اخبار خارجی

هوش مصنوعی صدای تازه شهروندان در جدال با گردشگری انبوه

  • 6 خرداد 1404

جنبشی جدید در اسپانیا راه‌اندازی شده است که طی آن تصاویر ساختگی از آینده جزیره مایورکا در عین آشفتگی به نمایش گذاشته شده است.

در جزیره‌ای که سال‌ها به عنوان مقصدی آرام برای گردشگران شناخته می‌شد اکنون طغیان مردمی به راه افتاده است. اما این بار نه با فریاد بلکه با تصاویر ساخته شده توسط هوش مصنوعی. کمپینی که در کمتر از یک ماه صدایش به پایتخت‌های اروپایی رسید و بر سیاست‌های گردشگری تاثیر گذاشت.

در هفته‌های اخیر، جزیره‌ مایورکا در اسپانیا به مرکز توجه یک جنبش اجتماعی تازه تبدیل شده است؛ جنبشی که از اعتراضات سنتی فراتر رفته و با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، به شیوه‌ای نوین و خلاقانه بحران گردشگری انبوه را به تصویر کشیده است.

کمپینی با عنوان به سولرلند خوش آمدید «Welcome to Sollerland» که توسط ساکنان شهر سولر طراحی شد، با انتشار تصاویری ساختگی از آینده‌ای نه‌چندان دور – اما آشنا – مایورکا را در اوج ازدحام، آشفتگی زیست‌محیطی و ازهم‌گسیختگی فرهنگی به نمایش گذاشت. این تصاویر که به شکلی واقع‌گرایانه توسط ابزارهای هوش مصنوعی خلق شده بودند، در شبکه‌های اجتماعی فراگیر (وایرال) شده و به محرک اصلی موجی از اعتراضات عمومی تبدیل شدند.

در تاریخ ۲۵ مه ۲۰۲۵، بالغ بر ۲۰٬۰۰۰ نفر در پالما، پایتخت مایورکا، به خیابان‌ها آمدند. آن‌ها خواهان محدودسازی اجاره‌های کوتاه‌مدت، جلوگیری از فروش املاک به غیرمقیمان و بازتعریف سیاست‌های گردشگری شدند. هم‌زمان، گروهی دیگر از شهروندان با راه‌اندازی پلتفرمی با عنوان ما گردشگری مایورکا را دوست داریم( We Love Tourism Mallorca)، تلاش کردند تا روایتی متعادل‌تر و تاکید بر گردشگری پایدار ارائه دهند.

موج رسانه‌ای جنبش هوش مصنوعی سبب شد تا مسئولان نیز دست به اقدام بزنند. دولت محلی اسپانیا اعلام کرده که مالیات گردشگری در بارسلونا افزایش یافته؛ ۶۵ هزار آگهی غیرقانونی اجاره‌خانه در سایت مشهور اجاره خانه بین‌المللی (Airbnb) حذف شده است؛ فروش املاک به افراد غیرمقیم در مناطق خاص محدود خواهد شد.

هم‌اکنون فعالان اجتماعی در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری اعتراضاتی سراسری در ۱۲ شهر اسپانیا از جمله ایبیزا، تنریف و بارسلونا در تاریخ ۱۵ ژوئن هستند.

تأثیرات جنبش هوش مصنوعی فراتر از اسپانیا نیز گسترش یافته است:

در هال‌اشتات (اتریش)، ساکنان برای مقابله با گردشگری سلفی‌محور، منظره مشهور شهر را مسدود کردند.

در ونیز (ایتالیا)، از ابتدای ژوئن، سیاست ورودی ۵ یورویی برای گردشگران اجرایی شد و کشتی‌های کروز از رفت و آمد در برخی کانال‌ها منع شده‌اند.

در آتن (یونان)، پروژه ظرفیت‌سنجی برای کنترل فشار گردشگری بر محوطه‌های تاریخی آغاز شده است.

کمپین تصویری مایورکا، نمونه‌ای از چگونگی استفاده خلاقانه از فناوری برای بیان مشکلات اجتماعی است. در کمتر از یک ماه، این حرکت از سطح محلی فراتر رفته و الهام‌بخش موجی از بازاندیشی در سیاست‌گذاری گردشگری در اروپا شده است. ساکنان بسیاری از شهرهای توریستی اکنون خواهان تعادلی بین رفاه اقتصادی و کیفیت زندگی هستند؛ تعادلی که بدون مدیریت پایدار، قابل تحقق نیست.

 

مطالب پر بازدید

زیباترین ایستگاه های قطار اروپا

برخی از ایستگاه‌های قطار اروپا علاوه بر مراکز حمل‌ونقل، به عنوان جاذبه‌های گردشگری و مراکز فرهنگی هم شناخته می‌شوند. در این مطلب با تعدادی از زیباترین ایستگاه‌های قطار اروپا آشنا خواهید شد.

9 اردیبهشت 1404

بهترین جنگل های شمالی ایران

جنگل‌های شمال ایران با پوشش گیاهی متراکم، درختان سرسبز و منظره‌های چشم‌نواز، زیباترین جلوه‌های طبیعی کشور به شمار می‌آیند. این جنگل‌ها با آ‌ب‌و‌هوای معتدل و طبیعت بکر، هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند.

18 اردیبهشت 1404

در آنکارا کجا غذای خیابانی بخوریم؟

آنکارا، پایتخت زیبا و پرجنب‌وجوش ترکیه، با غذاهای خیابانی متنوع و لذیذی که دارد، بهترین مکان برای چشیدن طعم غذاهای اصیل ترکی محسوب می‌شود. در این مطلب با بهترین رستوران‌ها و غذاهای خیابانی آنکارا آشنا خواهید شد.

31 خرداد 1404

گران ترین مقاصد سفر جهان

سفر به گران ترین مقاصد جهان، تجربه‌ای لوکس و فراموش‌نشدنی را برای اغلب مسافران رقم می‌زند. در چنین سفری گردشگران می‌توانند بدون دغدغه در تفریحاتی لاکچری شرکت و در بهترین هتل های دنیا اقامت کنند.

14 اردیبهشت 1404

دیدگاه شما چیست؟