ایران

راهنمای سفر به کرمانشاه

  • 30 فروردین 1400

کرمانشاه با جمعیت یک میلیون و نهصد هزار نفر، عنوان نهمین شهر پرجمعیت ایران را به خود اختصاص داده است همچنین از بزرگترین شهرهای غرب کشور نیز به حساب می آید.

قبل از پرداختن به معرفی این استان زیبا خوب است بدانید که در زمان ساسانیان، این شهر از چنان ابهتی برخوردار بود که یکی از مراکز مهم حکومتی آن سلسله به شمار می رفت و به همین دلیل، بسیاری از یادگاری های به جا مانده از آن دوران به مانند طاق بستان، کتیبه بیستون، معبد آناهیتا و... هنوز هم باقی مانده است. پس اگر اینبار هم تصمیمتان این بوده تا سری به یکی از استان های کشورمان بزنید و مقصد مورد نظرتان کرمانشاه بود، خوب است که با بوکینگ همراه باشید تا باهم نگاهی به جاذبه های گردشگری، مراکز خرید، رستوران و هتل ها داشته باشیم!

kermanshah                                                                                                        

آب و هوا در کرمانشاه

weather

به همه شهرهای استان کرمانشاه نمیتوان عنوان گردمسیری یا سردسیری بودن را تعمیم داد. شما اگر حتی یک توریست خارجی هم باشید یا از ساکنین آنها چنین سوالی را بپرسید، آنها می گویند که در بخشی از آن یعنی نواحی غربی و جنوبی استان آب و هوا گرم بوده و در بخش دیگر آن (نواحی شرق و شمال)  وجود سرما بیشتر حس می شود. اگر کمی به آب و هوای  گذشته های این استان رجوع کنیم، در خواهیم یافت که طبق گفته اسناد معتبر، هر چهار فصل در این استان برقرار بوده و خوش آب و هوا بودن آن  یک مسئله ی شناخته شده برای عموم است. بهترین زمان سفر به کرمانشاه در فصول اولیه سال (بهار و تابستان) می باشد.

غذاهای کرمانشاهtraditional food of kermanshah

کرمانشاه در زمینه غذاهای محلی نیز لیست بلند بالایی را به خود اختصاص داده و همگی این غذاها قابلیت این را دارند که به شما لذت خوردن یک خوراک خوشمزه و دلچسب را بدهندپس خیالتان آسوده! شما می توانید در طول سفرتان، غذاهای خوش طعم و پر آوازه این استان راکه در ادامه گفته می شود، مزه کرده و از طعم آنها لذت ببرید.

دنده کباب کرمانشاهی

دنده کباب

مگر می شود که به کرمانشاه رفته و دنده کباب را آن هم از نوع کرمانشاهی امتحان نکنیم؟! قطعا خیر... از آنجایی که کباب یکی از غذاهای سنتی ایرانی محسوب می شود که در بسیاری از مراسم رسمی و بومی تهیه می شود طرفداران بی شماری دارد. در بین آنها "دنده کباب" که هم آوازه اش در خارج از استان کرمانشاه پیچیده و هم در داخل از محبوبیت بالایی برخوردار است گل سرسبد غذاهای کرمانشاه محسوب میشود. این غذا همانطور که از نامش مشخص است، از دنده بره تهیه میشود که به روش خاصی گریل شده و به اندازه چهار کباب کوبیده بریده می شود. اما سرآشپزهای خوش ذوق و ماهر کرمانشاهی، آن را با نوعی از سس که ترکیبی از رب گوجه فرنگی، نمک، فلفل، آب لیمو، زعفران می باشد مزه دار میکنند به این صورت که در تمام مراحل کباب شدن از این سس به طور مداوم بر روی کباب می ریزند. این غذا را می توانیدبا برنج یا نان به همراه پیاز، لیمو و یا پرتقال ترش میل کنید.

والک پلو کرمانشاهی

والک پلو

والک پلو غذایی می باشد که به دو نوع متفاوت تقسیم شده که در این مقاله که مربوط به غذاهای کرمانشاهی است، با شما راجع به نوع کرمانشاهی اش صحبت می کنیم. خوب است بدانید، این غذا منبع غنی ویتامین c بوده و از فواید آن میتوان به رفع سرگیجه، درمان آبسه و کلی از این قبیل موارد اشاره کرد. این غذا را کرمانشاهی ها با زبان گوساله درست می کنند و البته در صورت تمایل نداشتن می توانید آن را با مرغ، ماهیچه و یا ماهی هم تهیه و میل کنید. مواد لازم برای تهیه والک پلو (برای 5 نفر) شامل:

  • 400 گرم والک
  • 500 گرم برنج
  • 100 گرم روغن مایع
  • نمک و آب به مقدار کافی می شود.

