چهارشنبه، ۱۷ بهمنماه ۱۴۰۳، مصادف با روز جهانی نوتلا و آغاز نمایشگاه بین المللی سفر و گردشگری مدیترانه شرقی ۲۰۲۵ در استانبول است. در ادامه، به معرفی این دو رویداد میپردازیم.
مناسبتهای روز ۱۷ بهمن:
روز جهانی نوتلا
روز جهانی نوتلا (Nutella) یکی از آن خوراکیهایی است که طرفداران پروپاقرصی در سراسر جهان دارد و از مشهورترین برندهای خوراکی در جهان به شمار میآید؛ ازاینرو، ۵ فوریه بهعنوان روز جهانی نوتلا به ثبت رسیده است.
طعم فندقی کاکائویی نوتلا، عطر و بویی از بهشت دارد. از نوتلا در وعدههای صبحانه و عصرانه و در دسرهای مختلف مانند پن کیک، وافل، کروسان، بستنی و شیکهای شکلاتی استفاده میشود. البته، شرکت سازنده نوتلا همواره تلاش میکند این خوراکی را بهعنوان تاپینگ در وعده صبحانه معرفی کند تا این محصول در کنار سایر شکلاتهای صبحانه، مربا و عسل روی میز صبحانه افراد قرار بگیرد.
محبوبیت ویژه و روزافزون نوتلا سبب شد، روز ۵ فوریه بهعنوان روز جهانی نوتلا در تاریخ ثبت شود. اولین بار، ۵ فوریه سال ۲۰۰۷، بلاگری آمریکایی به نام سارا روسو (Sara Rosso) این روز را روز جهانی نوتلا نامگذاری کرد و از آن پس، این روز به رویداد جالبی برای علاقهمندان به این خوراکی تبدیل شده است. در این روز، علاقهمندان نوتلا عکسهایی از این خوراکی شکلاتی خوشطعم را در شبکههای اجتماعی خود به اشتراک میگذارند و هشتگ نوتلا به یکی از محبوبترین هشتگهای شبکه اجتماعی ایکس (X) تبدیل میشود.
نوتلا چیست؟
نوتلا، کرم شکلاتی و فندقی محصول شرکت فررو (Ferrero) ایتالیا است که بهدلیل طعم ویژه و بستهبندی جذاب به محصولی پرطرفدار در سراسر جهان تبدیل شده است. نوتلا از ترکیب فندق، کاکائو، شکر، روغن پالم و شیرخشک تهیه میشود و بافتی نرم و طعمی منحصربهفرد دارد.
نکته جالب در مورد این محصول آن است که طعم و بافت نوتلا آنقدر منحصربهفرد و ویژه است که علاقهمندان به این خوراکی جذاب میتوانند بهراحتی آن را از سایر شکلاتهای صبحانه تشخیص دهند؛ این ویژگی سبب شده است افرادی که نسخه تقلبی این محصول را تولید میکنند، چندان موفق نباشند! امروزه، نوتلا در بیش از ۱۶۰ کشور جهان عرضه میشود و کمتر کسی را پیدا میکنید که این محصول را نشناسد. آمار فروش نوتلا در جهان، عددی سرسامآور است؛ گزارشها نشان میدهد در هر ۶ ثانیه، ۱ شیشه نوتلا فروخته میشود.

تاریخچه نوتلا
در اواسط دهه ۶۰ میلادی (سال 1960)، پیترو فررو با الهام گرفتن از خوراکی سنتی تورین که جیاندوجا (Gianduja) نام داشت، دستور تهیه نوتلا را برای اولین بار تنظیم کرد. البته در شروع کار، محصول فررو با بافتی سفت و طعم فندقی غلیظ، شباهتی به نوتلای امروزی نداشت. در ادامه فعالیت شرکت، فررو به ترکیب نهایی نوتلا دست یافت. محبوبیت بینظیر و فروش زیاد این محصول در جهان، فررو را به ثروتمندترین مرد ایتالیا در سال ۲۰۱۳ تبدیل کرد. امروزه، این شرکت توسط جیووانی فررو، فرزند پیترو فقید، اداره میشود و درآمد سالانه آن، حدود ۱۲ میلیارد دلار است.

