رویدادها

بازی های المپیک

  • 20 تیر 1400

بازی المپیک یا المپیاد ورزشی جشنواره ی ورزشی است که به گفته ی باستان شناسان و تاریخ نویسان، در یونان باستان به انجام می رسیده. این بازی بزرگ، در اواخر قرن 19 میلادی دوباره احیا شد. در دوره ی باستان، جشن ها بیشتر جنبه ی مذهبی داشتند و برای ادای احترام به زئوس (پادشاه خدایان یونان) در صحن مربوط به او، در المپیا برگزار می شد. در یونان باستان، المپیک مختص مردان بود و فقط مردانی می توانستند شرکت کنند که ثروت و وقت کافی برای ورزش را داشتند. بعد از احیا شدن مسابقات در دوره ی مدرن، تا دهه ی هفتاد قرن بیستم میلادی شرکت کنندگان می بایست ورزشکاران غیر حرفه ای می بودند ولی از دهه ی هشتاد میلادی به بعد این محدودیت برداشته شد و پای ورزشکاران حرفه ای هم به این عرصه باز شد. بعد از احیا شدن و گذشت سال ها، المپیک به بزرگترین و معتبرترین رویداد ورزشی در سراسر جهان شد. رویدادی که خیلی ها آرزوی شرکت در آن را دارند.

المپیک

شکل گیری المپیک

المپیک در ابتدا یک مراسم مذهبی برای ادای احترام به زئوس بود و در صحن مربوط به او برگزار می شد. قدمت این مسابقات به قدری زیاد است که 776 سال قبل از میلاد مسیح و هر چهار سال یک بار در المپیا اجر می شد. افسانه های زیادی در مورد به وجود آمدن المپیک هست، مانند: هرکول المپیک را جهت تجلیل از فتوحات بی نظیرش به وجود آورد. یک افسانه ی دیگرهم می گوید: زئوس و کرونوس دوخدای یونان باستان، سر فرمانروایی بر المپیا با یکدیگر جنگیدند که نتیجه اش پیروزی زئوس شد و مسابقات المپیک، یاد بود آن جدال است.
در آن زمان، فقط مردهای آزاد یونانی (نه برده) متولد شده بود می توانستند در این جشن مذهبی زئوس شرکت کنند. در آن زمان، زن ها هم حق شرکت داشتند ولی به شرطی که مجرد می بودند. شرکت زن ها صرفا جهت احترام به همسر و مادر زئوس بود و دلیل دیگری نداشت. المپیک به قدری در میان یونانیان محبوب بود که در گذشته از آن به عنوان یک واحد اندازه گیری زمان استفاده می کردند و به هر چهار سال، یک المپیاد می گفتند.
اوایل تنها مسابقه ای که در المپیک برگزاری می شد، دوندگی بود و بعد ها مسابقات کشتی، بوکس و پرش هم به آن اضافه شد. شرکت کنندگان کاملا به صورت شخصی شرکت می کردند و نماینده یک شهر یا کشور نبودند و تنها برای نشان داد قدرتشان در این مسابقات شرکت می کردند.
بر خلاف سنت های الان که بر پوشیدگی ورزشکاران تاکید دارد، شرکت کنندگان باید کاملا برهنه در مسابقات شرکت می کردند و به این عمل ژیمناستیک می گفتند. واژه ی ژیمناستیک در زبان یونانی به معنی برهنه است. چیزی که واضح است این است که یونانی ها برهنگی را خجالت آور نمی دانستند و این امر باعث می شد که در مسابقات بدون شرمساری شرکت کنند. 
برگزاری المپیک نسبت به قبل خیلی شدت گرفته بود ولی در سال 394، امپراطور روم آنرا تعطیل کرد و مانع برگزاری آن شد. این تعطیلی طولانی مدت باعث شد که المپیا تبدیل به ویرانه شود و نیایشگاه زئوس هم از بین رفت.

