همزمان با اعلام ازسرگیری پروازهای مستقیم شرکت هواپیمایی اتریش به ایران، برخی شرکتهای هواپیمایی داخلی نیز در حال بررسی و برنامهریزی برای راهاندازی مسیرهای جدید به اروپا هستند.
شرکت هواپیمایی اتریش که زیرمجموعه گروه لوفتهانزا محسوب میشود، پروازهای خود را در مرحله نخست بهصورت محدود و با چند نوبت در هفته آغاز کرده است. این اقدام در چارچوب توسعه پروازهای این شرکت در منطقه خاورمیانه صورت گرفته و احتمال افزایش تعداد پروازها در آینده نیز وجود دارد.
این ایرلاین اتریشی، از معدود شرکتهای اروپایی است که پیش از شیوع کرونا نیز ارتباط هوایی خود با ایران را حفظ کرده بود و حتی در دوران تحریمها، نقش مهمی در اتصال ایران به اروپا ایفا میکرد.
در همین رابطه، رامین کاشفآذر، سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، ضمن تایید خبر بازگشت پروازهای اتریش، از مذاکرات با شرکت لوفتهانزا خبر داد و اعلام کرد که احتمال دارد پرواز تهران-فرانکفورت از اواسط آذرماه مجددا برقرار شود.
در همین حال، شرکت هواپیمایی قشم نیز در تلاش است تا مقاصد پروازی خود را در مسیرهای اروپایی گسترش دهد. سیامند عبداللهزاده، مدیرعامل این شرکت، اظهار کرد:
قشمایر در حال برنامهریزی برای پرواز به شهرهایی مانند مسقط، بلاروس، کویت، تاجیکستان، پاکستان، کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین برخی مقاصد اروپایی است.
مدیرعامل شرکت قشمایر با اشاره به تاثیرات منفی جنگ اخیر بر مسیرهای اروپایی، تاکید کرد که با انجام مذاکرات متعدد، تلاش دارند موانع موجود را کاهش داده و مسیرهای جدیدی را فعال کنند تا خدمات بیشتری ارائه دهند.
عبداللهزاده که عضو انجمن شرکتهای هواپیمایی نیز هست، یادآور شد:
شرکت قشمایر از گذشته پروازهایی به قشم و کیش داشته و اکنون نیز در راستای توسعه گردشگری، از راهاندازی پروازهای داخلی به جزایر جنوبی کشور با هواپیماهای سبک استقبال میکند.
جابهجایی پایگاه پروازی در دوران جنگ ۱۲ روزه
مدیرعامل شرکت قشمایر با اشاره به جنگ ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی علیه ایران گفت:
در دورهای که آسمان تهران و مناطق غربی کشور بسته بود، قشمایر توانست ظرف ۴۸ ساعت پایگاه پروازی خود را از تهران به مشهد منتقل کند.
در مدت جنگ ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی علیه ایران، پرواز مشهد-استانبول راهاندازی شد و بسیاری از مسافران باقیمانده در استانبول به کشور بازگردانده شدند. همچنین پروازهای داخلی مشهد-زاهدان و مشهد-گرگان نیز آغاز شد تا مناطق شرقی و جنوبی کشور تحت پوشش قرار گیرند.
چالشهای مالی و بستههای حمایتی
عبداللهزاده با اشاره به تاثیر توقف پروازها بر درآمد ایرلاینها گفت:
در دوران جنگ، شرکتهای هواپیمایی با زیانهای متفاوتی مواجه شدند، اما با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاهها، اقدامات هوشمندانهای برای کنترل بحران انجام شد.
مدیرعامل شرکت قشمایر افزود:
برای بازگشت به عملیات پروازی، جلسات ایمنی و امنیتی متعددی برگزار شد و زیرساختهای راداری و حفاظتی تقویت گردید تا از زیان بیشتر جلوگیری شود. با این حال، برخی ایرلاینها هنوز به سوددهی مطلوب نرسیدهاند.
به گفته عبداللهزاده، بستههای حمایتی تدوینشده میتوانند موثر باشند، مشروط بر آنکه کمیتههای تخصصی برای اجراییسازی آنها تشکیل شوند.
مدیرعامل شرکت قشمایر تاکید کرد:
اگر بتوانیم شرایط تخصیص این بستهها را بر اساس عملکرد ایرلاینهای دولتی و خصوصی مشخص کنیم، اثربخشی آنها افزایش خواهد یافت. همچنین کاهش هزینههای فرودگاهی، سوخت و ناوبری میتواند نقش مهمی در حمایت از شرکتهای هواپیمایی ایفا کند.


دیدگاه شما چیست؟