خارجی

سفر به ارمنستان

  • 29 تیر 1399

ارمنستان بخصوص در شرایط الان به علت نزدیکی و ارزانی، یکی از بهترین انتخاب ها برای یک سفر خارجی می باشد. این کشور کوچک با جمعیت تقریبا اندک خود از جنوب با ایران هم مرز بوده و شاید به همین دلیل بخش هایی از فرهنگ آن بی شباهت به ایران نیست. مرز مشترک ایران و ارمنستان "نوردوز" نام دارد.

ارمنستان

آب و هوای ارمنستان

این کشور دارای آب و هوای معتدل و در ماه های خاصی نسبتا پر باران است. در تابستان گرم و در پاییز و زمستان سرد است. بهترین زمان سفر به ارمنستان از فروردین تا اوایل تیر و از اواسط شهریور تا اوایل آبان ماه می باشد. اما فصل سفر و توریستی آن تابستان و کریسمس است.

کریسمس

زبان و دین مردم ارمنستان

در ارمنستان مردم بیشتر به زبانهای روسی و ارمنی متشکل از ارمنی شرقی و ارمنی غربی صحبت میکنند و در کل استفاده از زبان انگلیسی در این کشور زیاد رایج نیست اما طی سالهای اخیر به علت وجود توریستهای ایرانی بعضی مغازه دارها با زبان فارسی در حد مکالمه کوتاه آشنا شده اند. جالب است بدانید به علت وقایع فجیعی که در ارمنستان اتفاق افتاد (نسل کشی) بیشتر ارامنه خارج از ارمنستان زندگی میکنند البته تعصب خاصی هم به کشور و فرهنگ خودشان دارند.
ارمنستان اولین کشوری است که در قرن چهاردهم مسیحیت را به عنوان دین رسمی قبول کرد. امروزه نزدیک به 98 درصد مردم این کشور مسیحی بوده و شاید به همین دلیل زیباترین کلیساها در آنجا به چشم میخورد.

مسیحیت

شهرهای مهم ارمنستان

ایروان
Yerevan

شاید بیشتر ماها ارمنستان را با نام ایروان بشناسیم! بزرگترین و مهمترین شهر و پایتخت این کشور و جالب این است که بیشتر گردشگرانی هم که به ارمنستان میروند، وارد ایروان می شوند. شهری توسعه یافته در دامنه کوه آرارات که به دلیل سنگهای به کار رفته در ساختمانهای آن لقب شهر صورتی را به خود گرفته است. ایروان در سال 2012 توسط یونسکو به عنوان پایتخت جهانی کتاب انتخاب و معرفی شد. از دید مسافران، ایروان شهر مناسبی برای آنها میباشد چرا که ساختار گردشگری در آن به گونه ای است که اکثر مکان های دیدنی تقریبا در یک نقطه و نزدیک مرکز شهر قرار گرفته اند.
در ایروان موزه های بسیاری وجود دارد که از جمله آن میتوان به موزه سرگئی پاراجانف (Sergei Parajanov)، موزه ماتناداران (Matenadaran) و همچنین یادبود نسل کشی ارامنه اشاره کرد.
شبهای ایروان بسیار پر رونق و دیدنی است، حتی توریست هایی که روزها شهرهای دیگر ارمنستان را میبینند سعی میکنند شبها به این شهر بیایند و از زندگی شبانه در ایروان، کافه های سرباز، نوشیدنی های جذاب و قدم زدن در کوچه و خیابان های زیبای آن لذت ببرند.

ایروان

آشتاراک
Ashtarak

این شهر یکی از قدیمی ترین سکونت گاه ها در ارمنستان است که سرشار از بناهای تاریخی و آثار معماری میباشد به طوریکه میتوان به چشم موزه ای روباز هم به آن نگاه کرد. آشتاراک به معنای برج بوده و ساکنین آن بسیار خونگرم، شاعرپیشه و اهل ادبیات هستند. یکی از دیدنی های معروف شهر کلیسای معروف کارماراوور میباشد.

