ایران

راهنمایی سفر به چابهار

  • 17 شهریور 1399

با معرفی بندر چابهار به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری ایران روز به روز به تعداد توریست های این بندر زیبا اضافه میگردد. بندر چابهار در جنوب شرقی ایران واقع شده و تنها بندر اقیانوسی ایران در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند است که با طبیعت بکر و مردمان خونگرم خود جزء یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری ایران محسوب می گردد.

چابهار

آب و هوای بندر چابهار :

همان طور که از اسم چابهار مشخص است این واژه برگرفته از کلمه چهار بهار است که نشان دهنده وجود آب وهوای مطلوب در این بندر میباشد. این شهر ساحلی دارای آب و هوای مناسب در تابستان و آب و هوای بهاری در فصل زمستان است و به دلیل وزش بادهای قطب جنوب اقیانوس هند، دارای آب و هوایی بسیار مطبوع میباشد.

بهار در چابهار

جاذبه های گردشگری 

بندر چابهار دارای جاذبه های بسیاری می باشد، در ادامه با بوکینگ همراه باشید تا باهم به برخی از این جاذبه ها سری بزنیم.

کوه های مینیاتوری

نام دیگر این کوه ها کوه مریخی است که در مسافتی حدود 40 کیلومتری شهرستان چابهار در سمت چپ جاده خودنمایی میکند. از مهم ترین ویژگی این جاذبه رفتن به ارتفاعات برای دیدن بهتر و زیباتر شهر است! البته قابل ذکر می باشد که برای رفتن به این کوه باید آب کافی به همراه داشته باشید و اگر به مسیرهای این کوه آشنایی ندارید حتما از وجود یک راهنما استفاده نمایید.

کوه های مریخی چابهار

تالاب لیپار

نام دیگر لیپار زیبا، تالاب صورتی میباشد که در مسیر جاده چابهار قرار گرفته است. رنگ صورتی زیبای این تالاب در ماه های خرداد تا شهریور و همچنین ماه آذر بیشتر نمایان است اما لازم به ذکر می باشد که در ماه های دیگر سال رنگ هایی همچون آبی، زرد، قهوه ای و سبز هم در این تالاب نمایان است. البته باز هم رنگ غالب بر این تالاب رنگ قرمز بوده که به این تالاب صفت سرخ هم داده میشود و یکی دیگر از صفت های ویژهء این تالاب نزدیک بودن به دشتارهای سرسبز و با صفا است که تاثیر بسیار زیادی در جذب توریست دارد.

تالاب لیپاری چابهار

بندر گواتر 

این بندر با نمایشی از کوه های مینیاتوری و جنگل های حرا یکی از مناطق حفاظت شده و زیبای محیط زیست میباشد. در بندر گواتر میتوان با قایق به دیدن جنگل های حرا رفت. یکی از جذابیت های این بندر وجود جنگل، قایق ها، لنج ها و مرغان دریایی می باشد که منظره زیبایی را ایجاد کرده است.

بندر گئاتر

 مسجد جامع دزک

اگر علاقه مند به معماری بومی و اقلیمی هستید حتما به این مسجد مراجعه نمایید. مسجد جامع در روستای دزک در 3 کیلومتری شرق سراوان قرار دارد و نزدیک مرز شرقی ایران با پاکستان میباشد. شاید به همین دلیل هم فرهنگ مردم این روستا کمی متفاوت است! بنای این مسجد مربوط به دوره صفوی می باشد.

مسجد جامع دزک

موزه محلی چابهار

این موزه از دوران قاجار باقی مانده و بنایی میباشد که روی سکویی به ارتفاع یک ونیم متر واقع شده است. این ساختمان در 2 طبقه ساخته شده و بسیاری از قسمت های آن به وسیله سکو، سقف چوبی، ستون آهنی احاطه شده است.

موزه محلی چابهار

گِل افشان 

یکی از مهیج ترین جاذبه های گردشگری چابهار کوه گِل افشان است. از ویژگی های مهم این کوه این است که در تمام فصول سال می توانید مقدار زیادی گل را مشاهده نمایید! البته قابل ذکر است که این کوه دارای چاله ای می باشد به قطر کمتر از 1متر که با گِل پوشیده شده و با ترکیدن حباب هایی از این چاله، گِل ها خارج میشوند!!