زئوس در المپیا

تصویر زئوس در صحن خودش (المپیا)

احیا مجدد در دوران مدرن

یک باستان شناس آلمانی به نام کورتیوس، در دل المپیا شروع به کاوش کرد و چیزهای جدیدی کشف کرد. با آن کشف فکر احیای المپیک، دوباره قوت گرفت و به لطف پیر دو کوبرتن، دانشمند فرانسوی به کمک دوستان خود در سال 1889 در پاریس همایشی تشکیل داد و اساس ورزش های جدید المپیک را پایه گذاری کرد.
المپیک جدید رسما از سال 1896 شروع شد و در آتن انجام گرفت و بعد از آن هر 4 سال یک بار در نقاط مختلف جهان انجام می گرفت ولی فقط سه دوره از آن به دلیل جنگ جهانی و آخرین دوره هم به دلیل ویروس کرونا برگزار نشد.

اولین دوره المپیک

مشکلات المپیک

جنگ

همان طور که انتظار می رفت، المپیک هم نتوانست مانع وقوع جنگ شود. در حقیقت به دلیل جنگ، سه دوره از مسابقات المپیک برگزار نشد. المپیک 1916 به دلیل جنگ جهانی اول و رقابت های 1940 و 1944 هم به دلیل جنگ جهانی دوم برگزار نشد. کشور های پیروز در جنگ جهانی اول برای نشان دادن قدرتشان، اجازه شرکت در مسابقات را به کشور های مغلوب در سال 1920 ندادند.

کشتار مونیخ

در حین برگزاری مسابقات المپیک تابستانی سال 1972 در مونیخ، 11 عضو تیم المپیک اسرائیل توسط گروهی از انتقام جویان فلسطینی با نام سازمان سپتامبر سیاه، گروگان گرفته شدند. طی یک حمله جهت آزادسازی گروگان ها توسط پلیس آلمان غربی 9 نفر از ورزشکاران اسرائیل، 1 پلیس و 5 نفر از گروگان گیران توسط گلوله های پلیس آلمان غربی کشته شدند. بعد از آزاد سازی نافرجام پلیس آلمان غربی، از آن حادثه به عنوان کشتار مونیخ یاد می شود.

تروریسم

در المپیک 1996 در آتلانتا، انفجار بمبی در المپیک پارک سنتنیال باعث کشته شدن 2 نفر و کشته شدن بیشتر صد نفر شد. این بمب گذاری کار اریک رابرت رودلف بوده است و الان در زندان کلورادو، در حبس ابد به سر می برد.

المپیک - جنگ جهانی

نماد های المپیک

بیشتر نماد های المپیک، ایده های پیر دو کوبرتن هستند و معروفترین آنها حلقه های المپیک با آن رنگ های مختلفشان اند. این پنج حلقه ی در هم بافته شده نماد اتحاد پنج قاره است. رنگ های این حلقه ها، سفید (رنگ زمینه)، قرمز، آبی، سبز، زرد و سیاه به گونه ای انتخاب شده است که هر کشور حداقل یکی از رنگ ها را در پرچم ملی خود داشته باشد. پرچم المپیک برای اولین بار در سال 1914 انتخاب شد ولی در المپیک 1920 بر افراشته شد. شعار کوبرتن برای آئین المپیک این بود: "مهمترین مسئله در بازی‌های المپیک حضور در آن است، نه برنده شدن. همانگونه که در زندگی مهم‌ترین اصل تلاش است نه پیروزی، اصل مهم فتح کردن نیست، بلکه خوب جنگیدن است"
آتش المپیک در جایگاه مخصوص المپیک روشن می شود و دوندگان مشعل آنرا به نوبت حمل می کنند. این آتش در مراسم افتتاحیه بازی نقش مهمی دارد و حمل کردن آن، از 1936 آغاز شد.

کشور های المپیک

برخی از رشته های ورزشی المپیک

کشتی

کشتی یکی از قدیمی ترین، سخت ترین، فراگیر ترین و مهیج ترین ورزش هاست. نشانه های زیادی از وجود کشتی در تمامی تمدن‌های آغازین بشری موجود است، البته اولین بار در یونان باستان به یک ورزش واقعی تبدیل و در سال 704 بعد از میلاد وارد المپیک شد. در المپیک باستان، قهرمان کشتی بعد از قهرمان پرتاب دیسک، مهم ترین پهلوان یونان شمرده می شد.

کشتی المپیک

دو و میدانی

سابقه این ورزش به المپیک باستانی یونانیان می رسد که از 776 سال قبل میلاد برگزار می شد. این رشته استخوان بندی اصلی المپیک مدرن را از اولین دوره تشکیل داده. امروزه اتحادیه بین المللی فدراسیون های دو و میدانی (IAAF)، برگزاری مسابقات دو و میدانی در سطح بین المللی را بر عهده دارد و بعد از المپیک، معتبر ترین رویداد ای رشته، مسابقات قهرمانی دوومیدانی جهان و قهرمانی دو و میدانی داخل سالن جهان است.

