رویدادها
  • 5 خرداد 1400

الووین یکی از روز های تعطیل سال است که مردم بیشتر در اروپا و امریکا آنرا در روز 31 اکتبر جشن می گیرند. در کشور ما نیر چند سالی است که مردم این روز را جشن گرفته و به سنتها و مراسم آن عمل میکنند. هالووین برای ما به علت تفاوت تقویم شمسی و میلادی، هرسال در روزهای مختلفی برگزار میشود که امسال به 9 آبان افتاده است. ریشه این مناسبت به جشنواره تاریخی منطقه سلتیک به نام ساوین بر می گردد که مردم در آن روز برای دور کردن ارواح، آتش روشن کرده و لباس های محلی به تن می کردند. در قرن هشتم پاپ گرگوری سوم، یکم نوامبر را به عنوان روز گرامیداشت همه ی مقدسات تعیین کرد. در گذشته عصر قبل از هالووین را با عنوان all hallows eve می شناخته اند که بعد ها نامش به هالووین تغییر پیدا کرد.


با گذشت زمان ، هالووین تبدیل به روزی شد كه مردم در آن روز به انجام فعالیت هایی مانند زدن ماسکهای مختلف و البته وحشتناک، پوشیدن لباسهای شخصیت های مختلف، رفتن به در منازل و گرفتن شکلات (شبیه به مراسم قاشق زنی)، ساخت كدوی هالووین،‌ برگزاری جشن ها و خوردن شیرینی های لذت بخش میپردازند. 

 Halloween 2

تاریخچه هالووین 

ریشه هالووین به جشن های قدیمی ساوین بر میگردد. سِلت ها به وجود آورندگان هالووین بودند و حدود 2000 سال قبل در منطقه ای زندگی می کردند که امروزه کشور های ایرلند، انگلستان و بخشی از فرانسه در آنجا قرار دارد و سال جدید خود را در اول نوامبر جشن می گرفتند. این روز علامتی از آخر تابستان و فصل برداشت و آغاز  سرمای زمستان بود و نشانگر آن قسمت از سال بود که با مرگ میر انسان ها در ارتباط بود. سِلت ها معتقد بودند که در شب قبل از سال جدید مرز بین جهان زندگان و مردگان تیره و تار می شود بنابراین آنها 31 اکتبر را جشن می گرفتند چون به عقیده آنها ارواح در آن شب به زمین باز می گردند. به اعتقاد سِلت ها ارواح وقتی که به زمین می آمدند به محصولات آنها آسیب می رساندند ولی سود هم داشتند، از این جهت که به کاهِنان آنها در پیشگویی کمک می کردند. 

 Halloween 3

بازی ها و فعالیت های هالووین

دوکینگ  / Dooking 

در هالووین میوه ی سیب نشان دنیای دیگر و  جاودانگی است. در این روز چند سیب را در ظرف پر از آب می اندازند و کودکان باید بدون استفاده از هیچ کمکی و فقط با دهان آنها را گرفته و گاز بزنند.

خوردن بلغور

یکی دیگر از فعالیت های  رایج بین افراد مجرد در شب هالووین خوردن بلغور است. به این ترتیب که افراد در این شب بلغور خورده و بعد از آن هیچ چیز دیگری نمی خورند، می خوابند و اعتقاد دارند که با این حرکت، همسر رویاهایشان به خوابشان می آید.

قصه گویی

یکی از سرگرمی های جالب شب هالووین ، شنیدن و گفتن خاطرات و داستان های ترسناک در مورد ارواح است.

فیلم ترسناک

بهترین سرگرمی که ترسناک بودن هالووین راکامل می کند ، دیدن فیلم ترسناک در جمع خانواده و دوستان است.

مکان های خالی از سکنه

در شب هالووین مردم خانه هایشان را خالی می کنند تا اگر کسی به خانه آمد ، آنها را بترسانند.

 Halloween 4

ورود هالووین به آمریکا

به دلیل سیستم سخت اعتقادی پروتستان ها، هالووین در  انگلستان استعماری نو، محدود بود و این مراسم بیشتر در مریلند و منطقه های جنوبی رواج دارد. به دلیل وجود سنت ها و نژادهای مختلف در اروپا مثل سرخپوستان، هالووینی کاملا جدید در آمریکا به وجود آمده است. در نیمه ی دوم قرن نوزدهم  ایرلندی هایی که از قحطی فرار کرده و به سمت آمریکا مهاجرت کرده بودند، هالووین را هم همراه خود آورده و هالووین نوپای آمریکایی را کامل کردند.