گل افشان چابهار

مسجد جامع تیس 

معماری مسجد تیس مشابه مساجد پاکستان و هندوستان است. برای ساخت این مسجد از رنگ های سبز و قرمز بسیار زیادی استفاده کرده اند. حتی برای ساخت درب های این مسجد از شیشه های رنگارنگی استفاده شده که بسیاری از توریست ها را مجذوب خود می کند.

مسجد جامع تیس

مراکز خرید چابهار 

در منطقه آزاد چابهار انواع مراکز خرید برای تهیه پوشاک، لوازم منزل، خوراک، صنایع دستی، لوازم بهداشتی و... وجود دارد. در این منطقه مدل های گوناگون بازار از مراکز خرید سنتی و قدیمی تا پاساژ های مدرن و به روز وجود دارد که شوق توریست را برای خرید از این منطقه آزاد دو چندان میکند. یکی از عوامل مهمی که باعث سفر زیاد افراد به این منطقه میباشد ارزانی محصولات در اکثر مراکز خرید چابهار است.

مرکز خرید

مرکز خرید پردیس 

این مرکز خرید یکی از ارزانترین ها در چابهار محسوب میگردد که انواع لوازم شخصی مانند: کیف، کفش، لوازم خانگی، عینک و... در آن یافت میشود. البته باید گفت که در مرکز خرید پردیس علاوه بر ارزانی، تنوع کالا نیز بسیار زیاد میباشد که همین امر باعث شده توریست های زیادی علاقه و شوق بسیار زیادی برای رفتن به این مرکز خرید داشته باشند.

مرکز خرید پردیس چابهار

مجتمع تجاری صدف

این مجتمع یکی از بهترین ها برای خرید لوازم خانگی میباشد. البته شایان به ذکر است که در این مرکز خرید لوازم آرایشی و بهداشتی با قیمت هایی بسیار مناسب و ارزان یافت میگردد! از دیگر مزیت های این مرکز خرید نزدیکی به هتل لیپار میباشد.

مجتمع تجاری صدف چابهار

مرکز خرید صالحیار

این مرکز خرید یکی از باکیفیت ترین و معروف ترین ها در چابهار می باشد. اگر علاقمند به خرید اجناس خارجی، انواع چای، شکلات، لوازم آرایشی و بهداشتی و... می باشید رفتن به صالحیار را از دست ندهید. در این مرکز خرید لوازم آرایش و عطرهای ارزان قیمت زیادی پیدا خواهید کرد بنابراین اگر قصد شما از خرید در چابهار، بردن به شهر خود و فروختن می باشد، صالحیار مناسب ترین پیشنهاد ما به شما است.

مرکز خرید صالحیار چابهار

غذاهای سنتی چابهار 

با توجه به موقعیت قرار گیری و اقلیمی چابهار اغلب غذاهایی که در این منطقه درست میشود، دارای محصولات دریایی و خرما است!
در بوکینگ ما به برخی از مهم ترین و اصلی ترین غذاهای چابهار اشاره میکنم.

چابهار

قلیه ماهی 

یکی از غذاهای اصیل چابهار قلیه ماهی میباشد که در تمام منوهای رستوران های این منطقه موجود است. این خورشت ترکیبی از ماهی، تمبر هندی، سیر، پیاز و سبزی های معطری مانند گشنیز و شنبلیله است که چه در زمان طبخ و یا سرو دارای عطر و بویی مدهوش کننده می باشد که به شدت اشتها برانگیز است. قلیه ماهی همراه با برنج سرو می شود.

قلیه ماهی چابهار

کراهی میگو

بعد ازقلیه ماهی میتوان از کراهی میگو به عنوان یکی از پرطرفدارترین و خوشمزه ترین غذاهای چابهار نام برد. عطر و طعم این غذا باعث میشود که بیشتر افراد به ویژه توریست ها این غذا را سفارش دهند و همیشه مانند قلیه ماهی در منو رستوران های چابهار وجود دارد و جالب است بدانید که پخت این غذا بسیار ساده است! ابتدا میگوها را با پیاز تفت داده و سپس گشنیز و ادویه آچار را به آن اضافه میکنند. البته نکته دیگری که در مورد این غذا وجود دارد، این است که کراهی میگو جزء غذاهای اصلی در مهمانی ها و دورهمی های مردم خونگرم چابهار میباشد.تست این غذا را به تمام افرادی که میگو دوست دارند پیشنهاد میکنیم.

