خارجی

آشنایی با کشور مراکش

  • 6 مرداد 1400

مراکش از مقاصد گردشگری پرطرفدار در شمال آفریقا است که در این مقاله از سری مقالات مجله بوکینگ به تفضیل درباره این کشور , جاذبه های گردشگری مراکش ,فستیوال ها و اطلاعات جامعی درباره این کشور که هر کسی باید آنها را بداند توضیح داده ایم.

کشور پادشاهی مراکش که آنرا معمولا مراکش مینامند از واژه ای با ریشه بربر به معنی سرزمین خدا برگرفته شده است و در میان گردشگران به عنوان شهرسرخ شناخته میشود. دلیل این نام گذاری بخاطر وجود دیوار های قرمز و ساختمان های ساخته شده با خاک رس است که گردشگران را مجذوب خود کرده است. مراکش  از نظر موقعیت جغرافیایی کشوری عربی در شمال غربی آفریقا است که در میان اعراب به المملکة المغربیة شهرات دارد و بیش از 30 میلیون نفر جمعیت  دارد.

رنگ خیابان های مراکش-سایت بوکینگ

  • نکته جالبی که باید بدانید : زبان مادری مردم مراکش عربی است اما از آنجا که مراکش سالها مستعمره فرانسه بوده است مردم غالبا به زبان فرانسوی صحبت می کنند.

ساحلی طولانی آن با دریای اطلس از شمال به جبل الطارق و دریای مدیترانه می رسد. جالب است بدانید فاصله مرزی مراکش با قاره اروپا فقط 13 کیلومتر است و گردشگران سفر به مراکش را به مثابه سفر به اروپا تلقی میکنند. از نظر زمانی کشور مراکش 3ساعت و 30 دقیقه از ایران عقب تر است.

اما اگر قصد سفر به این مقصد زیبا را دارید لازم است که با اماکن دیدنی و جاذبه های گردشگری آن آشنا باشید , پس تا انتهای این مقاله همراه مجله ما باشید.

 

شهرهای دیدنی مراکش ؛ پایتخت ادویه

رباط

اول از پایتخت این کشور رنگارنگ شروع میکنیم . یک شهر ساحلی ر ا تصور کنید که با زیبایی بینظیرش خود را در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسانده است. شهر رباط بخاطر بافت قدیمی و دست نخورده و خیابان های مارپیچ و رنگارنگ محبوب گردشگران سراسر دنیا است.

شهر رباط پایتخت مراکش-سایت بوکینگ

کازابلانکا

کازابلانکا بزرگترین شهر مراکش و مرکز صنعتی, اقتصادی و تجاری این کشور محسوب میشود. عروس شهر های آفریقا اسم مشهوری است که به این شهر نسبت داده اند , البته بیشتر شهرت این شهر مدیون فیلم کازابلانکا به کارگردانی مایکل کورتیس است. این فیلم عاشقانه که در سال 1942 ساخته شده است هنوز هم در فهرست محبوب ترین های تاریخ سینما قرار دارد و  هرساله گردشگران زیادی را روانه شهر تاریخی کازابلانکا میکند.

 

شهر کازابلانکا در مراکش- بوکینگ

جاذبه های دیدنی مراکش

قصر باهیه

این قصر باشکوه و رنگارنگ در قرن نوزدهم به عنوان محل اقامت بواحمد، وزیر اعظم ساخته شده است. تزیینات فضای داخلی این قصر، با کاشی‌های دیدنی با طرح‌های زیبای مراکشی و نقاشی‌های سقف و دیوار تزیین شده است و به خوبی زندگی مجلل و مرفه اشراف در آن دوره را نشان می‌دهد. این قصر با باغ‌های پرگل و سرسبز، احاطه شده است.در ادامه سفر به مراکش میخواهیم شما را با دیگر جاذبه های گردشگری این کشور آشنا کنیم پس همراه بوکینگ باشید.

قصر باهیه مراکش از جاذبه های دیدنی -سایت بوکینگ

 

باغ ماژورل

این باغ‌های گیاه شناسی سرسبز، پر از کاکتوس، نخل و سرخس، کاری از هنرمند نقاش فرانسوی، ژاک ماژورال است. این هنرمند اصالتا متعلق به شهر نانسی فرانسه است که به مراکش سفر کرد و بعد از مدتی به خاطر نقاشی‌هایش از زندگی روزمره‌ی اهالی مراکش، به شهرت رسید. مشهورترین کار او، این باغ و کارگاه آبی رنگ اوست که اکنون این رنگ با نام آبی ماژورل شناخته می‌شود. بعد از مرگ ماژورل در سال ۱۹۶۲، طراح مد فرانسوی، ایو سن لوران، املاک و متعلقات ماژورل را خرید. یک عمارت کوچک در این باغ وجود دارد که گرچه کوچک است، مجموعه‌ی جالبی از هنر اسلامی در آن نگهداری می‌شود.