مواد تشکیلدهنده نوتلا
باآنکه شرکت تولیدکننده اصرار دارد که نوتلا را بهعنوان خوراکی یا میانوعدهای سالم با ترکیبی از فندق، کاکائو و شیرخشک معرفی کند، در تهیه نوتلا از مقدار زیادی شکر و روغن پالم نیز استفاده میشود. از سایر مواد تشکیلدهنده نوتلا میتوان به وانیلین و لسیتین سویا اشاره کرد که برای ایجاد بافت نرم در این محصول به کار میرود. این مواد تشکیلدهنده سبب شدهاند که دو قاشق غذاخوری نوتلا (۳۷ گرم)، ۲۰۰ کیلوکالری، ۱۲ گرم چربی، ۲۱ گرم شکر، ۲ گرم پروتئین و مقداری کلسیم، آهن و سدیم داشته باشد. شرکت تولیدکننده مدعی است در تهیه هر شیشه نوتلا از ۵۲ عدد فندق استفاده میشود.
فواید و مضرات نوتلا
همواره، نوتلا یکی از خوراکیهای محبوب صبحانه بهویژه برای کودکان بوده است. همیشه این سوال مطرح شده است که آیا این خوراکی برای سلامتی افراد مضر است یا مفید؟ البته، همانطور که حدس میزنید، مضرات نوتلا همچون سایر خوراکیهای خوشطعم مانند فستفودها بیشتر از فواید آن است. فهرست فواید و مضرات نوتلا به شرح زیر است:
فواید نوتلا
- شکلاتی که در تهیه نوتلا استفاده میشود، حاوی ویتامینB12 ، ویتامین E و آهن است.
- با توجه به اینکه درصد زیادی از نوتلا را فندق تشکیل میدهد، این خوراکی از مقدار زیادی ویتامین E، پتاسیم، منگنز و آرژین (نوعی اسید آمینه) برخوردار است.
- دو قاشق غذاخوری (۳۷ گرم) از نوتلا میتواند ۴ درصد از نیاز روزانه بدن شما به کلسیم و آهن را تامین کند؛ این دو ماده مغذی، تاثیر بسزایی در سلامتی استخوانها و دندانها و سیستم ایمنی بدن دارند.
مضرات نوتلا
- هر دو قاشق غذاخوری (۳۷ گرم) نوتلا حاوی ۲۱ گرم شکر و ۱۲ گرم چربی است؛ ازاینرو، میتوان مدعی شد مصرف روزانه و بیش از حد این محصول، ممکن است باعث اضافه وزن و دیابت شود.
- با توجه به مقدار زیاد روغن پالم و شکر در نوتلا، مصرف زیاد آن باعث افزایش سطح کلسترول خون و زمینهساز بیماریهای قلبی و عروقی میشود.
- با توجه به وجود مقدار زیادی چربی و شکر در نوتلا، مصرف این خوراکی را به افراد دارای کبد چرب و دیابت و همچنین، کودکان زیر ۳ سال پیشنهاد نمیکنیم.
حقایق جالب درباره نوتلا
- شرکت نوتلا برای تولید این خوراکی خوشطعم (با توجه به سطح زیاد تقاضا در جهان)، حدود یکچهارم فندقهای تولیدشده در سراسر جهان را میخرد.
- تقاضای جهانی و فروش شرکت نوتلا به قدری زیاد است که اگر شیشههای نوتلا را که در ۱ سال به فروش میرسد کنار هم قرار دهیم، طول آن از دیوار چین بیشتر میشود.
- در سال ۲۰۰۵ میلادی، همزمان با چهلمین سالگرد تولد نوتلا، مهمانی بزرگی در کارخانه این شرکت در آلمان برگزار شد که بهعنوان بزرگترین صبحانه در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسید. در این صبحانه، بیش از ۲۷ هزار نفر شرکت کردند و صبحانهای که سرو شد بیشتر از نوتلا تشکیل شده بود.
- فرمول تهیه نوتلا جزو فرمولهای سری در حوزه تولید خوراکیها است و تنها تعداد محدودی از کارکنان شرکت و خانواده فررو به این فرمول دسترسی دارند.
- امروزه نوتلا علاوهبر ایتالیا، در کشورهای مختلفی مانند ترکیه، برزیل، مالزی، فرانسه و نیجریه کارخانه دارد.