کراهی میگو

تنورچه

از غذاهای خوشمزه دیگر چابهار که میتوان به توریست های عزیز و مخصوصا افرادی که غذاهای محلی یا سنتی مثل قلیه ماهی یا کراهی میگو را دوست ندارند، یا افرادی که علاقه بسیار زیادی به کباب دارند، می توان پیشنهاد داد تنورچه است. این غذا با گوشت گوسفندی تهیه میگردد، البته باید گفت که نوع پخت این کباب فرق دارد ودر تنور پخته میشود و دقیقا هم به همین دلیل طعم بسیار مطلوبی به خود میگیرد. این نوع کباب در چابهار طرفداران بسیار زیادی دارد.

تنورچه چابهار

تباهگ

این غذای قدیمی و محلی چابهار اصلا نیازی به معرفی ندارد چون طرفداران بسیار زیادی دارد! مصرف این غذا بیشتر در ماه مبارک رمضان میباشد و طرز تهیه این غذا به گونه ای است که گوشت های قربانی را به نمک آغشته کرده و به مدت 4 یا 5 روز در تور گذاشته و با طناب آویزان میکنند تا به خوبی خشک شود.
برای پخت تباهگ از مواد اصلی همچون پودر انار و آب لیمو استفاده میکنند. تباهگ بعد از آماده سازی بدون نیاز به وسایل سرمایشی تا چندین ماه نیز می ماند. گاهی اوقات تباهگ با برنج ترکیب میشود و البته افراد با توجه به ذائقه خود ادویه های دیگری مانند فلفل هم به آن اضافه میکنند.

تباهگ چابهار

رستوران های معروف چابهار 

از هرچه بگذریم سخن غذا خوش تر است! رستوران رفتن یکی از تفریحات عالی در سفر می باشد، آن را از خود دریغ نکنید. چابهار با داشتن غذاهای محلی زیادی که دارد مقصد خوبی برای شکم گردی محسوب می شود. با ما در بوکینگ همراه باشید، رستوران های خوب را بشناسید و حتما به آنها سر بزنید.

چابهار

رستوران بام چابهار

یکی از مهم ترین امتیاز های این رستوران نزدیک بودن به مجتمع تجاری صدف و پردیس است. البته از چشم انداز های این رستوران نیز نمی توان چشم پوشی کرد چشم انداز این رستوران بندر چابهار و دریای عمان است.
اگر علاقه مند به غذا های دریایی همچون ماهی و میگو هستید، پیشنهاد بوکینگ به شما رستوران بام چابهار می باشد.
غذاهای دریایی این رستوران بسیار خوشمزه و لذیذ و دارای کیفیت بالایی می باشد. نکته مثبت دیگر در مورد این رستوران رفتار صمیمی و خونگرم بودن کارکنان آن است.
و اما آنچه که این روز ها طرفداران بسیار زیادی دارد موسیقی زنده است که این رستوران دارا میباشد. شما تصور کنید برای خوردن غذا رستورانی را انتخاب کرده اید که دارای موسیقی زنده و چشم انداز زیبای دریا میباشد؛ پس مسلما خاطرات بسیار زیادی از این رستوران برای شما به جا گذاشته میشود.

رستوران بام چابهار

مسیریابی:

رستوران بلوچ 

یکی از بهترین رستوران ها برای صرف غذاهای محلی "رستوران بلوچ" است. برای خوردن غذاهای محلی از هر کسی در چابهار سوال کنید کجا بروم؟ جواب بومیان اغلب این است: رستوران بلوچ!
این رستوران از لحاظ قیمت، بهداشت و کیفیت بسیار مناسب است و رعایت اصول بهداشتی در آن بسیار به چشم میخورد.
در منوی این رستوران غذاهای اصلی و محلی چابهار مانند:
بریانی، کراهی میگو، کراهی ماهی، بتوماش و... به چشم میخورد. از قلیه ماهی های خوشمزه این رستوران غافل نشوید.