باغ ماژورال مراکش از جاذبه های دیدنی مراکش-سایت بوکینگ

 

میدان جماع الفناء

این میدان بزرگ در ورودی بخش قدیمی شهر یعنی مدینه قرار دارد و قلب زندگی شهری در مراکش است. این میدان پرشور و هیجان، میزبان غرفه‌های موقتی، نوازندگان محلی، فالگیران و نقالان و مارگیرانی است که هیچ‌ وقت استراحت نمی‌کنند. این میدان بزرگ در ورودی بخش قدیمی شهر یعنی مدینه قرار دارد و قلب زندگی شهری در مراکش است. این میدان پرشور و هیجان، میزبان غرفه‌های موقتی، نوازندگان محلی، فالگیران و نقالان و مارگیرانی است که هیچ‌ وقت استراحت نمی‌کنند.

میدان و بازارچه سنتی جماع الفنا مراکش-سایت بوکینگ

 

آرامگاه محمد پنچم

مقبره محمد پنجم در رباط، از شاهکارهای معماری مدرن علویان مراکشی محسوب می‌شود و با دیوار‌های سفید و بام کاشی‌کاری شده‌ی سبز رنگش، به آسانی قابل تشخیص است. فضای داخلی مقبره را نیز با سنگ‌‌های مرمر سفید آراسته‌اند. این مقبره دربردارنده‌ی آرامگاه محمد پنجم، پادشاه مراکش و دو پسر او با نام‌های شاه حسن دوم و شاهزاده عبدالله است.

 

سوق مدینه

برای بسیاری از گردشگران، شهر قدیم مراکش که به آن مدینه می‌گویند، یکی از مهم‌ترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های مراکش است. گذرگاه‌های باریک این منطقه، ترکیبی جذاب از رنگ و عطر و صدا و میزبان جذاب‌ترین آثار تاریخی و نمودهای فرهنگی اهالی شهر است. برای بسیاری از گردشگران، شهر قدیم مراکش که به آن مدینه می‌گویند، یکی از مهم‌ترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های مراکش است. گذرگاه‌های باریک این منطقه، ترکیبی جذاب از رنگ و عطر و صدا و میزبان جذاب‌ترین آثار تاریخی و نمودهای فرهنگی اهالی شهر است.

بازار سوق مدینه مراکش ,از جاذبه های گردشگری مراکش

 

مسجد جامع الکتیبه

مسجد جامع الکتبیه با مناره‌ی بلند ۷۰ متری، یکی از مهم‌ترین و مشهورترین نمادهای شهری مراکش است که مناره‌ی آن از فواصل دور از جهات‌های مختلف قابل مشاهده است. طبق افسانه‌های محلی، وقتی این مسجد ساخته شد، اولین موذنی که بر فراز مناره‌ی آن اذان می‌گفت، نابینا بود چون این مناره به قدری بلند بود که از بالای آن حرم‌سرای حاکم شهر پیدا بود. مسجد در سال ۱۱۶۲ ساخته شده و یکی از موفق‌ترین نمونه‌های معماری دودمان موحودون است. غیر مسلمانان اجازه‌ی ورود به نمازخانه‌ را ندارند.

مسجد جامع الکتیبه مراکش-سایت بوکینگ

 

مسجد شاه حسن ثانی

این مسجد در کازابلانکا قرار دارد و بزرگترین مسجد مراکش و بعنوان سومین مسجد بزرگ جهان پس از مسجدالحرام , مسجد النبی به شمار می‌رود و بلند ترین مناره جهان در آن قرار دارد. با توجه به تحقیقات تیم بوکینگ این مسجد باشکوه که بخشی از آن روی آب قرار دارد نمادی از معماری اصیل مراکشی است.

