ناوگان ایرباس پس از آنکه این شرکت هواپیماسازی اروپایی سریعتر از انتظار تغییرات نرمافزاری ضروری را اعمال کرد، روز دوشنبه، دهم آذرماه روند بازگشت به فعالیت عادی خود را آغاز کرد.
پس از حادثه اخیر برای هواپیمای A320 شرکت جتبلو و آشکار شدن آسیبپذیری در برابر اشعههای خورشیدی، دهها شرکت هواپیمایی از آسیا تا آمریکا اعلام کردند که بهروزرسانی فوری نرمافزاری را که توسط ایرباس و رگولاتورهای جهانی الزامی شده بود، انجام دادهاند.
ایرباس روز دوشنبه، ۱۰ آذرماه اعلام کرد که اکثریت قریب به اتفاق حدود ۶٬۰۰۰ فروند از ناوگان خانواده A320 که مشمول هشدار ایمنی بودند، اصلاح شدهاند و کمتر از ۱۰۰ فروند همچنان نیازمند تعمیر هستند. برخی از این هواپیماها به فرآیند طولانیتری نیاز دارند و شرکت آویانکای کلمبیا رزرو پروازهای خود را تا تاریخ ۸ دسامبر متوقف کرده است.
منابع آگاه گفتند که تصمیم بیسابقه برای فراخوان حدود نیمی از ناوگان خانواده «ای ۳۲۰»، اندکی پس از آن گرفته شد که ارتباط احتمالی اما اثبات نشده با کاهش ارتفاع هواپیمای جتبلو در اواخر هفته گذشته آشکار شد.
ایرباس پس از مذاکرات با نهادهای نظارتی، جمعه گذشته هشدار هشتصفحهای خود را به صدها اپراتور صادر کرد و عملا با درخواست ترمیم نرمافزاری پیش از پرواز بعدی، دستور زمینگیر شدن موقت این هواپیماها را صادر کرد. این اقدام بهعنوان گستردهترین فراخوان اضطراری در تاریخ ایرباس شناخته شد و نگرانیهایی جدی درباره اختلال در سفرها بهویژه در تعطیلات شکرگزاری آمریکا ایجاد کرد.
منابع صنعتی گفتند که این هشدار گسترده این واقعیت را آشکار کرد که ایرباس با توجه به تاخیر در گزارشدهی، از نسخه نرمافزاری مورد استفاده، آگاهی کامل و فوری نداشته است.
چندین شرکت هواپیمایی تخمین اولیه ایرباس مبنی بر ۳ ساعت زمان لازم برای هر هواپیما را کاهش دادند. اصلاح انجامشده شامل بازگشت به نسخه قبلی نرمافزاری بود که زاویه دماغه را مدیریت میکند و از طریق دستگاه «بارگذاریکننده داده» به کابین خلبان منتقل میشود؛ روشی که برای جلوگیری از حملات سایبری طراحی شده است.
سوالاتی در مورد زیرمجموعهای از جتهای خانواده «ای ۳۲۰» که عموما قدیمیتر هستند و به جای تنظیم مجدد نرمافزار، به یک رایانه جدید نیاز دارند، همچنان پابرجاست.
به گفته مدیران صنعت، جنجال آخر هفته، تغییرات در دستورالعملهای این صنعت را از زمان بحران بوئینگ ۷۳۷ مکس برجسته کرد. در جریان بحران مذکور، شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ به دلیل نحوه برخورد با سقوطهای مرگبار که به دلیل خطای طراحی نرمافزاری مقصر شناخته شدند، به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.
بر اساس گزارش رویترز، این نخستین بار است که ایرباس با توجه جهانی به ایمنی، در چنین مقیاسی مواجه میشود. این بحران باعث شد که گیوم فوری (Guillaume Faury)، مدیرعامل ایرباس، نیز بابت این مشکل عذرخواهی عمومی کند.


دیدگاه شما چیست؟