نمایشگاه بین المللی سفر و گردشگری مدیترانه شرقی ۲۰۲۵؛ ۱۷ تا ۱۹ بهمنماه (۵ تا ۷ فوریه)
نمایشگاه بین المللی سفر و گردشگری مدیترانه شرقی ۲۰۲۵ (East Mediterranean International Tourism and Travel Exhibition)، یکی از مهمترین نمایشگاههای صنعت گردشگری در جهان است که بهشکل سالانه برگزار میشود. در سال ۲۰۲۵، این جشنواره قرار است در تاریخ ۱۷ تا ۱۹ بهمنماه (۵ تا ۷ فوریه) در مرکز نمایشگاهی تویاپ استانبول برگزار شود.
شرکتها و فعالان صنعت گردشگری با حضور در این جشنواره، برنامهها و محصولات و خدمات گردشگری خود را معرفی میکنند؛ ازاینرو، حضور در این جشنواره میتواند فرصتهای جدیدی را برای شرکتها و فعالان این حوزه ایجاد کند. شرکتهای مشهوری از کشورهای مختلف ازجمله ترکیه، ایتالیا، روسیه، امارات متحده عربی، ایالات متحده آمریکا، صربستان، قبرس و گرجستان در نمایشگاه بین المللی سفر و گردشگری مدیترانه شرقی ۲۰۲۵ حضور دارند.
واژه نمایشگاه EMITT، مخفف East Medditerranean International Travel and Tourism بهمعنای نمایشگاه بین المللی سفر و گردشگری مدیترانه شرقی است. در این جشنواره که از سال ۱۹۹۷ میلادی بهصورت سالانه برگزار میشود، بیش از ۴۵ هزار متخصص و علاقهمند حوزه صنعت گردشگری گرد هم میآیند. نمایشگاه سفر و گردشگری مدیترانه شرقی ۲۰۲۵، فرصت تجاری مهمی برای ترکیه و سایر کشورهای منطقه است که با نمایش توانمندیها و برنامههای خود در صنعت گردشگری، توجه علاقهمندان و فعالان این حوزه را به خود جلب کنند.
در نمایشگاه سفر و گردشگری مدیترانه شرقی ۲۰۲۵، بیش از ۲۲۰ شرکت فعال در حوزه گردشگری از ۴۳ کشور ازجمله ترکیه، ژاپن، روسیه، فرانسه، انگلستان، صربستان، پرتغال، قبرس، کانادا، آفریقای جنوبی، تونس، امارات متحده عربی، ایالات متحده آمریکا و آذربایجان شرکت میکنند.
ایرلاین ایرصربیا (صربستان)، ایرلاین ایرویل (ترکیه)، شرکت مسافرتی سارایوو (صربستان)، رویال هتل اکس (ترکیه)، ایرلاین آل نیپون ایرویز (ژاپن)، سازمان بینالمللی گردشگری گرجستان، هتل ایلیدزا (بوسنی)، سازمان گردشگری ملی ایتالیا، شرکت خدمات گردشگری ویستا (پاکستان)، شرکت مسافرتی ویا (بلغارستان) و هتلهای زنجیرهای استیز این (مصر) از مشهورترین شرکتهای غرفهدار در این نمایشگاه به شمار میروند.
موضوعات نمایشگاه بین المللی سفر و گردشگری مدیترانه شرقی ۲۰۲۵
در نمایشگاه بین المللی سفر و گردشگری مدیترانه شرقی ۲۰۲۵، بیش از ۲۰ رویداد با موضوعات مختلف برگزار میشود و بیش از ۵۰ نفر از مدیران شرکتهای بزرگ گردشگری سخنرانی خواهند کرد. رویدادهای این نمایشگاه شامل برنامههای زیر است:
- کنفرانسها: رهبران و مدیران شرکتها و سازمانهای گردشگری در مورد موضوعات مختلف این حوزه سخنرانی میکنند.
- نمایشگاه: این نمایشگاه، فرصتی جذاب برای شرکتهای گردشگری و استارتاپها است که محصولات خود ازجمله خدمات هتل، تور و حملونقل را به صاحبنظران و مخاطبان صنعت گردشگری معرفی کنند.
- جلسات همکاری: این نمایشگاه، بستر مناسبی را فراهم کرده است تا شرکتهای فعال در صنعت گردشگری بتوانند در مورد روشهای همکاری، مذاکره و قراردادهای کاری مهمی منعقد کنند.