مسجد حسن ثانی

 

موزه مراکش

موزه‌ی مراکش، مجموعه‌ای گلچین شده از آثار متنوع است؛ از هنر معاصر تا کتیبه‌های قرآنی، آثار سرامیکی محلی، منسوجات و سکه‌هایی از دوران مختلف تاریخی. برای بسیاری از گردشگران، بنایی که موزه در آن واقع شده، یکی از جذاب‌ترین بخش‌های آن است. این بنا در قرن بیستم میلادی ساخته شده و خانه‌ی یکی از وزرای مراکش بوده است. معماری این ساختمان، ترکیبی موزون از معماری محلی آفریقای جنوبی و عناصری از معماری پرتغال است. حیاط مرکزی و بزرگ این مجموعه، با چلچراغ‌های زیبا، زینت داده شده است.

موزه مراکش-بوکینگ

مدرسه بن یوسف

این مدرسه در سال ۱۵۶۵ توسط سعدیان، ساخته شده است و بزرگترین مدرسه‌ی علوم اسلامی در مراکش است. حجره‌ها و اتاق‌های این مدرسه در کنار هم در اطراف صحن‌های کوچک مرکزی قرار گرفته‌اند درست مانند آنچه که در بسیاری از نمونه‌های معماری اسلامی دیده‌ایم. کاشی‌کاری‌های زلیج و خط کوفی، در فضای داخلی این بنا برای تزیین به کار رفته است و یکی از ویژگی‌های معماری این مدرسه است.

مدرسه بن یوسف مراکش از جاذبه های دیدنی و جذاب-بوکینگ

پارک ملی توبکال

این پارک میزبان بلندترین کوه مراکش و آفریقای شمالی یعنی کوه توبکال است. علاوه بر این کوه مرتفع، مسیرهای زیادی برای پیاده‌گردی در کوهستان وجود دارد. اگر از علاقه‌مندان به کوه‌نوردی هستید می‌توانید به کوه ۴۱۶۷ متری توبکال صعود کنید یا از همین مسیرهای پیاده‌روی، چشم‌اندازهای زیبای اطراف را تماشا کنید و لذت ببرید. این پارک ملی در ۵۷ کیلومتری مراکش قرار دارد.

غذاهای مراکشی که در سفر به مراکش باید امتحان کرد ( توصیه بوکینگ به شما : در مراکش هرگز به غذاهای گوشتی نه نگویید! )


پارک ملی توبکال مراکش-سایت بوکینگ

تاجین(تاگینه)- Tagine

بدون شک یکی محبوب ترین غذاهای مراکشی آنهایی هستند که در ظروف سفالی مخروط شکلی سرو می شوند تحت عنوان تاجین. بشقاب های تاجین مواد تشکیل دهنده متفاوتی دارند ولی اغلب شامل گوشت می شوند مثل گوشت ماهی,مرغ یا گوسفند و بصورت نیم پزو با آرامی همراه با ادویه جات و فلفل پخته می شود. گاهاٌ سیب زمینی هم در این بشقاب اضافه میشود. این یک ظرف بدون محدودیت است!

لیست غذاهای خوشمزه مراکشی-سیات بوکینگ

 

چباکیا – Chebakia

این یک خوراکی معمولی نیست .این شیرینی دلچسب از نوار های خمیر ساخته شده که بصورت رول شده و پیچ خورده در آرد خوابانده می شود و سرخ می شود. سپس خیلی با دقت یک شربت مخصوص یا عسل روی آن ریخته می شود.

این خوراکی خوشمزه بخصوص در ماه رمضان بسیار پرطرفدار است,اما در طول سال در سراسر مراکش این خوراکی خوشمزه یافت می شود.

چباکیا از خوراکی های خوشمزه مراکشی -بوکینگ

 

مراکشی ها با دست چپ غذا خوردن را بی ادبی میدانند

حریره – Harira

حریره یک سوپ سنتی است که از عدس ,نخود و گوجه فرنگی  تشکیل شده . این سوپ بیشتر بعنوان یک غذای سبک یا یک میان وعده مصرف می شود که مثل چباکیا در ماه رمزان بسیار پرطرفدار است. این سوپ دستور پخت های متفاوتی دارد بطور مثال داخل این سوپ گوشت گاو ,گوشت گوسفند ,گوشت مرغ,سبزیجات ,برنج و حتی تکه هایی از ورمیشل ( رشته فرنگی) وجود دارد که به آهستگی به آن تخم مرغ اضافه می شود و مزه بسیار جذابی به این سوپ می دهد.