دو و میدانی المپیک

والیبال

در المپیک سال 1920 زمزمه هایی مبنی بر ورود والیبال به لیست ورزش های المپیک به گوش میرسید. در جلسه ای بین‌المللی کمیته المپیک که در صوفیه بلغارستان برگزار شد، 53 نفر از اعضای کمیته به حمایت از درخواست اضافه شدن والیبال رشته‌های ورزشی المپیک برخاستند. در سال 1964 با توافق کامل رشته موفق والیبال به رشته‌های ورزشی المپیک اضافه شد. مسابقات والیبال المپیک در ابتدا تا سال 1968 با فرمت جام جهانی والیبال برگزار می‌شد، اما در سال 1972 با فرمت و قوانین جدید راه خود را شناخت و تا به امروز نیز به همین شکل برگزار می‌شود.

والیبال

شنا

شنا کردن عبارت است از حرکات منظم دست‌ها و پاها و به‌طور کلی بدن که امکان پیشروی موجودات زنده در آب را ممکن می‌سازد. برنامه مسابقات شنای مردان در المپیک شامل رقابت‌های کرال سینه، کرال پشت و قورباغه می‌شد که تقریباً در سال ۱۹۰۸ جنبه استاندارد پیدا کرد و تا سال ۱۹۵۲ بدون تغییر باقی می‌ماند برای اولین بار در المپیک ۱۹۰۸ لندن مسابقه‌های شنا در استخرهایی انجام گرفت که طول آن ۱۰۰ متر بوده‌است. در مسابقات المپیک ۱۹۵۶ ملبورن مشکل جدیدی بروز کرد. در این مسابقات (ماسارو یوروکاوا) قهرمان المپیک و همچنین تعداد دیگری از شناگران بیشتر مسیر خود را در زیر آب طی کردند. این مسئله باعث شد قانون جدیدی از سوی کنگره فینا وضع شود و شنای زیر آبی حذف گردید، بدین ترتیب که پس از شیرجه یا برگشت، با هر ضربه پاسر شناگر باید سر شناگر باید سطح .آب را بشکافد

شنا

وزنه‌برداری 

وزنه برداری ورزشی است که در آن ورزشکار هالتری با سنگین‌ترین وزن ممکن را بالای سر می‌برد. مسابقات وزنه‌برداری در دو رقابت یک‌ضرب و دوضرب انجام می‌شود و در هر بخش وزنه‌بردار حق انجام سه حرکت را دارد. موفقیت در وزنه‌برداری فقط به قدرت بدنی بستگی ندارد. توانایی‌های پرتابی بدن (قدرت انفجاری) برای اجرای سریع حرکت در موفقیت وزنه‌برداران نقش دارد و حرکات وزنه‌برداری در مقایسه با حرکات قدرتی دیگر از جابجایی بیشتر و دامنه حرکتی وسیعتری تشکیل می‌شوند. این ورزش از نخستین دوره بازی های المپیک 1896 جزو رشته‌های المپیکی بود اما وزنه‌برداری زنان از المپیک 2000 سیدنی وارد برنامه المپیک شد. اکنون وزنه‌برداری در بخش مردان در هشت وزن و در زنان در هفت وزن برگزار می‌شود.

وزنه برداری

دوچرخه سواری کوهستان

دوچرخه سواری از جمله قدیمی ترین رشته هایی هست که در المپیک وجود دارد و تمام مردم جهان با آن آشنا هستند. چراکه از کودکی مشغول دوچرخه بوده اند. ورزش دوچرخه سواری از نخستین زمان المپیک مدرن یعنی سال 1896 در المپیک حضور داشته است. مسابقات  دوچرخه سواری آن المپیک در 6 حرفه و با حضور 19 دوچرخه سوار که تمامی مرد بودند برگزار شد . ورزشکاران از 5 سرزمین حضور داشتند. شرکت کنندگان این مسابقات از کشورهای اتریش , فرانسه , آلمان , بریتانیا و یونان بوده اند. سهم فرانسه در این مسابقات 6 مدال بود و 4 طلا در بین آن ها وجود داشت. یونانی ها که میزبان هم بودند 4 مدال کسب کردند. جالب ترین نکته این بود که اتریش با وجود یک شرکت کننده توانست سه مدال کسب نماید.