کلیسای کارماراوور
Karmravor Church
در افسانه های ارمنستان روایت کرده اند که در زمان های گذشته سه خواهر در آشتاراک زندگی میکردند، آنها عاشق شاهزاده ای به نام سرکیس (sarkis) می شوند! دو خواهربزرگتر تصمیم می گیرند بخاطر خوشبختی خواهر کوچکتر فداکاری کنند بنابراین یک روز با لباسهایی به رنگهای قرمز و نارنجی خود را به ته دره آشتاراک می اندازند و خودکشی میکنند. اما این کار باعث خوشبختی خواهر سوم هم نشده و او هم از فرط ناراحتی لباس سفیدی به تن کرده و خود را به ته همان دره می اندازد! شاهزاده که از جریان باخبر میشود افسرده شده و دستور ساخت سه کلیسا به نامهای قرمزپوش ، نارنجی پوش، و سفید پوش را در آن دره میدهد. امروزه یکی از دیدنی ترین نقاط در آشتاراک این کلیساها میباشد که البته فقط کلیسای قرمز پوش یعنی کارماراوور رنگ گنبد قرمزش مشخص است.

کلیسا

مسیریابی :

گیومری
Gyumri

گیومری دومین شهر مهم ارمنستان می باشد که دیدن آن درست به اندازه ایروان جذاب و شگفت انگیز است.این شهر در شمال ایروان بوده و با ماشین فاصله ای حدود 1.5 تا 2 ساعت دارد. گیومری دیدنی های بسیار جذابی دارد که از جمله آنها می توان به قلعه ای به نام دژ سیاه اشاره کرد که در زمان جنگ میان روس و عثمانی بصورت 360 درجه ساخته شد.

دژ سیاه

جاذبه های گردشگری ارمنستان

ارمنستان هم مانند هر کشور توریستی دیگری دیدنی های فراوانی دارد. این جاذبه ها مانند کلیساهای مختلف و تاریخی، بنای قلعه مانند دژ سیاه، مجسمه مام ارمنستان، موزه های شگفت انگیز، میدان و پارک های معروف، بنای یادبود نسل کشی ارامنه و ... در تمام شهرهای ارمنستان وجود دارند. شما میتوانید در ایروان مستقر شده و روزانه به بازدید شهرها و جاذبه های آنها بروید.

مجسمه مادر یا مام ارمنستان

داستان مجسمه مام ارمنستان به قرن بیستم بر میگردد.این مجسمه با ابهت که ارامنه آن را به عنوان نماد شادی و پیروزی میشناسند در پارک پیروزی برروی تپه ای قرار دارد و به علت ارتفاع زیاد آن (با ستونی که روی آن قرار گرفته است، مجموعا 51 متر میباشد) از تمامی قسمتهای شهر ایروان قابل مشاهده است. در دست این مجسمه یک شمشیر و پیش پایش یک سپر قرار دارد که نماد جنگ و صلح میباشد. شاید مجسمه مادر ارمنستان مردم بومی آنجا را به یاد "سوسه مایریک" زن شجاعی که در جنگها اسلحه به دست میگرفت و همراه شوهرش میجنگید بیاندازد، این زن در عین رشادت حسی مادرانه و دلسوزانه به جوانان ارمنی داشته و همواره نگران آنها بود.

مام ارمنستان

کوه آرارات
Mount Ararat

کوه آرارات آتشفشانی پوشیده از برف است که در شمال شرقی ترکیه و در مرز ایران، نخجوان و ارمنستان قرار دارد. این کوه که به زبان ارمنی ماسیس خوانده میشود و دارای دو قله می باشد، در واقع نماد ملی کشور ارمنستان است و با وجودیکه الان در خاک ترکیه واقع شده است، ارمنی ها تعصب و علاقه خاصی به آن دارند. دورنمای پر ابهت و ارتفاع با شکوه و دره های عمیق آن هر بیننده ای را به تحسن وا میدارد. نکته دیگری که شاید دانستن آن برای شما جالب باشد این است که بنابر اساس داستانهای مذهبی، کشتی حضرت نوح پس از طوفان در این محل به خاک نشست و شاید به همین دلیل است که ارامنه خودرا مستقیما از نسل حضرت نوح میدانند.