رستوران بلوچ چابهار

مسیریابی:

رستوران تهرانی 

گاهی پیش می آید که از خوردن غذاهای محلی در سفر خسته می شویم یا دلمان غذاهای آشناتری می خواهد! اگر در چابهار به این مشکل برخوردید؛ حتما یک سر به رستوران تهرانی بزنید. این رستوران به کباب های خوشمزه خود معروف است. رستوران تهرانی در بین افراد بومی و توریست ها از شهرت خاصی بر خوردار است ولی چیزی که بیشتر حائز اهمیت می باشد بهداشتی بودن غذا و مکان است که رستوران تهرانی به این مسئله توجه ویژه ای دارد.

رستوران تهرانی چابهار

مسیریابی:

رستوران مکران 

رستوران مکران جزء رستوران های ساحلی می باشد که بیش از 50 سال سابقه دارد. در کنار این رستوران چشم انداز بسیار زیبایی وجود دارد که از امتیازهای این رستوران محسوب میگردد. رستوران مکران به صورت مجموعه ای از کافی شاپ، فست فود، قهوه خانه و رستوران محلی طراحی شده است که برای توریست ها بسیار حائز اهمیت است، زیرا برای انتخاب خود تنوع دارند.توریست ها در این رستوران به راحتی میتوانند نوع غذای خود را انتخاب یا تصمیم بگیرند که از کدام قسمت رستوران استفاده کنند.رستوران مکران تنوع دیگری نیز در چیدمان خود قائل شده به این صورت که یکسری از میز و صندلی های این رستوران زیر آلاچیق چیده شده است. رستوران مکران زیر آلاچیق با موسیقی زنده و تنوع غذایی خاص خاطرات خوبی را برای شما به جا میگذارد. 

رستوران مکران چابهار

مسیریابی:

هتل های معروف چابهار 

کسانی که قصد سفر دارند علاوه بر انتخاب نوع وسیله نقلیه که بهتر است با اتومبیل شخصی بروند یا هواپیما، باید به فکر اسکان خود نیز باشند. یکی از چیزهایی که در مورد هتل اهمیت زیادی دارد این مسئله است که مکان اسکانشان خارج از شهر نبوده و به مرکز شهر نزدیک باشد. ما در بوکینگ از رزرو هتل چابهار تا خدمات بلیط را به آسانی برای شما انجام می دهیم.

booking

هتل لیپار چابهار *****

این هتل ساحلی در 3 طبقه ساخته شده که بعضی از اتاق های آن رو به دریا و برخی دیگر رو به باغ است. لیپار دارای رستورانی با منوی کامل متنوع و غذاهایی با کیفیت بالا است که این امر باعث میشود کار توریست های عزیز آسان تر شود و برای صرف غذا به بیرون از هتل نروند. این هتل امکانات رفاهی دیگری را برای توریست ها در نظر گرفته است مانند:

  • باشگاه بدن سازی
  • سونا
  • سالن بیلیارد
  • و غیره

یکی دیگر از امتیازهای این هتل که نظر بسیاری از توریست ها را به خود جلب کرده نزدیکی آن به مراکز خریدی همچون :
صدف، ابریشم، فردوس، بازار طلا و... میباشد.

هتل لیپار چابهار

مسیریابی:

هتل لاله چابهار

هتل زنجیره ای لاله در اکثر شهر های بزرگ ایران وجود دارد. این هتل دارای 2 طبقه است و به دلیل فضای عالی که دارد اکثر توریست ها از این فضا برای پیاده روی استفاده میکنند! این هتل دارای 4 ستاره میباشد که از لحاظ کیفیت سرویس دهی بسیار بالاست و همچنین دارای امتیاز بالایی هم می باشد. هتل لاله دارای امکانات رفاهی مانند :
رستوران، کافی شاپ، استخر، سالن بدنسازی، غرفه های تجاری و سالن های همایش میباشد. البته لازم به ذکر است که این هتل امکانات دیگری مانند وای فای لابی، سونا، جکوزی، ماساژ، رستوران و پارکینگ را دارا می باشد.