دوچرخه سواری

فوتبال

فوتبال باید به خود افتخار کند که یکی از قدیمی ترین رشته های ورزشی در تاریخ المپیک مدرن است و بر عکس، المپیک نیز از وجود فوتبال به مزایای فراوانی دست می یابد. همواره بین فیفا و کمیته بین المللی المپیک، یک جدال چه به صورت پنهان و چه به صورت آشکار وجود داشته است. در اوایل قرن بیستم، اولین تورنمنت بین المللی و رسمی فوتبال در المپیک برگزار شد و در آن هنگام، کمیته بین المللی المپیک دست بالا را داشت ولی به تدریج و با رسیدن به سومین دهه قرن بیستم، ورق برگشت و این بار برگزاری جام جهانی تحت نظارت فیفا و اعتبار روزافزون این تورنمنت، باعث شد تا کفه ترازو به سود فیفا سنگینی کرده و ارزش و اعتبار رشته فوتبال در بازی های المپیک، هر سال کم رنگ و کم رنگ تر شود.

فوتبال

شمشیربازی

شمشیر بازی نوعی رشته ورزشی است که دو ورزشکار در آن با استفاده از یک شمشیر کوچک با هم مبارزه می‌کنند. شمشیربازی یکی از پنج رشته ورزشی است که در همه دوره‌های بازیهای المپیک برگزار شده‌است.  مسابقات این رشته در سه بخش فلوره، اپه و سابر برگزار می‌شود که از نظر نوع شمشیر مورد استفاده و قوانین بازی، با یکدیگر تفاوت دارند.

شمشیر بازی

مطالب پر بازدید

همه چیز درباره سفر به استانبول

استانبول قلب توریستی کشور ترکیه میباشد که دارای دو بخش اروپایی و آسیایی است. استانبول را در هر فصل و آب و هوایی اگر بارها ببینید بازهم کم است. شهری پر از جاذبه های گردشگری، انواع مراکز خرید با برندهای روز دنیا، غذاها و شیرینی های لذیذ ترکی و خلاصه که "هرچه خوبان همه دارند، استانبول یکجا در خود جمع کرده است"، و شما میتوانید برای رزرو هتل های استانبول اقدام کنید. در این مقاله از مجله بوکینگ بطور جامع درباره این شهر رویایی صحبت کرده‌ایم.

21 خرداد 1399

راهنمای سفر به آنتالیا

آنتالیا یکی از شهر های تفریحی ترکیه میباشد که هر سال میزبان بسیاری از توریست های ایرانی است ، اگر قصد سفر به آنتالیا را دارید پیشنهاد میکنیم در ادامه مطلب همراه ما باشید. آنتالیا دارای سه منطقه اصلی و توریستی است  که شامل لارا ، کمر و بلک میباشد و برای انتخاب هتل باید اطلاعات مختصری راجع به هر منطقه داشته باشید. 

31 خرداد 1399

راهنمای سفر به مشهد

مشهد شهری است که می توان گفت بار ها به گوش هر ایرانی خورده است و تا حرف از آن می شود یاد حرم ملکوتی امام رضا (ع) خواهیم افتاد، البته که این شهر هم زیارتی است و هم تفریحی چرا که مشهد دارای جاذبه هایی طبیعی و مدرن است که در کنار زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) سفر ما را به این شهر زیبا تر و دلنشین تر خواهد کرد در ادامه بوکینگ سعی کرده است با اطلاعاتی مفید سفر شما را راحت تر و زیباتر کند ، همراه ما در ادامه مطلب باشید.

8 خرداد 1399

راهنمای سفر به قشم

جزیره قشم یا جزیره شگفت انگیزی ها! این جزیره در چند سال اخیر یکی از مقصد های پرگردشگر ایران شناخته شده است که با مردم و فرهنگ آنان این جزیره زیبا تر شده است ، اگر قصد سفر به قشم را دارید در ادامه مطلب همراه بوکینگ باشید تا سفری دلنشین تر را در این جزیره تجربه کنید.

18 خرداد 1399

دیدگاه شما چیست؟