ararat

 دریاچه سوان
Lake sevan

ارمنستان تقریبا 100 دریاچه کوهستانی دارد که در صدر همه آنها بزرگترین دریاچه آب شیرین دنیا یعنی "سوان" قرار دارد. این دریاچه و کرانه های آن بسیار مورد علاقه گردشگران بوده و محل مناسبی برای برای شنا و تفریحات آبی میباشد. سوان به دریاچه رنگها و سایه ها هم شهرت دارد به این صورت که در فصلهای مختلف سال با کم و زیاد شدن شدت آفتاب و جهت نور، هم طبیعت هم رنگ آبی دریاچه تغییر میکند. همچنین ماهی قزل آلای معروفی هم به نام "ایشخان" بومی این دریاچه است. در این محل، قلعه و صومعه های مختلفی هم وجود دارد که میتوانید با بازدید از آنها روز کاملی از لحاظ تفریحی و تاریخی داشته باشید. دریاچه سوان تنها ساحل در ارمنستان است که بسته به فصول مختلف و آب و هوا، تفریحات متفاوتی را به گردشگران ارائه میدهد. از جمله قایق سواری، جت اسکی، پاراگلایدر، غواصی، موج سواری و ...اما در فصل زمستان اسکی یکی از پرطرفدارترین سرگرمی ها در این منطقه می باشد. در ساحل این دریاچه رستوران های اشتها برانگیزی وجود دارند که بیشتر غذاهای دریایی سرو میکنند.

سوان

مسیریابی :

سوان در استانی در شمال شرقی ایروان قرار گرفته است و شما به راحتی با قطار یا اتوبوس میتوانید به آنجا رسیده و سپس با تاکسی یا ون به سمت دریاچه بروید. ساعات بازدید از این دریاچه محدودیتی ندارد و فقط در روزهای سرد به دلیل احتمال خطر بعضی از قسمت ها بسته می شوند.

پارک ملی دیلیجان
Dilijan National Park

پارکی شگفت انگیز و رویایی در دامنه کوه پامبک! با ما همراه باشید تا فوق العاده ترین و رویایی ترین لوکیشن در ارمنستان را برای گرفتن بهترین عکسها و استوری های اینستاگرامی به شما معرفی کنیم!
پارک ملی دیلیجان با طبیعت نفس گیر، دشت هایی پرگل، جنگلهای انبوه و رودخانه های فصلی هر گردشگری را مبهوت می کند. بی جهت نیست که به آن لقب سوئیس کوچک را داده اند. منطقه ای با آسمانی بیش از حد آبی و هوایی سرشار از اکسیژن! شما در دیلیجان در روستای زیبای سیمنوکا گواراترین نوشیدنی تمام زندگی خود را کنار چشمه آب خواهید نوشید.
این پارک تقریبا هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارد و هرچه به داخل آن پیشروی کنید این ارتفاع بیشتر و مناظر خیره کننده تر میشوند.در این پارک بجز مناظر شگفت انگیز جاذبه های دیگری هم وجود دارند که از جمله آنها میتوان به دریاچه پارز، صومعه هاگارتسین، دریاچه گش، صومعه گشوانک، دریاچه تزرکا، قلعه مانتاش و ...اشاره کرد.

دیلیجان

مسیریابی :

از شهر ایروان تا دیلیجان حدود یک ساعت راه میباشد که شما میتوانید یا با وسیله شخصی یا با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی خود را به آنجا برسانید. اگر هم دلتان میخواهد با هزینه کمتری به دیلیجان بروید، در ساعات اولیه صبح خود را به ترمینال ایروان رسانده و با سرویسهایی که به مقصد دیلیجان آماده حرکت هستند، سفر کنید.بازدید از این پارک محدودیت زمانی ندارد و نکته بسیار مهم این است که شما چه در مسیر دیلیجان چه در داخل پارک امنیت فوق العاده ای را تجربه خواهید کرد.

بنای یادبود قتل عام(نسل کشی) ارامنه
Armenian Genocide Memorial

در کنار تمام تفریحات و مکان های شاد در سفر، گاهی هم بد نیست به علت آشنایی بیشتر با فرهنگ و گذشته هر کشوری از مکانهایی که به یاد حوادث تلخ هم بنا شده اند، بازدید کنیم تا بدانیم چه ظلمهایی در تاریخ به وقوع پیوسته است.
"پرستو همیشه به آشیانه اش بازمیگردد، حتی اگر آشیانه اش نابود شده باشد"
بنای یادبود قتل عام ارامنه بر اساس همین باور "زیزرناکابرت" به معنای "قلعه پرستوها" نامگذاری شده است.این برج نماد غم و اندوه میباشد.