 Halloween 5

قاشق زنی و كاسه زنی

آمریکایی ها بعد از ورود ایرلندی ها، به تقلید از آنها برای مراسم هالووین لباس های مخصوصی آماده کردند. آنها با قاشق زنی جلوی خانه ها می رفتند و از آنها پول و شکلات طلب می کردند. اکثر زن ها هم معتقدند که با همین مراسم های قاشق زنی، می توانند سر نخ هایی از همسر آینده خود را پیدا کنند. در اوایل صده 1800 مردم آمریکا تصمیم گرفتند که در شب هالووین، بیشتر در اجتماعات حضور پیدا کنند و این کارشان باعث شد که هالووین جنبه ی ترسناک بودن خودش را از دست بدهد و خرافات حضور ارواح و جادوگری کمرنگ شود. در اواخر قرن، هالووین به معمولی ترین روش برگزار می شد و بیشتر بر روی میهمانی ها، غذا ها، بازی ها و لباس های مخصوص جشن تمرکز می کردند. رهبران، مردم را از طریق روزنامه ها تشویق می کردند که هر چیز ترسناک و عجیب را از این مراسم حذف کنند. با انجام این کار ها، بیشتر خرافاتی که در چند دهه ی پیش در هالووین داشتیم از بین رفتند و تبدیل به هالووینی شد که امروز شاهد آن هستیم.

لباس هالووین

میهمانی های هالووین

تا دهه ی 1920 و 1930 با اجتماعات زیاد و جشن های وسیع در سراسر شهر، هالووین به عنوان یک سرگرمی اصلی تبدیل به یک روز مذهبی سكولار (دنیوی) جامعه محور شد. در این دوره خرابکاری ها خیلی بیشتر شد و گاهی افراد به مدارس یا اماکن عمومی حمله می کردند. در دهه 1950 رهبران شهری توانستند این خرابکاری ها را کنترل کنند و این روز را، به یک روز تعطیل برای جوانان تبدیل کنند. در این دوره با رشد جمعیت کودکان و نوجوانان ، میهمانی ها از اجتماعات شهری به کلاس های درس یا خانه ها انتقال یافت، یعنی درست جایی که افراد به خوبی با آن سازگار بودند.
از سال 1920 تا 1950 رسوم قاشق زنی و کاسه زنی که قدمتش بیشتر از یک قرن بود، مجددا احیا شد. این سنت یک روش کم هزینه برای برگزاری این مراسم توسط تمام اقشار جامعه بود و هدف این بود که همه بتوانند در این مراسم شرکت کنند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این مراسم از نظر بزرگترهایشان به تقویت روابط اجتماعی کودکان و نوجوانان نیز کمک میکند. 
بنابراین یک سنت جدید آمریکایی متولد شد و شروع به رشد کرد. در آمریکا هرساله چیزی حدود 6 میلیارد دلار برای این مراسم هزینه می کنند که بعد از کریسمس ، بزرگ ترین مراسم در آمریکاست.

کدوی هالووین

کیک ارواح

قاشق زنی آمریکایی، ریشه در اجتماعات روز ارواح انگلستان دارد. در این مراسم افراد فقیر و تنگدست غذا و خوراکی درخواست می کنند و خانواده هایی که توان کمک دارند به آنها آبنبات و کیکهایی به نام کیک ارواح می دهند. معمولا بیشتر مردم قبل از شروع شدن مراسم، کیک های ارواح را به کلیسا می دهند تا کلیسا آنها را پخش کند. این کیک ها به این دلیل به کیک ارواح معروفند که مردم فکر می کنند با خوردن این کیک ها می توانند ارواح را دور کنند. همچنین آنها معتقدند در این روز اگر از خانه خودشان خارج شوند، با ارواح روبرو می شوند و به این دلیل ماسک هایی به صورت خودشان می زنند و لباس های ترسناکی می پوشند تا ارواح آنها را با دوستان خود اشتباه بگیرند. اکثر مردم در روز هالووین، غذا و خوراکی را بیرون خانه شان می گذارند تا ارواح غذاها را خورده و به داخل خانه نروند.

کیک هالووین

گربه سیاه 

هالووین همیشه پر از رمز و راز ، سحر و خرافات بوده است و همچنین گربه سیاه همیشه برای اکثر مردم دنیا نماد بدشانسی است که سعی می کنند از آن دوری کنند (البته پر واضح است که این فقط یک ذهنیت و خرافه است) این طرز تفکر به قرون وسطی بر می گردد و مردم از آن زمان، احساس بدی نسبت به گربه سیاه داشته اند. هالووین روز جادو و جادوگران هم به شمار می آید و تفکر بر این است که جادوگران برای اینکه هویت اصلی شان فاش نشود، خودشان را به گربه سیاه تبدیل می کنند. در روز هالووین مردم مثل تمام خرافاتشان مانند رد شدن از زیر نردبان یا شکستن آینه، از نزدیک شدن به گربه سیاه هم می ترسند و به شدت دوری می کنند.  

