهر، گردشگران ورودی به این شهر به نسبت سال پیش ۲۱ درصد افزایش داشته که رقمی قابل توجه است.

ساخت دژهای یخی در جشنواره برف و یخ چین. منبع عکس آریانا نیوز. عکاس نامشخص

ساخت دژهای یخی در شهر هاربین. منبع عکس: وب‌سایت آریانا نیوز. عکاس: نامشخص

در سال ۲۰۲۴، هاربین ۱۷۹ میلیون بازدیدکننده داشت که رقمی معادل بیش از ۲۳۱ میلیارد یوان (بیش از ۳۱ میلیارد دلار) درآمد بود. این رقم به نسبت سال قبل (۲۰۲۳) بیش از ۳۰ درصد رشد را نشان می‌دهد. البته، انتظار می‌رود این روند در آینده رشد ویژه‌ای داشته باشد. هم‌اکنون، رزرو پروازهای داخلی به هاربین بیش از ۲۰ درصد افزایش، رزرو هتل‌ها نیز نزدیک به ۶۰ درصد افزایش پیدا کردند که نشان‌دهنده روند صعودی ورود گردشگران به این شهر است.

کسب و کار مربوط به یخ و برف چین دارای پتانسیل بسیار زیادی است و پکن هم به‌طور فعال آن‌را تبلیغ می‌کند. براساس گزارش توسعه گردشگری یخ و برف چین، انتظار می‌رود در فصل پیشروی برف، ۵۲۰ میلیون گردشگر جذب شود که این جذب معادل بیش از ۶۳۰ میلیارد یوان درآمد گردشگری است. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۷ میلادی، اقتصاد یخ و برف چین به بیش از ۱ تریلیون یوان و تا سال ۲۰۳۰ میلادی به ۱٫۵ تریلیون یوان برسد که ارقامی نجومی به شمار می‌روند.

وقتی برنامه‌ریزی جامع و راهبردی وجود داشته باشد، می‌توان از یخ و برف هم استفاده‌ای چنین پرسود کرد. میزبانی از رویدادهایی مانند بازیهای آسیایی زمستانی و المپیک زمستانی، با این رویکرد و در جهت تسریع در توسعه این موضوع صورت می‌گیرد. اینگونه می‌توان تهدیدهای جوی را هم به فرصت تبدیل کرد که چین می کند!

دیدگاه شما چیست؟