زیزرناکابرت

روایتی از یک حادثه تلخ
در اوایل قرن بیستم، مصادف با جنگ جهانی اول و در روز 24 آوریل دولت عثمانی برای پاکسازی نژاد ترک ها، صدها هزار ارمنی مشتمل بر نویسندگان، روحانیون، اندیشمندان و سیاستمداران ارمنی را دستگیر و پس از انتقال به کشتارگاه به طرز فجیعی به قتل رساند! از فردای آن روز هم سربازان عثمانی به خانه ها و روستاهای ارمنی نشین رفته و به بهانه اینکه در منطقه جنگی هستند و باید به مناطق امن منتقل شوند آنها را از خانه ها بیرون کرده و به کوه و بیابان تبعید کردند که در آنجا هم از گرسنگی و تشنگی تلف شدند. البته دولت عثمانی امروزه این حوادث را تکذیب و فقط ادعا میکند به علت امنیت، ارمنی ها از منطقه جنگی منتقل شده اند. هرسال 24 آوریل به مناسبت سالگرد قربانیان مراسم باشکوهی در این بنا برگزار میشود.

بنای یادبود قتل عام

غذاهای سنتی ارمنستان

قطعا سفر به هر کشوری بدون چشیدن طعم واقعی دستپخت و غذاهای سنتی آنجا تکمیل نخواهد شد. ارمنستان هم از این قاعده مستثنی نیست و شما میتوانید با خوردن غذاهای مختلف در ارمنستان طعم یک اصالت تاریخی را هم بچشید. غذاها و دسرهایی مانند: قاپاما، دلمه ارمنی، هریسا، لاهماجون یا همان پیتزای ارمنی، اسپاس، باستوراما، خاش(کله پاچه)، گاتا، سوجوک، خاشلاما و...یک ضرب المثل جالب در فرهنگ ارمنستان وجود دارد که میگوید: هیچ صحبتی را نباید با شکم خالی شروع کرد!

food

قاپاما
Ghapama

غذای سنتی و معروفی که با کدوتنبل درست شده و بیشتر در زمان کریسمس میخورند. برای تهیه این خوراک اول داخل کدو را کمی خالی کرده و آن را با برنج ، مغزها و میوه های مختلف پر میکنند، سپس کدو را داخل فر میگذارند تا بپزد. هنگام سرو روی آن را با عسل و دارچین تزئین میکنند.

قاپاما

مانتی
Manti

مانته یا مانتی در واقع نوعی پیراشکی است که داخل آن را با کوفته های گوشتی پر کرده و با حبه های سیر و ماست سرو میکنند. این پیراشکی ها شبیه قایق و بسیار ترد هستند. پیشنهاد میکنیم در کنار مانته سس گوجه فرنگی رقیق را هم تست کرده و از خوردن آن لذت ببرید.

مانتی

کوفته خام
Chi Kofta

در زبان ارمنی CHI به معنای خام و نپخته می باشد. این کوفته غذایی لذیذ در فرهنگ ارامنه میباشد که برای مناسبتهای خاص و تعطیلات آن را درست می کنند. برای تهیه کوفته خام گوشت گاو را دوبار چرخ کرده و با رب فلفل، رب گوجه، نمک دریایی، بلغور و سبزیجات مختلف به مدت طولانی ورز میدهند. در واقع پخت این کوفته با ورز دادن زیاد انجام میشود! بعد از ورز دادن مقداری از آن را برداشته کف دست شکل داده و با سبزیجات دلخواه سرو میکنند.

چی کوفته

باستورما
Basturma

این نوع غذا از گذشته های بسیار دور در اکثر مناطق سردسیر رواج داشته است. برای تهیه آن هم روی گوشت گاو را با نمک و ادویه های مختلف و فلفل میپوشانند و به مدت دو هفته یا بیشتر میگذارند تا خشک شود. کیفیت گوشت در تهیه آن بسیار اهمیت دارد. بعضی از توریست ها این غذا را بسیار دوست دارند و بعضی دیگر حتی مایل به امتحان کردن آن هم نیستند! ولی در کل ارزش یکبار امتحان کردن را دارد. این نوع گوشت را در بشقابهای کوچک با پنیر و سبزیجات بعنوان پیش غذا سرو میکنند.