گربه هالووین

عطسه در شب هالووین

سلت ها اعتقاد داشتند که عطسه کردن در روز هالووین روح را از بدن خارج می کند و بلافاصله بعد از عطسه باید گفت "خدا حفظت کند". گفتن جمله ی "خدا حفظت کند" باعث می شود که شیطان وارد بدن آنها نشود و روح خودشان دوباره برگردد. پس اگر احیاناً کسی در شب هالووین کنار شما عطسه کرد، یادتان نرود جمله"خدا حفظت کند" را بگویید.

 Halloween 6

هالووین در مکزیک

مکزیک یکی از پرچمداران در زمینه ی هالووین است. هالووین در مکزیک 3 روز است و از 31 اکتبر شروع می شود و تا 2 نوامبر ادامه دارد. این مراسم در آمریکای لاتین و اسپانیا هم برگزار می شود ولی نه بشدت مکزیک. آنها این روز را، روز بزرگداشت مردگانشان می دانند و بر این باورند که ارواح مردگانشان، پیش خانواده هایشان بر می گردند.

هالووین مکزیک

هالووین در بانکوک

در روز هالووین در بانکوک، مردم به خیابان ها می آیند. در این روز همه ی مغازه ها و سینما ها خالی می شود و مردم به خیابان ها هجوم می آورند و به سمت میدان های شهر میروند و میهمانی را با یک جمعیت خیلی زیاد آغاز می کنند.

هالووین بانکوک

شرکت در مراسم هالووین

اگر قصد سفر کردن در ماه اکتبر را دارید نظر ما این است که مراسم هالووین را از دست ندهید. این مراسم هر ساله در 31 اکتبر برگذار شده و میتواند برای گردشگران امری بسیار جذاب و دیدنی باشد. شما میتوانید برای شرکت در این مراسم از بخش بلیط هواپیما خارجی از سایت بوکینگ مقدمات سفر هیجان انگیز خود را اماده کنید.

هالووین خیابون

مطالب پر بازدید

همه چیز درباره سفر به استانبول

استانبول قلب توریستی کشور ترکیه میباشد که دارای دو بخش اروپایی و آسیایی است. استانبول را در هر فصل و آب و هوایی اگر بارها ببینید بازهم کم است. شهری پر از جاذبه های گردشگری، انواع مراکز خرید با برندهای روز دنیا، غذاها و شیرینی های لذیذ ترکی و خلاصه که "هرچه خوبان همه دارند، استانبول یکجا در خود جمع کرده است"، و شما میتوانید برای رزرو هتل های استانبول اقدام کنید. در این مقاله از مجله بوکینگ بطور جامع درباره این شهر رویایی صحبت کرده‌ایم.

21 خرداد 1399

راهنمای سفر به آنتالیا

آنتالیا یکی از شهر های تفریحی ترکیه میباشد که هر سال میزبان بسیاری از توریست های ایرانی است ، اگر قصد سفر به آنتالیا را دارید پیشنهاد میکنیم در ادامه مطلب همراه ما باشید. آنتالیا دارای سه منطقه اصلی و توریستی است  که شامل لارا ، کمر و بلک میباشد و برای انتخاب هتل باید اطلاعات مختصری راجع به هر منطقه داشته باشید. 

31 خرداد 1399

راهنمای سفر به مشهد

مشهد شهری است که می توان گفت بار ها به گوش هر ایرانی خورده است و تا حرف از آن می شود یاد حرم ملکوتی امام رضا (ع) خواهیم افتاد، البته که این شهر هم زیارتی است و هم تفریحی چرا که مشهد دارای جاذبه هایی طبیعی و مدرن است که در کنار زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) سفر ما را به این شهر زیبا تر و دلنشین تر خواهد کرد در ادامه بوکینگ سعی کرده است با اطلاعاتی مفید سفر شما را راحت تر و زیباتر کند ، همراه ما در ادامه مطلب باشید.

8 خرداد 1399

راهنمای سفر به قشم

جزیره قشم یا جزیره شگفت انگیزی ها! این جزیره در چند سال اخیر یکی از مقصد های پرگردشگر ایران شناخته شده است که با مردم و فرهنگ آنان این جزیره زیبا تر شده است ، اگر قصد سفر به قشم را دارید در ادامه مطلب همراه بوکینگ باشید تا سفری دلنشین تر را در این جزیره تجربه کنید.

18 خرداد 1399

دیدگاه شما چیست؟