ایران

راهنمایی سفر یه یزد

  • 20 شهریور 1399

یزد شهر بادگیر ها ، شهر بافت های قدیمی ، شهر قدیمی خشتی بهتر است اینطور بگوییم وقتی به یزد سفر می کنید حتی قدم زدن در کوچه پس کوچه های آن نیز جاذبه به  حساب می آیند چرا که این شهر سرشار از بافت و معماری خاص خود است . اگر قصد سفر به یزد را دارید در ادامه همراه بوکینگ باشید چرا که با اطلاعاتی که در ادامه گفته ایم سفر را برای شما راحت تر خواهیم کرد.

یزد

آب و هوای یزد

چه زمانی به یزد سفر کنیم؟

یزد تابستان های بلندی دارد و یکی از گرم ترین شهر های ایران به حساب می آید معمولا تابستان های از اوایل خرداد تا اوایل مهرزمان می برد و میانگین هوا 30 درجه سانتی گراد است و بیشترین حالت آن 40 درجه می شود .

مناسب ترین و بهترین زمان سفر به یزد از اسفند ماه تا اردیبهشت ماه است که هوا در بهترین حالت خود قرار دارد و میانگین دمای هوا 17 درجه است که دمای هوا در ماه ها بیشتر از 25 درجه سانتی گراد نمی شود در آخر اگر می خواهید از کویر یزد که یکی از جاذبه های معروف آن است نهایت لذت را ببرید پیشنهاد می کنیم در پاییز به یزد سفر کنید چرا که در زمستان کویر بسیار سرد است و در تابستان بسیار گرم!

یزد

درباره مردم یزد!

در این شهر با مردمی صبور و مهربان رو به رو خواهید شد!

در یزد سال های طولانی است که مسلمان ها ، زرتشتی ها ، یهودی ها با صلح و آرامش در این شهر زندگی می کنند که همین نشانگر فرهنگ مهربانی و صلح است ، در بین مردم یزد دین داری بسیار دیده می شود روحیه مناسب و صبوری در بین مردم یکی از خصوصیات مشترک است وقتی به تاریخ نگاه کنیم خواهیم دید که این شهر از بسیاری جنگ های سیاسی در امان بوده است که همین باعث شده تا آداب رسوم و فرهنگ در این شهر قدمت بسیاری داشته باشد!

آداب و رسوم در یزد

مراسم روس کردن عروس و داماد

وقتی مراسم عقد برپا می شود پارچه سفیدی بالای سر عروس و داماد می گیرند و روی آن قند می سایند و بلند می گویند : مسابم!مسابم! و افراد حاضر در مراسم عقد می گویند - چی چی مسابی ؟ مهر و محبت مسابم! -برای کی ؟ برای عروس و داماد و در آخر پارچه ای که بالای سر عروس و داماد گرفته بودند را میدوزند به نشانه ی مهر و پایبندی برای عروس و داماد.

مراسم یزد

یزدی ها اعتقاد داشته اند 10 روز مانده با سال نو روح از دنیا رفتگان به روی زمین می آیند و تا پس از 10 روز از سال نو  در زمین هستند و باید در این مدت خانه ها تمیز و مرتب باشد!

در قدیم و بلکه در زمان حال نیز در برخی از خانه های یزد دیده می شود که سفره ی هفت سین سفید رنگ یا سفره های راه راه مخصوص یزدی است چرا که  یزدی های باستان این سفره ها را نشانه خوشبختی می دانسته اند.

نخل برداری یکی از مراسم کهن و اصلی یزد در ماه محرم است که نخل را با مرثیه های امام حسین(ع) و آینه ، شیر آراسته می کنند و عزاداران با فریاد ا حسین آن را بلند می کنند و نخل را به تعد عدد فرد 7 یا 11 بار دور حسینیه می گردانند و فردی هم در نخل ایستاده و مرثیه خوانی انجام می دهد.

یزد

جاذبه های گردشگری یزد

در سفر یزد از چه مکان هایی بازدید کنیم؟

 میدان امیر چخماق

میدان امیرچخماق یزد یکی از مکان های گردشگری اصلی یزد می باشد که چشم هر گردشگری که به این شهر سفر کند بی شک به آن خواهد افتاد چرا که این میدان در خود جاذبه های بسیاری را مانند مسجد ، آب انبار ، بازار و نخل بزرگی که در ماه محرم برای عزاداری از آن استفاده می کنند را در خود جای داده است البته که میدان امیر چخماق به خیلی از جاذبه های دیگر شهر یزد نزدیک است.

یزد

باغ دولت آباد

بزرگترین بادگیر جهان!