باستورما

لاهماجون
Lahmacun

پیتزای ارمنی بسیار محبوب و در بین گردشگران طرفدارهای بیشماری دارد. برای مردم ارمنستان بسیار مهم است که غذا جدا از طعم خوب، سالم هم باشد و به همین دلیل این غذای معروف ارمنستان در کشورهای دیگر بخصوص ترکیه، لبنان و سوریه هم با یکم تغییر طبخ میشود. لاهماجون (لحم عجین به معنای گوشت و خمیر) در واقع یک نان نازک است که روی آن را لایه ای از گوشت چرخ کرده با سبزیجات معطر میریزند و در تنور میگذارند.

لاهماجون

گاتا
Gata

گاتا یک نان شیرین ارمنی است که در شیرینی فروشی های ایران هم موجود و با ذائقه ما کاملا جور است. نان گاتا هیچ نوع کرم و خامه ای ندارد و  معمولا همراه قهوه سرو میشود. در ارمنستان گاتا را در تمام جشنهای و مناسبتهای خاص درست میکنند.

گاتا

رستوران در ارمنستان

در ارمنستان چه رستوران هایی برویم؟ شاید این سوال شما هم باشد ولی جواب آن بسیار خوشمزه است! ارمنی ها عاشق غذا خوردن هستند و به همین دلیل هم دست پخت و غذاهای عالی ای دارند بطوریکه گردشگران معمولا بعد از سفر به ارمنستان دچار اضافه وزن میشوند! ولی از ما نشنیده بگیرید کمی اضافه وزن در مقابل لذت بردن از اینهمه غذای خوشمزه قابل چشم پوشی است!

ارمنستان

رستوران مر تاقه
Mer taghe

یکی از محبوب ترین رستوران ها در ایروان "مر تاقه" است که هم پیتزا و هم غذاهای سنتی سرو میکند. مر تاقه به معنای "حیاط ما" می باشد و محیطی سنتی، دلپذیر و صمیمی دارد. در مر تاقه کنار سفارشات دیگر، حتما پیتزا هم سفارش دهید. خمیر پیتزاها تازه و همان لحظه آماده میشوند و جالب است بدانید گاهی این رستوران پیتزاها را بعد از فریز شدن به اروپا هم ارسال میکند. تحویل به موقع سفارش شما هم میتواند یکی دیگر از مزایای مر تاقه باشد و نکته مثبت دیگر این است که در منوی این رستوران عکس غذاها هم گذاشته شده واینکار شاید سفارش دادن را برای شما آسان تر کند.

mer taghe

مسیریابی :

رستوران مر تاقه در ایروان، خیابان تومانیان (Tumanian) و نزدیکی میدان آزادی و خانه اپرا قرار دارد و از 10 صبح تا 12 شب و در شبهای تابستان تا 4یا 5 صبح باز است.

رستوران آراگاست
Aragast Restaurana

کافه رستوران آراگاست (کشتی) از جمله رستوران های خوب و با کیفیت در ارمنستان شمرده میشود و همانگونه که از نامش نیز پیداست کشتی بزرگ و سه طبقه ای با نماهای مختلف در کنار دریاچه و پر از خوراکی و غذاهای لذیذ می باشد. در هر طبقه از این رستوران غذاهای متفاوتی از جمله انواع غذاهای ارمنی، پیتزا، پاستا و... با کیفیتی عالی ارائه میشود و شما میتوانید همزمان که غذای خود را میل میکنید از اجراهای زنده موزیک های شاد هم لذت ببرید.

Aragast

مسیریابی :

کافه رستوران زیبای آراگاست در ایروان، خیابان ایساهاکیان، شماره 41 قرار دارد.