آبگوشت کرمانشاهی

آبگوشت کرمانشاهی

بهترین زمان پخت و مزه کردن این غذا کرمانشاهی که نام دیگرش نیز آبگوشت گوجه سبز است، در فصل بهار می باشد چرا که با جوانه زدن نوبرانه های گوجه سبز همراه بوده و منبع ویتامین c و اسید سیتریک نیز می باشد. مواد اولیه مورد نیاز برای آبگوشت کرمانشاهی را شما می توانید تنها با یک سرچ ساده در اینترنت پیدا کنید اما خوب است بدانید که مواد تشکیل دهنده این غذا شامل مواردی نظیر: پیاز، سیب زمینی، گوشت و حبوبات (نخود و لوبیا سفید، پودر سیر، نعنا خشک، لیمو عمانی، ادویه و زعفران است! مانند تمام آبگوشتهای دیگر در کنار این آبگوشت نیز سبزی خوردن، پیاز و ترشی حسابی می چسبد.

بژی

بژی

شاید نام بژی برایتان آشنا نباشد اما به عنوان یک گردشگر، اگر طرفدار دسرهای خوشمزه و خاص هستید، بژی بهترین انتخاب در طول سفرتان می تواند باشد زیراجدای از مزه خاصش هم به صورت سرد میتوان آن را میل کرد و هم گرمش زیر زبان طعم فوق العاده ای دارد. بژی در اصل دسر کردی است اما در کرمانشاه هم بسیار طرفدار داشته و در مراسم های ویژه به خصوص مراسم افطار و ترحیم درست میشود و جالب تر اینکه معنای اسم این دسر نیز می شود: زندگی کن!

آش کاچی کرمانشاهی یا قیماخ

آش کاچی کرمانشاهی

همانطور که ظاهر این آش به طرز گول زننده ای با کاچی یکی است یک تفاوت اصلی با آن داشته و آن این است که از روغن کرمانشاهی در تهیه آن استفاده و برای تامین انرژی بدن و قوای آن، دسر فوق العاده ای محسوب می شود.

برای اطلاعات بیشتر این آش از موادی مانند:

  • آرد گندم
  • روغن حیوانی
  • پودر زنجبیل
  • روغن حیوانی ( حتما کرمانشاهی باشد)
  • پودر زنجبیل
  • زردچوبه
  • زعفران
  • دارچین و نبات
  • آب جوش تشکیل می شود.

خورشت خلال

خورشت خلال

مگه میشه توی لیست غذاهای کرمانشاه خورشت خلال به چشم نخورد؟ یکی از خوشمزه ترین، لوکس ترین و مجلسی ترین غذاهای کرمانشاه! خورشت خلال با ظاهر هیجان انگیزش همچنان در تمام میهمانی های کرمانشاهی ها بی رقیب روی سفره می درخشد. ترکیبات خورشت خلال شامل گوشت گوسفندی ریز خرد شده، خلال بادام، زرشک، هل، گلاب و زعفران فراوان می شود که عطر و بویی بهشتی به غذا می دهند. گاهی به این خورشت روغن کرمانشاهی هم اضافه می کنند. خورشت خلال را با برنج سرو می کنند و شما به راحتی می توانید در تمام رستوران های کرمانشاه آن را سفارش داده و میل کنید.

جاذبه های گردشگری کرمانشاه

j.h.l

یکی از مهمترین اهداف هر سفری، دیدن جاذبه های آن مقصد بوده و ما هر چقدر به این جنبه آگاهی بیشتری داشته باشیم باعث می شود تا هم سفرمان به خوبی طی شود و هم بتوانیم در رابطه با آن استان دایره اطلاعاتمان را گسترش بدهیم. چه بهتر که اگر به چنین چیزی علاقه مند هستید، با ما در ادامه ی مقاله در بوکینگ همراه شوید تا این بار باهم استان زیبای کرمانشاه را بررسی کنیم