با توجه به موضوعاتی که در سالهای گذشته در نمایشگاه بین المللی سفر و گردشگری مدیترانه شرقی مطرح شده است، موارد مهمی که در این نمایشگاه به آن پرداخته میشود، به شرح زیر است:
- بررسی نقش و اهمیت صنعت گردشگری در توسعه اقتصادی کشورهای حوزه مدیترانه شرقی
- تاکید بر اهمیت آموزش و توسعه نیروهای انسانی در صنعت گردشگری و برگزاری دورههای آموزشی و مهارتافزایی برای افراد فعال در این حوزه
- بررسی نقش فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در صنعت گردشگری
- معرفی و تاکید بر راهکارهای اجرای برنامههای گردشگری در کنار حفظ محیطزیست و فرهنگهای بومی
- معرفی راهکارهایی برای برندسازی و جذب گردشگر
- بررسی و گسترش نقش برنامههای مرتبط با سلامت مانند مراکز اسپا و مراکز درمان و تندرستی در اقامتگاهها
- بررسی نقش و اهمیت معرفی فرهنگهای بومی و شیوه ارائه فرهنگهای محلی به گردشگران بینالمللی
- معرفی نوآوریها در صنعت گردشگری توسط استارتاپها و شرکتهای نوپا
- بررسی راهکارهای مناسب در صورت بروز بحرانهای جدی در صنعت گردشگری مانند بحرانهای طبیعی (زلزله، سیل و طوفان)، پاندمیها و ناآرامیهای سیاسی
تاریخ برگزاری نمایشگاه بین المللی سفر و گردشگری مدیترانه شرقی ۲۰۲۵
نمایشگاه بین المللی سفر و گردشگری مدیترانه شرقی ۲۰۲۵ در تاریخ ۱۷ تا ۱۹ بهمنماه ۱۴۰۳ (۵ تا ۷ فوریه ۲۰۲۵) برگزار میشود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرکتهای غرفهدار، شرایط برگزاری نمایشگاه و خرید بلیط میتوانید به وبسایت نمایشگاه بینالمللی سفر و گردشگری مدیترانه شرقی (emittistanbul.com) مراجعه کنید.
محل برگزاری نمایشگاه بین المللی سفر و گردشگری مدیترانه شرقی ۲۰۲۵
محل برگزاری نمایشگاه بین المللی سفر و گردشگری مدیترانه شرقی ۲۰۲۵، مرکز نمایشگاه بین المللی تویاپ در استانبول است. نمایشگاه بین المللی تویاپ در منطقه بیلیکدوزو (Beylikduzu) در بزرگراه E5 (E5 Highway) در غرب استانبول قرار دارد. دسترسی به این نمایشگاه بینالمللی بهراحتی با استفاده از اتوبوس، تاکسی و شاتل امکانپذیر است.
دسترسی به نمایشگاه بین المللی تویاپ از فرودگاههای استانبول
- تاکسی: فرودگاه استانبول (Istanbul Airport) و فرودگاه بینالمللی صبیحه گوکچن (Sabiha Gokcen International Airport) تا این نمایشگاه، بهترتیب ۱ ساعت و ۲ ساعت با تاکسی فاصله دارد.
- اتوبوس: اگر قصد دارید برای شرکت در نمایشگاه بین المللی سفر و گردشگری مدیترانه شرقی در هتلهای استانبول اقامت کنید، میتوانید برای رفتوآمد از اتوبوسهای خط اتوبوسرانی سوجوتلوچشمه – بیلیکدوزو (Sogutlucesme – Beylikduzu) استفاده کنید و در ایستگاه نمایشگاه یوتاپ از اتوبوس پیاده شوید.
- شاتل: برای حضور آسانتر مهمانان و غرفهداران در زمان برگزاری نمایشگاه، ایستگاههای شاتل متعددی در اماکن مهم شهر شامل میدان تقسیم، فرودگاه استانبول، فرودگاه بینالمللی صبیحه گوکچن و ایستگاه مترو ینیکاپی (Yenikapi) مستقر شدهاند و شما میتوانید بهآسانی با استفاده از این شاتلها، خود را به نمایشگاه بین المللی تویاپ برسانید.
دیدگاه شما چیست؟