این باغ در خود بالا ترین بادگیر جهان را جای داده است و یکی از مکان های توریستی در یزد است که بازدید از آن را نباید به هیچ عنوان فراموش کرد چرا که این باغ در خود بناهای تاریخی و زیبایی مانند  بادگیر ، تالار آیینه ، عمارت بهشت آیین ، عمارت تهرانی ، ساختمان هشتی ، عمارت سر در ، باغ ناصر و باغ انبار است!

باغ دولت آباد در زمان افشاریان ساخته شده و در زمان زندیه ساخت آن تکمیل شده است و امروزه میزبان گردشگران نه تنها ایرانی بلکه از سراسر نقاط جهان است!

باغ دولت آباد

  ساعت کاری : 7 صبح تا 11 شب

دسترسی راحت تر :

  

آتشکده زرتشتیان یزد

آتشی که 1500 سال روشن است!

آتش درون این آتشکده 1500 سال است که روشن است و چندین بار از جایی به جای دیگر منتقل شده است ، آتشکده یزدمعروف به آتشکده بهرام نیز است. آتشکده یزد دارای معماری بسیار زیبایی است با درختان سبزرنگ زیبا و حوضی که در مقابل ساختمان قرار گرفته است فضایی بسیار دلنشین و آرامشبخش را ایجا کرده است.

آتشکده یزد

آتش درون آتشکده یزد توسط شخصی به نام هیربد که به معنی نگهبان آتش است نگهداری می شود و به دلیل مقدس و پاکیزگی آتش نباید هیچ دم و بازدمی به صورت مستقیم با آتش در ارتباط باشد برای همین شخص هیربد نیز وقتی نزدیک آتش می شود از نقابی به نام پدام استفاده می کند.

آداب ورود به آتشکده :

زرتشتیان برای ورود به آتشکده کفش های خود را در می آورند و آقایان از کلاه سفی رنگ و خانم ها از روسری سفید استفاده می کنند.

برای وارد شدن به آتشکده رعایت نظافت و پاکیزگی بسیار مهم است.

در صورت امکان از لباس رنگ روشن برای وارد شدن به آتشکده استفاده کنید چرا که نشان دهنده پاکیزگی است.

خانم ها در روز های خاصی اجازه ورود به آتشکده را ندارند.

آتشکده

ساعت کاری :  7:30 صبح الی 9:00 شب

دسترسی راحت تر :

   

خانه لاری ها

همانطور که در بالا تر اشاره کرده ایم ، یزد سرشار از معماری و بافت های مختلف است که سرشار از قدمت و زیباییست خانه لاری ها نیز در زمان گذشته محل زندگی لاری هایی بوده که از سمت فارس برای تجارت به یزد می آمدند خانه لاری ها درای بادگیر های بسیار زیبایی است که دیدن آن ها خالی از لطف نیست!

خانه لاری ها

ساعت کاری : 8:30 صبح تا 9:00 شب

دسترسی راحت تر :

  

میدان مارکار

درست در نقطه مرکز ایران قرار گرفته است!

در این میدان ساعتی توسط یک زرتشتی ساخته شده است که در اختیار عموم مردم قرار گرفته است و در نقطه مرکزی ایران قرار گرفته است و در کنار مجموعه هایی مانند مدارس و پرورشگاه ها قرار گرفته است.

ساعت مارکار

دسترسی راحت تر :

  

مرکز خرید در یزد

یزد برای خرید در خود از بازار های سنتی با معماری قدیمی را تا مرکز خرید های بزرگ با معماری ها مدرن را در خود جای داده است پس بی شک می توانید از سوغاتی های خاص و سنتی یزد تا لباس های مد روز را در این شهر برای خود تهییه کنید در ادامه چند مرکز خرد مختلف را معرفی خواهیم کرد برای راحت تر شدن سفر خود همراه بوکینگ باشید.

خرید در یزد

  

مجتمع تجاری تفریحی ستاره یزد

یکی از بهترین مراکز خرید یزد بی شک این مرکز خرید می باشد چرا به غیر تنوع پوشاک لباس مردانه ، زنانه و بچه گانه می توانید در این مرکز  از مغازه های اسباب بازی و غیره خرید کنید!

مرکز خرید ستاره یزد از امکانات مدرن و خیلی خوبی  مانند سالن بیلیارد ، باشگاه بدنسازی ، رستوران و شهربازی نیز برخوردار است.

یزد

دسترسی:

 

بازار های قدیمی یزد

در بازار های قدیمییزد می توانید با یک تیر دو نشان بزنید!

چرا که هم می توانید از خرید اجناس سنتی یزد مانند پارچه ، طلا ، فرش و خوراکی یزدی لذت ببرید و هم از قدم زدن در معماری و بافت خاص قدیمی قاجار و زندیه تجربه جدید کسب کنید و نهایت لذت را ببرید.