کتیبه بیستون/Bisotun Inscription

کتیبه بیستون را احتمالا به دلیل متنی که به دستور داریوش بزرگ بر دامنه کوه بیستون در رابطه با پیروزی بر بردیای دروغین  نوشته شده است، در کتاب های تاریخی و ادبیاتی زیاد شنیده اید اما خوب است که بدانید علاوه بر اهمیت آن در این دو حوزه یکی از مهمترین مناطق باستانی شناسی در ایران به حساب می آید که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز نامش به ثبت رسیده و قدمت آن به قبل از دوران هخامنشیان بر می گردد. حال این سوال پیش می آید دقیقا در این مجموعه چه چیزهایی نهفته اند که در جواب باید بگوییم، آثار دوره های گوناگون از پیش تا پس از اسلام در آن دیده شده که شامل:

  • غار شکارچیان (دوره قبل از تاریخ)، نیایشگاه مادی از دوره مادها، کتیبه و نقش برجسته بیستون از دوره هخامنشیان
  • پیکره هرکول از دوره سلوکیان، نقش مهرداد اشکانی از دوره اشکانیان، کاخ بیستون، بنا و پل ساسانی خسرو از دوره ساسانیان
  • کاروانسرای ایلخانی و شاه عباسی، کتیبه شیخ علی خان زنگنه و پل بیستون (پل صفوی) می باشد.

از دیگر نکات جالب این کتیبه که دانستنش جذاب می باشد این است که کتیبه بیستون نخستین متن شناخته شده ایرانی و از طرفی نخستین خط میخی می باشد که خوانده شده است (سر هنری والینسون، از روی متن این سنگ نوشته موفق به خواندن خط میخی برای اولین بار در جهان شد!) ورودی این مجموعه به ازای هر مسافر داخلی 5 هزار تومان و به ازای هر گردشگر خارجی 50 هزار تومان می باشد.

کتیبه بیستون

سراب نیلوفر/Niloofar Mirrage

سراب نیلوفر

یکی از سراب های بسیار معروف استان کرمانشاه، سراب نیلوفر نام دارد که اقشار مختلفی از مردم چه بزرگسال و چه نوجوان می توانند به اینجا آمده و از این منطقه خوش آب هوا دیدن کنند. ویژگی بارز این جاذبه همانطور که از اسمش مشخص است، گل های نیلوفر در آن بوده که در فصول بهار و تابستان تمام مساحت سطح دریاچه را پر می کند. اما یادتان باشد که عمق این دریاچه ها در قسمت های مختلف یکی نبوده و شنا کردن در آنجا مطلقا ممنوع است. البته در آن بخش ها امکانات رفاهی و تفریحی نیز در جهت پذیرایی و سرگرم کردن گردشگران به مانند قایق های پدالی و موتوری آماده شده است! مجاز بودن شما به پهن کردن سفره و یک پیک نیک باصفا در کنار سراب نیلوفر، نیز از دیگر مزیت های این جاذبه محسوب می شود!

طاق بستان/ Taq-e bostan

taq e bostan

    taq e bostan

آن چیزی که باید درباره ی طاق بستان در وهله اول بدانید، این است که به مانند کتیبه بیستون در ردیف جاذبه های فرهنگی استان کرمانشاه قرار داشته و بهای ورودی آن ده هزار تومان برای گردشگران خارجی بیشتر است! (50 هزار تومان) طاق بستان در پانزده دی ماه 1310 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و هم اکنون اگر در سایت یونسکو به دنبال نامش می گردید، با یک سرچ ساده می توانید آن را مشاهده کنید و همچنین در این مکان، حجاری ها و سنگ نگاره هایی دیده می شود که به دوره ساسانیان می رسد. همگی این حجاری ها و سنگ نگاره ها معرفی عظمت و شکوه ایران است زیرا از طرفی نه تنها پرستش اهورامزدا و مراسم تاج گذاری اش را نشان می دهد بلکه منعکس کننده معماری آن دوران، مجسمه سازی و گچ کاریش نیز می باشد.

موزه پارینه سنگی زاگرس یا تکیه بیگلربیگی/ Zagros Paleolithic Museum

موزه پارینه سنگی

موزه پارینه سنگی زاگرس میتوان گفت که به صورت تخصصی در زمینه پیش از تاریخ، نخستین موزه تاریخی پارینه سنگی خاورمیانه می باشد که در سال 1386 تاسیس و متشکل از مجموعه ی ابزارآلات سنگی و استخوان های انسان از دوره های پارینه سنگی ایران و کشورهای دیگر می شود. این موزه به بخش های مختلف نیز تقسیم شده و شامل 4 قسمت جداگانه می باشد که هر کدام آثاری از دوره های دیرینه سنگی و نوسنگی (بازه زمانی 100 هزار سال تا 8 هزار سال) پیش را در بردارد.