رستوران سیرانی گاردن
Tsirani Garden Restaurant

در حومهء شهر ایروان رستوران زیبایی در باغ زردآلو با چشم اندازی شگفت انگیز و ترکیبی از غذاهای قفقازی با ارمنی به نام سیرانی گاردن وجود دارد. Tsirani به معنای درخت زردآلو میباشد که میوه محبوب ارامنه است. در این باغ رستوران حدود 61 غرفه چوبی، 10 خانه و یک سالن بزرگ و همچنین زمین ورزشی و زمین بازی کودکان نیز وجود دارد. فضای این رستوران فوق العاده صمیمی و گرم است بطوریکه حس فوق العاده خوبی به گردشگر میدهد. خاشلاماهای سیرانی گاردن که در ظروف سفالی سرو میشوند بسیار محبوب و پرطرفدار هستند.

سیرانی گاردن

مسیریابی :

باغ رستوران زیبای سیرانی (تسیرانی) در ایروان، روستای آرینج واقع شده است و همه روزه از ساعت 10 صبح تا 12 شب آماده ارائه خدمات می باشد.

مراکز خرید ارمنستان

بی شک خرید کردن از جمله کارهای بسیار خوشایند در هر سفری می باشد اما به عقیده ما جدا از بحث خرید کردن، دیدن بازارهای مختلف شهرها و کشورهای دیگر هم نوعی گردشگری محسوب می شود چرا که شمارا با فرهنگ و رسوم ملل نیز آشنا میکند. در ارمنستان مراکز خرید بسیار کامل و با کیفیت میباشند بطوریکه این کشور را مرکز مد و مدل ها نیز میدانند. در عین حال جالب است بدانید ارمنستان یکی از بزرگترین تولید کننده های شکلات در دنیا میباشد.

شکلات

مرکز خرید ایروان مال
Yerevan Mall

یکی از معروف ترین مراکز خرید ارمنستان، مرکز خرید ایروان مال می باشد که یکی از بزرگترین مراکز تفریحی و فروشگاهی منطبق با استانداردهای اروپایی هم محسوب می شود. در این ساختمان دو طبقه تعداد زیادی فروشگاه وجود دارد و همچنین اکثر برندهای مشهور و پرطرفدار دنیا مانند منگو، زارا و ...  هم در آن شعبه دارند. همچنین فروشگاه زنجیره ای هایپرمارکت کارفور نیز از سال 2015 در مرکز خرید ایروان مال افتتاح شد.
از حراج Black Friday (جمعه سیاه) در مرکز خرید ایروان مال غافل نشوید. اگر در ماه نوامبر به ارمنستان سفر کردید آخرین جمعه این ماه که مخصوص حراج بزرگ بلک فرایدی است، خود را به ایروان مال رسانده و خریدهای دلخواه خود را با پایین ترین قیمت ممکن تهیه کنید. البته از این نکته هم غافل نشوید که این روز، شلوغترین روز برای خرید است و اجناس فروشگاه ها خیلی زود تمام می شوند.

ایروان مال

مسیریابی :

از میدان جمهوری با اتوبوس خط 10 یا با تاکسی می توانید خود را به این مرکز خرید بزرگ برسانید.
اگر اهل پیاده روی 40 دقیقه ای باشید پیاده رفتن هم خیلی باصفا و لذتبخش است. می توانید پیاده رفته و آنجا خود را به یک نوشیدنی خنک مهمان کنید.

بازار گوم ایروان
GUM Market

بازدید از بازارهای محلی هر شهر یا کشوری برای گردشگران بسیار جذاب و دیدنی می باشد، بخصوص که این بازار محلی یکی از اولین بناهایی باشد که در ایروان نظر شمارا به خود جلب می کند بنابراین از کنار آن ساده نگذرید تا طعم واقعی زندگی بازاری در ارمنستان را بچشید. بیشتر محصولات این بازار شامل کالاهای داخلی و اصیل خود ارمنستان بوده و در کل یک بازار مواد غذایی خوشمزه و دیدنی است.

Gum

مسیریابی :
این بازار در خیابان موسس خورناتسی، در جنوب مرکز شهر قرار دارد و ایستگاه متروی نزدیک به آن زوراوار آندراتیک می باشد که از این ایستگاه مترو تا بازار حدود 300 متر پیاده روی خواهید داشت.ساعت کاری این مجموعه از 11 صبح تا 5 بعد از ظهر می باشد.