هتل لاله چابهار

مسیریابی:

هتل آذین ***

هتل آذین 3 ستاره میباشد و بوکینگ به مسافرانی که میخواهند هزینه سفر خود را پایین بیاورند، توصیه میشود. هتل آذین در 2 طبقه و 22 اتاق طراحی شده است. از امتیاز های ویژه آن میتوان به سرو صبحانه و نزدیکی به دریا اشاره کرد و البته امکانات رفاهی دیگری مانند پارکینگ، اینترنت، آسانسور و...
هتل آذین از لحاظ دسترسی بسیار راحت و به تمام مراکز اصلی نزدیک است.

هتل آذین چابهار

مسیریابی:

هتل ساحلی ونوس ***

این هتل 3 ستاره دارای یک طبقه است و تعداد اتاق های آن 27 باب میباشد. هتل ونوس در جوار ساحل دریای عمان است که نمای بسیار زیبایی به برخی از اتاق های آن داده. از امکانات رفاهی و تفریحاتی این هتل میتوان به رستوران، کافی شاپ، چشم انداز دریا، آلاچیق، لابی، اینترنت، تاکسی سرویس و ساحل اختصاصی اشاره کرد.
این هتل دارای کارمندانی حرفه ای، خونگرم و مهربان است. بسیاری از افراد به دلیل پایین آوردن هزینه سفر این هتل را انتخاب میکنند.

هتل ساحلی ونوس

مسیریابی:

صنایع دستی چابهار

اکثر افرادی که به دنبال سوغاتی هستند، مایلند به جای خوراکی؛ وسیله ای ماندگار با خود ببرند برای این منظور صنایع دستی واقعا گزینه مناسبی به حساب می آید! سوزن دوزی، خمک دوزی، سفالگری، دودنی بافی، خراطی و ... از جمله هنرهای مردم عزیز چابهار می باشد.

چابهار

سوزن دوزی

یکی از اصیل ترین صنایع دستی چابهار که به نوعی هنر اصلی زنان عشایر این منطقه محسوب میشود و مادران این منطقه نسل به نسل این هنر را به فرزندان خود آموزش میدهند سوزن دوزی میباشد. علاوه بر اینکه سوزن دوزی به عنوان یک هنر تلقی میشود یک منبع در آمد نیز برای مردمان این منطقه محسوب میشود. نام دیگر این هنر زیبا در چابهار بلوچی دوزی نیز است.
البته امروزه این هنر توسط مردان چابهار نیز خلق میشود. در سوزن دوزی از رنگ های شادی مانند نارنجی، سبز، قهوه ای، سفید، سیاه و سبز استفاده میشود. در سوزن دوزی بیشتر از اشکال هندسی استفاده میشود.

هنر سوزن دوزی چابهار

سکه دوزی

یکی دیگر از هنرهای این منطقه که جذابیت بسیار زیادی دارد هنر سکه دوزی میباشد. اکثر وسیله های مصرفی برای این هنر به دلیل نزدیک بودن به پاکستان و هندوستان از این کشور ها وارد میشود. ابزار مورد استفاده در سکه دوزی علاوه بر سکه؛ دکمه، آیینه، پولک، خرمهره، پارچه های براق، پولک و منجوق میباشد. هنر سکه دوزی برای تزیین آیینه، رختخواب، جهیزیه و... بسیار کاربرد دارد! اما امروزه در هنر سکه دوزی کم تر از سکه استفاده میشود و بیشترین ابزاری که در سکه دوزی استفاده میشود پولک، منجوق و آیینه میباشد. هنر سکه دوزی در شهرهایی همچون زاهدان، خاش، نیک شهر، چابهار، ایرانشهر به چشم میخورد.