  • اتاق اول: در نخستین اتاق، مستندی در رابطه با ابزار آلات سنگی و روند شکل گیری آنها توسط انسان نخستین وجود دارد که نخستین مولاژ ساخته شده از انسان نئاندرتال در ایران و خاورمیانه، در این قسمت موزه اختصاص قرار داده شده است.
  • اتاق دوم: این اتاق به استخوان های انسان و حیوانات در منطقه زاگرس و چندین جمجمه انسان در مناطق معروف باستان شناسی از اروپا و خاور نزدیک، اختصاص یافته است.
  • اتاق سوم: در این اتاق شما شاهد ابزارآلات سنگی مربوط به دوره دیرینه شناسی از مناطق باستان شناسی مثل کشفرود، گنج پر و شیواتو هستید!
  • اتاق چهارم: در اتاق چهارم نیز ابزار های سنگی و استخوان های حیوانات مربوط به اواخر عصر سنگ و نوسنگی نگه داری می شود.

باغ گلها کرمانشاه/Kermanshah Flower's Garden

b g b g  b.g

از کیف و کفش زنانه و مردانه بگیر تا جواهرات و تجهیزات گوشی و کامپیوتر! هر چیزی که شما به دنبال آن هستید در مرکز خرید ارگ پیدا می کنید. ارگ یکی از شعبه های تجاری و زنجیره ای ارگ می باشد که در کرمانشاه و در یکی از میادین اصلی مشهور آن یعنی خیابان کاشانی، قرار گرفته است. همچنین در این مرکز خرید جایی برای استراحت بعد از خرید و کافی شاپ نیز تعبیه شده است که در صورت علاقه مندی می توانید زمان خالی خود را در آنجا بگذرانید و یا حتی خودتان را در رستوران آنجا مهمان کنید. خلاصه که این مرکز خرید شما را ناامید نکرده و در طبقه پایین آن یک بخش جداگانه برای کودکان نیز وجود دارد تا بخشی از خاطرات کودکان دلبندتان را در آنجا ثبت کنید. خریدن سوغاتی نیز یکی دیگر از مزیت های مرکز ارگ به حساب می آید که خوب است از آن غافل نشده و در طول خریدتان جایی را برایش خالی کنید!

مرکز خرید نو بهار پلازا/ Nobahar Plaza Sjopping Center

نوبهار پلازا

رستوران در کرمانشاه

توام با امتحان کردن غذاهای لذیذ، یک رستوران خوب می تواند شانس یک تجربه لذت بخش را برایمان رقم زند و از همه مهمتر؛ اینکه بتوانیم سفر خوب و لذت بخشی را به دور از هر گونه استرس و آرامش خاطر تجربه کنیم، به تعویق انداختن نیاز گرسنگی امری مضر به حساب می آید که با پیامدهای گسترده هم روبه رو است. پس با ما در ادامه ی این مطلب در بوکینگ همراه شوید تا با چند رستوران آشنا شده و همانطور که در بالاتر عنوان کردیم، لذت خوردن غذاهای خوب در کرمانشاه را هم به خود هدیه دهیم!

رستوران و کافی شاپ شایلی/Shayli Restaurant

شایلی

اینکه اکثر مردمان محلی و سایر مسافران از دیگر شهرها به یک رستوران امتیاز خوب بدهند و آن را به دیگران نیز پیشنهاد بدهند، امری شایع نیست اما "شایلی" توانسته چنین افتخاری را از بین تمام رستوران های کرمانشاه کسب کند و با این وجود امکاناتی که به مشتریانش ارائه می دهد، گزینه مناسبی برای انتخاب محسوب می شود. در این رستوران شما در کنار سالاد بار و نوشیدنی می توانید با سفارش غذاهای ایرانی، فرنگی یا دریایی کیفیت آن را خود مزه و با برخورد دوستانه و حرفه ای کارکنان آنجا سر از راز موفقیت آن دربیاورید! در ضمن رستوران شایلی، از ساعات 12 تا 15 برای ناهار و از 19 تا 22 برای شام پذیرای شما عزیزان نیز می باشد.