 

غذای خوشمزه حریره مراکشی-بوکینگ

میوه ها و نوشیدنی های تازه

چای نعنا مراکشی

مزه جذاب چای سبز و نعناع که با شکر شیرین شده است را تصور کنید، این نوشیدنی محبوب مراکش است که به آن آتای می گویند و نوشیدن آن در سفر به مراکش بسیار توصیه می‌شود. این نوشیدنی داغ شیرین که گس بودن نشاط آوری هم دارد در زندگی روزمره مردم مراکش از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و پای ثابت پذیرایی در میهمانی‌ها و مراسم های مراکشی محسوب می‌شود که رد کردن آن مودبانه نیست.

نوشیدنی چای نعنا مراکشی -سایت بوکینگ

 

وقتی در خیابان های مراکش قدم میزنید سخت است که میوه های خوش رنگ را که روی هم چیده شده اند نادیده بگیرید. میوه هایی که شما را التماس میکنند برای خورده شدن. مرکبات محلی مراکش از بهترین های جهان اند.

محال است که فاصله شما از یک لیوان آب پرتغال تازه در خیابان های مراکش به بیشتر از 100متر برسد

 

هزینه خورد و خوراک در مراکش

بطور کلی هزینه های مربوط به غذا در این کشور ارزان است و با 35درهم میتوانید یک غذای لذیذ میل کنید. اگر هم علاقه به فست فود داشته باشید بین 20 تا 40 درهم برایتان هزینه دارد اما حواستان به رستوران های ساحلی در شهر های توریستی باشد چون در آنها خبری از غذاهای اقتصادی نیست و حداقل 300 درهم شامل حال شما میشود.

هزینه های سفر به مراکش-بوکینگ

فستیوال ها و رویداد های مراکش

فستیوال جادو ؛ فستیوال بین‌المللی جادو یا جادوی مراکشی معمولا به‌صورت سالیانه در ماه مارس در شهر پرانرژی و زیبای مراکش برگزار می‌شود. خیابان‌ها و استیج‌های شهر در طول این فستیوال میزبان شعبده‌بازان آماتور و حرفه‌ای هستندچندین اجرای حرفه‌ای و ویژه شعبده‌بازی در نقاط مختلفی از شهر برگزار می‌شود که در میان آن‌ها می‌توان به تئاتر سلطنتی مراکش (Marrakech Royal Theatre) اشاره کرد که برای میزبانی از این فستیوال مزین به یک استیج تاثیرگذار می‌شود. چندین اجرای خیابانی نیز در این فستیوال به‌صورت رایگان برگزار می‌شوند.

فستیوال جادو مراکش-بوکینگ

فستیوال جاز دیوانه (جازابلانکا) ؛ جاز دیوانه یک فستیوال موسیقی جاز است که هر سال در ماه می با اجراهای پر از انرژی و جذاب در نقاط مختلف شهر برگزار می‌شود.

فستیوال جاز مراکش(جازابلانکا)-بوکینگ

ماه مبارک رمضان ؛ ماه رمضان یک ماه مرسوم بین مسلمانان است که بین مسلمانان مراکش نیز محبوبیت بالایی دارد و با نشاطی فراوان انجام میشود. مردم مراکش در روزها بطور منظم به مساجد محل زندگیشان میروند و به تلاوت قران میپردازند و به راز و نیاز میپردازند و فضای روز شهرها در آرامشی نسبی به سر می‌برد.اما شما شب ها یک فضای شاد و پر جنب و جوش را مشاهده خواهید کرد.

ماه رمضان در مراکش و آداب و رسوم -بوکینگ

 فستیوال روز تاج و تخت ؛روز 30 جولای (8 مرداد) در مراکش به نام روز تاج و تخت نامگذاری شده و یک تعطیلات ملی در مراکش محسوب می‌شود. این روز به احترام تاج گذاری پادشاه با جشن های متعدد و جذابی همراه است.این جشن اولین بار در سال 1933 بخاطر تاج گذاری سلطان محمد پنجم در سال 192 برگزار شد.

فستیوال روز تاج و تخت مراکش-بوکینگ

جشن حوثی؛ در طول سه روز در ماه سپتامبر با برگزاری کنسرت‌های پرانرژی، غرفه‌های غذا و اجراهای رقص در شهر مراکش برگزار می‌شود و هرسال، بازدیدکنندگان بسیاری را به سمت خود می‌کشاند.

جشن حوثی در تاریخ ‍۱۴ تا ۱۶ سپتامبر برگزار خواهد شد.

جشن حوثی مراکش(همه چیز درباره مراکش)-بوکینگ

فستیوال بین المللی فیلم مراکش؛ این رویداد در سال 2001 توسط شاه محمد ششم تاسیس شده است و بطور سالیانه در ماه دسامبر در شهر مراکش برگزار میشود. هدف از راه اندازی این فستیوال توسعه دادن صنعت هنر و فیلم سازی و تبلیغ این رویداد در مراکش و دیگر کشور ها بوده است.