سکه دوزی چابهار

زری دوزی 

هنر زری دوزی نام های زیبای دیگری نیز دارد از جمله گلابتون دوزی و گل دوزی. در زری دوزی از رنگ های بسیار شاد استفاده میکنند که جذابیت این هنر را دو چندان میکند. در زری دوزی علاوه بر نخ های رنگی شاد از نخ های ابریشمی با روکش طلا و نقره نیز استفاده میکند. این هنر همانند هنر سوزن دوزی توسط زنان عشایری از نسلی به نسل دیگر آموزش داده میشود. نخ های هنر زری دوزی از کشور پاکستان وارد این منطقه میشود. هنر زری دوزی برای تزیین جهاز، روکش قرآن، سرآستین های لباس زنان عشایر و...کاربرد دارد. در هنر زری دوزی اشکال گل های زیبا با رنگ های بسیار زیبا خلق میشود به همین دلیل نام گل دوزی را نیز به این هنر اختصاص داده اند.

زری دوزی

معرق-صدف 

این هنر نیاز به یک هنرمند بسیار ماهر دارد که از ابزار ساده ای چون صدف چوب و چسب بتواند زیباترین آثار هنری را خلق کند. این هنر ترکیبی از معرق و صدف است که صدف های منطقه را جمع آوری میکنند؛ بعد از شست وشو و تراش دادن بر روی پارچه همراه با معرق های آماده توسط دستگاه های مخصوص چسبانده میشود.

معرق-صدف

گلیم بافی

از دیگر هنرهای زیبای زنان عشایر میتوان به گلیم بافی اشاره کرد. در گلیم بافی هنرهای زیادی به تصویر کشیده میشود در این هنر مواد مورد نیاز را از پشم دام های خود تولید میکنند. اغلب اشکالی که در هنر گلیم بافی استفاده میشود راه راه و هندسی میباشد.در هنر گلیم بافی بیشتر از رنگ های تیره مانند: قهوه ای تیره، قرمز تیره، آبی سیر و رنگ های روشن مانند: آبی روشن، سبز، زرد، کرم و سفید استفاده میشود.

گلیم بافی

مطالب پر بازدید

همه چیز درباره سفر به استانبول

استانبول قلب توریستی کشور ترکیه میباشد که دارای دو بخش اروپایی و آسیایی است. استانبول را در هر فصل و آب و هوایی اگر بارها ببینید بازهم کم است. شهری پر از جاذبه های گردشگری، انواع مراکز خرید با برندهای روز دنیا، غذاها و شیرینی های لذیذ ترکی و خلاصه که "هرچه خوبان همه دارند، استانبول یکجا در خود جمع کرده است"، و شما میتوانید برای رزرو هتل های استانبول اقدام کنید. در این مقاله از مجله بوکینگ بطور جامع درباره این شهر رویایی صحبت کرده‌ایم.

21 خرداد 1399

راهنمای سفر به آنتالیا

آنتالیا یکی از شهر های تفریحی ترکیه میباشد که هر سال میزبان بسیاری از توریست های ایرانی است ، اگر قصد سفر به آنتالیا را دارید پیشنهاد میکنیم در ادامه مطلب همراه ما باشید. آنتالیا دارای سه منطقه اصلی و توریستی است  که شامل لارا ، کمر و بلک میباشد و برای انتخاب هتل باید اطلاعات مختصری راجع به هر منطقه داشته باشید. 

31 خرداد 1399

راهنمای سفر به مشهد

مشهد شهری است که می توان گفت بار ها به گوش هر ایرانی خورده است و تا حرف از آن می شود یاد حرم ملکوتی امام رضا (ع) خواهیم افتاد، البته که این شهر هم زیارتی است و هم تفریحی چرا که مشهد دارای جاذبه هایی طبیعی و مدرن است که در کنار زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) سفر ما را به این شهر زیبا تر و دلنشین تر خواهد کرد در ادامه بوکینگ سعی کرده است با اطلاعاتی مفید سفر شما را راحت تر و زیباتر کند ، همراه ما در ادامه مطلب باشید.

8 خرداد 1399

راهنمای سفر به قشم

جزیره قشم یا جزیره شگفت انگیزی ها! این جزیره در چند سال اخیر یکی از مقصد های پرگردشگر ایران شناخته شده است که با مردم و فرهنگ آنان این جزیره زیبا تر شده است ، اگر قصد سفر به قشم را دارید در ادامه مطلب همراه بوکینگ باشید تا سفری دلنشین تر را در این جزیره تجربه کنید.

18 خرداد 1399

دیدگاه شما چیست؟