رستوران دنده کباب رضایی/Rezaei Barbecue Restaurant

همانطور که در قسمت غذاهای معروف کرمانشاه سخن به میان آوردیم، دنده کباب یکی از معروف ترین غذاهای این شهر است که هم طرفداران بسیاری دارد و هم شما می توانید بهترین نوع آن ها را امتحان کنید و چه جایی بهتر از دنده کباب رضایی؟! در این رستوران دنده کباب ها را به همراه سس مخصوص و سبزی تازه به همراه نان داغ سرو می کنند جوریکه عطر و بوی آن هوش از سر آدم می برد. دکوراسیون داخلی این رستوران چوبی بوده و به همراه نیمکت و میزهای چوبی و سرو ماست و ترشی در کوزه های سفالی حس گرم و خوبی را به مشتری می دهد. رستوران دنده کباب رضایی در روزهای جمعه و تعطیل بسیار شلوغ می شود پس پیشنهاد میکنیم برای اینکه از چشیدن غذاهای آن محروم نشوید حتما میز خود را به صورت تلفنی رزرو نمائید.

فست فود زاگرس

زاگرس

اگر از طرفداران پر و پا قرص فست فود و بخصوص پیتزا هستین، پیشنهاد میکنیم رفتن به فست فودی زاگرس را به هیچ وجه از دست ندهید! بخصوص بعد از خوردن وعده های مختلفی از غذاهای سنتی مانند خورشت ها و کباب ها، قطعا یه فست فود خوشمزه حال شما را جا می آورد. فست فود زاگرس دارای چندین شعبه در کرمانشاه است که شعبه شماره یک آن در خیابان فردوسی قرار دارد. در آنجا شما می توانید خوشمزه هایی مانند ساندویج، پیتزا، استیک، مرغ سوخاری و... را سفارش داده و لذت ببرید.

هتل در کرمانشاه

هتل

امروزه سفر یکی از مهمترین لذتهای زندگی بشر است و دقیقا مانند غذا که خوراک جسم است، سفر رفتن هم خوراک روح محسوب می شود. البته از حق نمی توانیم بگذریم که با شرایط این روزها سفر کردن تفریح پر هزینه ای محسوب می شود، اما شما می توانید با رزرو هتل و پرواز با بهترین نرخ در بوکینگ هزینه های خود را تا میزان قابل توجهی کاهش دهید.

مطالب پر بازدید

همه چیز درباره سفر به استانبول

استانبول قلب توریستی کشور ترکیه میباشد که دارای دو بخش اروپایی و آسیایی است. استانبول را در هر فصل و آب و هوایی اگر بارها ببینید بازهم کم است. شهری پر از جاذبه های گردشگری، انواع مراکز خرید با برندهای روز دنیا، غذاها و شیرینی های لذیذ ترکی و خلاصه که "هرچه خوبان همه دارند، استانبول یکجا در خود جمع کرده است"، و شما میتوانید برای رزرو هتل های استانبول اقدام کنید. در این مقاله از مجله بوکینگ بطور جامع درباره این شهر رویایی صحبت کرده‌ایم.

21 خرداد 1399

راهنمای سفر به آنتالیا

آنتالیا یکی از شهر های تفریحی ترکیه میباشد که هر سال میزبان بسیاری از توریست های ایرانی است ، اگر قصد سفر به آنتالیا را دارید پیشنهاد میکنیم در ادامه مطلب همراه ما باشید. آنتالیا دارای سه منطقه اصلی و توریستی است  که شامل لارا ، کمر و بلک میباشد و برای انتخاب هتل باید اطلاعات مختصری راجع به هر منطقه داشته باشید. 

31 خرداد 1399

راهنمای سفر به مشهد

مشهد شهری است که می توان گفت بار ها به گوش هر ایرانی خورده است و تا حرف از آن می شود یاد حرم ملکوتی امام رضا (ع) خواهیم افتاد، البته که این شهر هم زیارتی است و هم تفریحی چرا که مشهد دارای جاذبه هایی طبیعی و مدرن است که در کنار زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) سفر ما را به این شهر زیبا تر و دلنشین تر خواهد کرد در ادامه بوکینگ سعی کرده است با اطلاعاتی مفید سفر شما را راحت تر و زیباتر کند ، همراه ما در ادامه مطلب باشید.

8 خرداد 1399

راهنمای سفر به قشم

جزیره قشم یا جزیره شگفت انگیزی ها! این جزیره در چند سال اخیر یکی از مقصد های پرگردشگر ایران شناخته شده است که با مردم و فرهنگ آنان این جزیره زیبا تر شده است ، اگر قصد سفر به قشم را دارید در ادامه مطلب همراه بوکینگ باشید تا سفری دلنشین تر را در این جزیره تجربه کنید.

18 خرداد 1399

دیدگاه شما چیست؟