فستیوال بین المللی فیلم مراکش-بوکینگ

قوانین گردشگری مراکش (هرگز در مراکش این کارها را انجام ندهید)

  • بی احترامی به اسلام
  • بی احترامی به حکومت
  • غذا خوردن با دست چپ
  • راه رفتن با لباس شنا و مایو در جایی غیر از ساحل
  • انتظار داشتن از همه برای انگلیسی حرف زدن
  • تصور اینکه شهر کازابلانکا شبیه فیلمش است
  • ترک کردن مراکش بدون تست کردن چای نعنا

  • آب و هوای مراکش

مراکش دارای اقلیم قاره‌ای است به این معنا که  غالبا خشک است و تابستان‌های بسیار گرم و خشکی دارد. زمستان‌های مراکش نسبتا سرد است. آب و هوای پاییز و بهار معتدل است و بهترین زمان سفر به مراکش بین ماه های اسفند تا خرداد و شهریور تا آذر است. این فصول بهاری و پاییزی با میانگین دمای 20تا30 درجه آب و هوای مطلوب و معتدلی دارد که مورد علاقه مسافران است و به طور میانگین، جولای، گرم‌ترین ماه سال و دسامبر، خنک‌ترین ماه سال است.همچنین قیمت های معقول هتل ها در این تاریخ نیز مراکش را به یک مقصد جذاب تبدیل میکند. از سفر در تابستان های بی‌رحم گرم مراکش وهمراه شدن با سیل عظیم گردشگران به شهر های مراکش در تابستان جدا خودداری کنید و فصول بهار و پاییز را جایگزین تابستان کنید.

 

آب و هوای مراکش در ماه های مختلف سال برای سفر-بوکینگ

بیشتر بخوانید | همه چیز درباره‌ی کشور مصر ...

مطالب پر بازدید

همه چیز درباره سفر به استانبول

استانبول قلب توریستی کشور ترکیه میباشد که دارای دو بخش اروپایی و آسیایی است. استانبول را در هر فصل و آب و هوایی اگر بارها ببینید بازهم کم است. شهری پر از جاذبه های گردشگری، انواع مراکز خرید با برندهای روز دنیا، غذاها و شیرینی های لذیذ ترکی و خلاصه که "هرچه خوبان همه دارند، استانبول یکجا در خود جمع کرده است"، و شما میتوانید برای رزرو هتل های استانبول اقدام کنید. در این مقاله از مجله بوکینگ بطور جامع درباره این شهر رویایی صحبت کرده‌ایم.

21 خرداد 1399

راهنمای سفر به آنتالیا

آنتالیا یکی از شهر های تفریحی ترکیه میباشد که هر سال میزبان بسیاری از توریست های ایرانی است ، اگر قصد سفر به آنتالیا را دارید پیشنهاد میکنیم در ادامه مطلب همراه ما باشید. آنتالیا دارای سه منطقه اصلی و توریستی است  که شامل لارا ، کمر و بلک میباشد و برای انتخاب هتل باید اطلاعات مختصری راجع به هر منطقه داشته باشید. 

31 خرداد 1399

راهنمای سفر به مشهد

مشهد شهری است که می توان گفت بار ها به گوش هر ایرانی خورده است و تا حرف از آن می شود یاد حرم ملکوتی امام رضا (ع) خواهیم افتاد، البته که این شهر هم زیارتی است و هم تفریحی چرا که مشهد دارای جاذبه هایی طبیعی و مدرن است که در کنار زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) سفر ما را به این شهر زیبا تر و دلنشین تر خواهد کرد در ادامه بوکینگ سعی کرده است با اطلاعاتی مفید سفر شما را راحت تر و زیباتر کند ، همراه ما در ادامه مطلب باشید.

8 خرداد 1399

راهنمای سفر به قشم

جزیره قشم یا جزیره شگفت انگیزی ها! این جزیره در چند سال اخیر یکی از مقصد های پرگردشگر ایران شناخته شده است که با مردم و فرهنگ آنان این جزیره زیبا تر شده است ، اگر قصد سفر به قشم را دارید در ادامه مطلب همراه بوکینگ باشید تا سفری دلنشین تر را در این جزیره تجربه کنید.

18 خرداد 1399

دیدگاه شما چیست؟