بازار ورنیساژ
Vernissage

در نزدیکی میدان جمهوری درست در مرکز ایروان بازار زیبای ورنیساژ، بازاری پر از رنگ و زیبایی قرار دارد که بسیار مورد توجه و علاقه توریست ها می باشد. در این بازار می توانید از خوراکی های خوشمزه گرفته تا تابلوهای نقاشی، لباس، سوغاتی های محلی و دست سازه های زیبا و منحصر به فرد را با قیمتهایی منصفانه تهیه کنید. حتی اگر قصد خرید هم نداشته باشید قطعا می توانید از این بازار چیزی بخرید که همیشه یادآور ارمنستان و سفر زیبای شما باشد.

vernissage

مسیریابی :

رفتن به ورنیساژ بسیار راحت است! کافیست سوار متروی ایروان شده و در ایستگاه میدان جمهوری پیاده شوید، از پارک زیبای سمت چپ میدان رد شده و در انتهای آن بازار رنگارنگ ورنیساژ به شما خوشامد می گوید.

مرکز خرید دالما گاردن مال
Dalma Garden Mall

این مرکز خرید از دو طبقه بسیار بزرگ تشکیل شده است که ممکن است در بدو ورود عظمت آن برای شما کمی گیج کننده باشد. دالما گاردن دارای 116 فروشگاه و مغازه بوده و اکثر برندهای معروف و مهم دنیا را در خود جای داده است و البته طبیعی هم هست که با قیمتهای خیلی پایینی مواجه نشوید. در این مرکز خرید فود کورت، شهربازی و سالن بولینگ نیز وجود دارد.

دالما گاردن

مسیریابی :

این مرکز خرید عظیم در ایروان، بزرگراه سیتسرناکابرد3 واقع شده است و همه روزه از دوشنبه تا شنبه از ساعت 10 صبح تا 10 شب برقرار می باشد.

هتل ها

اگر قصد سفر به ارمنستان را دارید و به دنبال اقامتگاهی مناسب هستید با ما همراه باشید تا باهم چند هتل را بررسی و انتخاب را برای شما راحت تر کنیم و خبر خوش اینکه با مراجعه به بخش هتل در بوکینگ می توانید به راحتی هتل مورد نظر خود را رزرو و وچر دریافت نمایید.

هتل گرند ایروان *****
**** Grand Yerevan Hotel

این هتل زیبا از جمله باشکوه ترین هتل های ایروان می باشد که در بهترین لوکیشن ممکن قرار دارد. تمام اتاقهای این هتل با بهترین مبلمان پوشیده شده و نورپردازی و رنگ بندی فوق العاده ای دارند. در سراسر هتل آثار هنری زیبایی وجود دارد که بسیار چشم نواز هستند. یکی دیگر از محاسن هتل گرند یا "گلدن تولیپ سابق" وجود رستورانی حرفه ای با بهترین پرسنل برروی بام این هتل است که  انواع غذاهای ارمنی، ایتالیایی و مدیترانه ای را سرو میکند. هتل گرند دارای سونا، استخر، مرکز اسپا و ماساژ میباشد همچنین پرسنل این هتل چند زبانه بوده و به زبانهای ارمنی، ایتالیایی، انگلیسی، فرانسوی و روسی مسلط هستند.

Grand hotel

مسیریابی :
این هتل در نزدیکی میدان جمهوری بوده و دسترسی فوق العاده ای به مراکز خرید، خانه اپرا، پارک عشاق و جاذبه های توریستی دیگری دارد.

در قسمت رزرو هتل، در بوکینگ میتوانید عکسهای بیشتری از هتل گرند ایروان مشاهده کرده و رزرو خود را انجام دهید.

هتل دابل تری بای هیلتون ایروان ****
**** DubleTree by Hilton Yerevan

یکی از مشکلات گردشگران در سفرهای خارجی و انتخاب هتل، لوکیشن و موقعیت آن برای دسترسی بهتر می باشد. هتل دابل تری بای هیلتون به علت دسترسی فوق العاده به مراکز گردشگری و حمل و نقل عمومی بسیار مورد توجه مسافران است. نمای بیرونی و لابی هتل بسیار مدرن بوده و به سبک دلنشینی طراحی شده اند. از اتاقهای این هتل باشکوه می توانید کوههای با ابهت آرارات را ببینید. در رستوران هتل غذاهای مختلف ارمنی و اروپایی سرو میشود که بنا به درخواست شما امکان آوردن آن به اتاقتان هم مهیا است. همچنین هتل دارای باشگاه، استخر، سونا، جکوزی و مرکز اسپا می باشد.
در یک جمله انتخاب هتل دابل تری بای هیلتون بسیار هوشمندانه بوده و هیچ چیزی از هتل های مجلل 5 ستاره کم ندارد.