در این بازار های سنتی متوجه گذر زمان و خستگی از خرید نخواهید شد چرا که در هر چند قدمی که میزنید با در های چوبی سنتی یا سقف هایی با معماری های خاص و غیره مواجه خواهید شد.

بازار قدیمی یزد

ساعت کاری : از 8:00 صبح تا 8:00 شب

دسترسی راحت تر :

  

خرید شیرینی و خوشمزه جات یزدی!

یکی از سوغاتی های معروف یزد که با یک بار خوردن طعم اش را هرگز فراموش نخواهید کرد شیرینی جات یزد است که خیلی از شیرینیهای یزد دستور پخت آن ها دارای دمت بسیار با ارزشی هستند!

راجع به شیرینی های یزدی باید اینطور گفت که طعم آن ها حتی برای خود یزدی ها نیز تکراری نخواهد شد و برای پخت آن ها از رسپی های خاص استفاده می شود که طعم بسیاری لذیذی به شیرینی می بخشد.

از شیرینی های خاص یزد می توان به قطاب ، پنج لوز ، حاجی بادام و کیک یزدی اشاره کرد البته کیک یزدی که از شهر یزد بخرید و نوش کنید با کیک یزدی که در شهر های دیگر پخته می شود بسیار متفاوت است!

شیرینی یزدی

از شیرینی فروشی های معروف شهر یزد می توان به حاج خلیف رهبر اشاره کرد که از طریق وبسایت حاج خلیفه رهبر می توانید خرید اینترنتی نیز انجام دهید!

خورد  و خوراک در یزد

یزد همانند فرهنگ با قدمت خود غذا های خاص و خوشمزه خود را نیز دارد ، البته این که یک غذای خوشمزه یزدی را در کجا میل کنید بی شک بی تاثیر نیست در ادامه همراه بوکینگ باشید چرا که قرار است چند غذای معروف یزدی به همراه رستوران های برتر و مناسب یزد را معرفی کنیم.

یزد

کوفته یزدی یا کوفته نخودچی

غذای محبوب و پر مصرف در میان مردم یزد!

این غذا با روش و دستور پخت خاص یزد تهییه و آماده می شود که محتوای اصلی آن گوشت چرخ کرده، نخودچی ، پیاز و سبزیجات معطر یزدی است.

اگر به دنبال یک غذای اصیل و لذیذ یزدی هستید حتما این غذا را تجربه کنید.

کوفته یزدی

  

آش شولی یزد

هر گردشگری که یه یزد سفر کند بی شک نام آش شولی را خواهد شنید!

غذایی بسیار ساده و راحت اما کاملا مقوی و لذیذ که مردم یزذ این آش را با چغندر ، سبزی آش مخصوص یزدی ، پیاز ، نعناع ، آرد ، روغن ، نمک و ادویه های مخصوص به همراه سرکه پخته می شود.

آش شولی یزد

قیمه نخود یزدی

با شنیدن نام این غذا شاید فکر کنید همان قیمه معمولی است!

اما این غذا با روش و سبک خاص خود تهییه می شود که با استفاده از گوشت تازه ، نخود ، سیب زمینی ، زعفران و رب گوجه فرنگی به همراه ادویه های مخصوص تهیه می شود این خورشت یکی از بهترین خورشت های قیمه شناخته می شود.

قیمه یزدی

رستوران خوان دو حد یزد

تجربه یک غای لذیذ!

در این رستوران می توانید غذای خود را در یک فضای سنتی و مدرن میل نمایید که همانند خوردن یک وعده غذا در خانه های قدیمی یزد است البته شایان به ذکر است منوی غذای این رستران فقط به غذا های ایرانی و یزدم ختم نمی شود بلکه منوی این رستوران شامل غذا های مختلف بین المللی نیز می شود!

توصیه می کنیم در این رستوران حتما آش شولی یزد را تجربه کنید چرا که مشتریان این رستوران طعم لذیذ این آش را هرگز فراموش نخواهند کرد!

رستوران دوحد یزد

دسترسی راحت :

 

رستوران سزار یزد

بهترین غذا های ایتالیایی

این رستوران با معماری مدرن و پرسنلی آموزش دیده به بهترین شکل می تواند میزبان یک وعده غای ایتالیایی برای مشتریان خود باشد البته در منوی این رستوران غذا های ایرانیی و دریایی نیز با دستور پخت فوق العاده ای سرو می شود!

رستوران سزا یزد

دسترسی:

  

کافه خانه هنر یزد

پس از قدم زن درکوچه پس کوچه های فهادان شاید احتیاج به یک نوشیدنی یا یک غذای لذیذ داشته باشید!