دابل تری بای هیلتون

مسیریابی :
از این هتل تا میدان جمهوری تقریبا 10 دقیقه پیاده روی داشته و پس از آن به تمام نقاط شهر دسترسی خواهید داشت.

در قسمت رزرو هتل، در بوکینگ میتوانید عکسهای بیشتری از هتل دابل تری بای هیلتون ایروان مشاهده کرده و رزرو خود را انجام دهید.

هتل ایروان بوتیک ***
*** Yerevan Boutique Hotel

این هتل یکی از بهترین هتلهای 3 ستاره در ایروان بوده که دسترسی خوبی هم به اماکن توریستی دارد. اتاقهای هتل ایروان بوتیک بسیار تمیز و راحت هستند همچنین پرسنل و کارکنان آن افرادی خوشرو، گرم و صمیمی می باشند و با مهربانی جوابگوی سوالات گردشگران هستند. در این هتل اتاقهای "NO SMOKING" هم برای افراد حساس وجود دارد. امتیاز این هتل در سایت بوکینگ 9.4 و فوق العاده ارزیابی شده است.

بوتیک ایروان

مسیریابی :
این هتل در یک کیلومتری سالن اپرا و باله میباشد.

در قسمت رزرو هتل، در بوکینگ میتوانید عکسهای بیشتری از هتل ایروان بوتیک مشاهده کرده و رزرو خود را انجام دهید.

مطالب پر بازدید

همه چیز درباره سفر به استانبول

استانبول قلب توریستی کشور ترکیه میباشد که دارای دو بخش اروپایی و آسیایی است. استانبول را در هر فصل و آب و هوایی اگر بارها ببینید بازهم کم است. شهری پر از جاذبه های گردشگری، انواع مراکز خرید با برندهای روز دنیا، غذاها و شیرینی های لذیذ ترکی و خلاصه که "هرچه خوبان همه دارند، استانبول یکجا در خود جمع کرده است"، و شما میتوانید برای رزرو هتل های استانبول اقدام کنید. در این مقاله از مجله بوکینگ بطور جامع درباره این شهر رویایی صحبت کرده‌ایم.

21 خرداد 1399

راهنمای سفر به آنتالیا

آنتالیا یکی از شهر های تفریحی ترکیه میباشد که هر سال میزبان بسیاری از توریست های ایرانی است ، اگر قصد سفر به آنتالیا را دارید پیشنهاد میکنیم در ادامه مطلب همراه ما باشید. آنتالیا دارای سه منطقه اصلی و توریستی است  که شامل لارا ، کمر و بلک میباشد و برای انتخاب هتل باید اطلاعات مختصری راجع به هر منطقه داشته باشید. 

31 خرداد 1399

راهنمای سفر به مشهد

مشهد شهری است که می توان گفت بار ها به گوش هر ایرانی خورده است و تا حرف از آن می شود یاد حرم ملکوتی امام رضا (ع) خواهیم افتاد، البته که این شهر هم زیارتی است و هم تفریحی چرا که مشهد دارای جاذبه هایی طبیعی و مدرن است که در کنار زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) سفر ما را به این شهر زیبا تر و دلنشین تر خواهد کرد در ادامه بوکینگ سعی کرده است با اطلاعاتی مفید سفر شما را راحت تر و زیباتر کند ، همراه ما در ادامه مطلب باشید.

8 خرداد 1399

راهنمای سفر به قشم

جزیره قشم یا جزیره شگفت انگیزی ها! این جزیره در چند سال اخیر یکی از مقصد های پرگردشگر ایران شناخته شده است که با مردم و فرهنگ آنان این جزیره زیبا تر شده است ، اگر قصد سفر به قشم را دارید در ادامه مطلب همراه بوکینگ باشید تا سفری دلنشین تر را در این جزیره تجربه کنید.

18 خرداد 1399

دیدگاه شما چیست؟