کافه خانه بام هنر با فضایی سنتی و  دلنشین که نمایی از کوچه و معماری سنتی فهادان را دارا است می تواند میزبان بسیار خوبی برای یک نوشیدنی یا یک غذای لذیذ برای شما باشد ، پیشنهاد می کنیم از منوی این رستوران خیار سنجبین را نیز تست کنید.

کافه خانه بام هنر یزد فهادان

دسترسی:

   

هتل در یزد

شما در یزد می توانید هم از هتل های مدرن و لوکس استفاده کنید و هم از هتل های سنتی مدرن انتخاب با شماست!

البته که شایان به ذکر است در یزد اقامتگاه نیز وجود دارد ، برای انتخاب راحت و بهتر رزرو هتل های یزد در ادامه همراه بوکینگ باشید چرا که چند هتل برتر و مناسب یزد را برای انتخاب بهتر گردشگران معرفی خواهیم کرد.

مالزی

 

هتل  پارسیان صفائیه یزد

هتل صفائیه یزد در یکی از مناطق خوش آب و هوای یزد قرار گرفته است و دسترسی خیلی خوبی به مناطق مهم گردشگری شهر یزد را نیز دارا است ، این هتل جزوی از هتل های زنجیره ای پارس است و از دو بخش تشکیل شده هست که بخش قدیمی تر آن به صورت ویلایی است و در باغ ای سرسبز قرار  گرفته است مدل اتاق های آن به صورت ویلایی است و قسمت دوم این هتل که جدید تر ساخته شده است به صورت هتل و طبقاتی است هر دو بخش این هتل از امانات مدرن و خیلی خوبی برخوردار هستند این هتل برای مسافرین خود اقامتی سرشار از آرامش را رقم خواهد زد.

هتل یزد

دسترسی:

هتل 4 ستاره تاپ سنتی مدرن مشیر الممالک یزد

هتل مشیر الممالک یزد جزو اولین هتل باغ های سنتی مدرن شهر یزد بوده  و معماری آن به زمان قاجار باز می گردد ، این هتل در ورودی شهر یزد قرار گرفته و به خیلی از مراکز دیدنی شهر یزد دسترسی خیلی راحتی دارد.

خوب است بدانید این هتل در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و پرسنل این هتل به صورت گرم و صمیمانه و کاملا آموزش دیده میزبان شما در اقامتتان در یزد خواهند بود.

یزد

دسترسی:

مطالب پر بازدید

همه چیز درباره سفر به استانبول

استانبول قلب توریستی کشور ترکیه میباشد که دارای دو بخش اروپایی و آسیایی است. استانبول را در هر فصل و آب و هوایی اگر بارها ببینید بازهم کم است. شهری پر از جاذبه های گردشگری، انواع مراکز خرید با برندهای روز دنیا، غذاها و شیرینی های لذیذ ترکی و خلاصه که "هرچه خوبان همه دارند، استانبول یکجا در خود جمع کرده است"، و شما میتوانید برای رزرو هتل های استانبول اقدام کنید. در این مقاله از مجله بوکینگ بطور جامع درباره این شهر رویایی صحبت کرده‌ایم.

21 خرداد 1399

راهنمای سفر به آنتالیا

آنتالیا یکی از شهر های تفریحی ترکیه میباشد که هر سال میزبان بسیاری از توریست های ایرانی است ، اگر قصد سفر به آنتالیا را دارید پیشنهاد میکنیم در ادامه مطلب همراه ما باشید. آنتالیا دارای سه منطقه اصلی و توریستی است  که شامل لارا ، کمر و بلک میباشد و برای انتخاب هتل باید اطلاعات مختصری راجع به هر منطقه داشته باشید. 

31 خرداد 1399

راهنمای سفر به مشهد

مشهد شهری است که می توان گفت بار ها به گوش هر ایرانی خورده است و تا حرف از آن می شود یاد حرم ملکوتی امام رضا (ع) خواهیم افتاد، البته که این شهر هم زیارتی است و هم تفریحی چرا که مشهد دارای جاذبه هایی طبیعی و مدرن است که در کنار زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) سفر ما را به این شهر زیبا تر و دلنشین تر خواهد کرد در ادامه بوکینگ سعی کرده است با اطلاعاتی مفید سفر شما را راحت تر و زیباتر کند ، همراه ما در ادامه مطلب باشید.

8 خرداد 1399

راهنمای سفر به قشم

جزیره قشم یا جزیره شگفت انگیزی ها! این جزیره در چند سال اخیر یکی از مقصد های پرگردشگر ایران شناخته شده است که با مردم و فرهنگ آنان این جزیره زیبا تر شده است ، اگر قصد سفر به قشم را دارید در ادامه مطلب همراه بوکینگ باشید تا سفری دلنشین تر را در این جزیره تجربه کنید.

18 خرداد 1399

دیدگاه شما چیست؟