خارجی
  • 24 تیر 1399

گرجستان کشوری زیبا و غربی با اماکن و عادات شرقی در قفقاز می باشد. در اسطوره های گرجی آمده است که گرجستان بهترین و مرغوبترین هدیه ایست که خداوند به مردم زمین داده است. دو شهر مهم و توریستی گرجستان یعنی باتومی و تفلیس از نظر گردشگری کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. باتومی تفریحی و ساحلی بوده و تفلیس بیشتر برای سیر و سیاحت و مشاهده اماکن و گذشته های تاریخی مناسب است. برای سفری بهتر و به صرفه تر به گرجستان بلیط و هتل را از بوکینگ تهیه کنید تا از کار کردن با یک تیم حرفه ای لذت ببرید.

گرجستان

زمان سفر:

برای رفتن به گرجستان هر فصلی را می توانید انتخاب کنید اما به علت اینکه بخشی از آب و هوای قفقاز سردسیر است، بهار مناسب ترین و بهترین فصل برای سفر به گرجستان است البته که فصل سفر کردن کاملا سلیقه ای می باشد.

اگر شما به تفریحات آبی علاقه دارید بهترین زمان سفر به باتومی برای شما  اواسط خرداد تا مهر ماه میباشد در این زمان گرمای هوا در اندازه ای نیست که سفر را برای شما آزار دهنده کند.

جالب است بدانید اگر تیر ماه به گرجستان سفر کنید میتوانید در فستیوال موسیقی جاز که در "دریای سیاه" (Black Sea) برگزار میشود و هر ساله میزبان بسیاری توریست و مهمانان ویژه از سراسر نقاط جهان میباشد، شرکت کنید.

black sea

 زبان رسمی :

در کشور گرجستان زبان اکثریت مردم گرجی میباشد چرا که بیشتر ساکنین، بومی های گرجستان هستند و 14 زبان دیگر هم در این کشور زنده است و اکثر جوانان به زبان انگلیسی هم مسلط می باشند.

اختلاف ساعت با ایران :

30 دقیقه از ایران جلو تر است

واحد پول:  لاری

کد کشور:  995+

پلیس :  022

جهت رانندگی : راست

حمل و نقل در گرجستان

برای حمل و نقل در گرجستان میتوانید از مارشروتکا(ون)، تاکسی، اتوبوس و دوچرخه استفاده کنید که در ادامه مطلب راجع به هرکدام صحبت خواهیم کرد.

مارشورتکا:

مارشورتکا همان مینی بوس های زرد رنگ معروف گرجستان است که با پرداخت کمتر از یک لاری میتوانید با آن ها جا به جا شوید. برای سوار شدن هم فقط کافی است دست تکان دهید و پس از توقف سوار شوید.

اتوبوس:

برای سوار شدن به اتوبوس باید کارت مخصوص دریافت کنید این کارت ها رایگان هستند و فقط هزینه بلیط را باید شارژ کنید.

تاکسی:

اکثر تاکسی های گرجستان تاکسیمتر ندارند!برای سوار شدن بهتر است قبل سوار شدن کرایه را با راننده طی کنید و اگر در رساندن مبلغ مشکل داشتید داخل ماشین حساب عدد را به راننده نشان دهید.در کل قیمت تاکسی در باتومی کمی گران تر از تفلیس است و به همین دلیل مردم کمتری از تاکسی استفاده می کنند.

تاکسی آنلاین:

از تاکسی های آنلاین باتومی می توان به اوبر(Uber) و ماکسیم  (Maxim)  اشاره کرد. بهتر است از قبل این برنامه ها را دانلود کرده و در گوشی خود داشته باشید. خوب است بدانید  قیمت تاکسی های آنلاین کمتر از تاکسی های معمولی می باشد.

ماشروتکا

 

سیمکارت در گرجستان :

در کشور گرجستان چند اپراتور (مگتی، بی کام، جئوسل) وجود دارد و شما می توانید این سیمکارت ها را از فرودگاه یا نمایندگی های فروش با هزینه تقریبا 2 لاری تهیه نمایید.

سیم کارت گرجستان

امنیت در گرجستان :

گرجستان کشور بسیار امنی است و جرم و جنایت در آن بسیار کم می باشد که در مقایسه با خیلی از شهر های اروپایی بالاترین میزان امنیت را داراست. پس با خیال راحت به گرجستان سفر کرده و از لحظه لحظهء خود در کمال آرامش لذت ببرید.

امنیت گرجستان مردم گرجستان :

مردم گرجستان از قدیم به مهمان نوازی معروف بوده اند چرا که عقیده دارند مهمان برکت می آورد و هدیه ای از طرف خداوند است اگر در سفر با کسی آشنا شدید که از مردم گرجستان بود و شمارا به خانه ی خود برای صرف عصرانه یا شام دعوت کرد تعجب نکنید و اگر به شناخت مناسبی رسیده بودید پپیشنهاد میکنیم دعوتشان را رد نکنید.
در فرهنگ گرجستان سن ، قدرت و مقام برای مردم احترام می آورد برای همین افراد جوان احترام خاصی برای افراد مسن تر قائل هستند.

مردم گرجستان

فرهنگ مردم گرجستان :

 نکته هایی که بهتر است راجع به مردم گرجستان بدانید!

مردم گرجستان بالعکس ما ایرانی ها وقتی به آن ها هدیه ای بدهید آن را در جمع مهمان ها باز نمی کنند! پس شما هم سعی کنید اگر هدیه ای دریافت کردید آن را در جمع گرجی ها باز نکنید.

اگر میخواهید برای دوست گرجیتان گل بخرید حتما دقت کنید تعداد شاخه های گل زوج نباشد چرا که گرجی ها وقتی به مراسم ختم و خاکسپاری میروند شاخه گل های زوج تهیه می کنند!

اگر با گرجی ها سر یک میز برای صرف غذا نشستید سعی کنید آرنج خود را بالای میز نگذارید و غذای خود را تا انتها میل نمایید.

اگر راجع به سفر به گرجستان ازتان سوال کردند حتماجواب دلنشینی بدهید آن ها دوست دارند در گرجستان به شما خوش گذشته باشد.

گرجی ها به نشانه احترام و صمیمیت وقتی به هم میرسند به غیر از احوالپرسی دست یکدیگر را به گرمی فشار می دهند.

یادتان باشد مردم گرجستان احساسات خود را به راحتی نشان می دهند و مخفی نمی کنند پس اگر اوج ناراحتی یا شادی آن ها را دیدید تعجب نکنید.

به طور کلی مردمی بسیار مهربان و خونگرم هستند و علاقه بسیار زیادی دارند تا با بقیه ارتباط برقرار کنند با آن ها می توانید اوقات شاد و خاطره انگیزی داشته باشید.

در فرهنگ گرجستان بانوان دارای شان و منزلت بالایی هستند در هر سن یا شغلی که باشند برای آنان احترام زیادی قائل می شوند.

در گرجستان فقط خانواده ها یا افراد خیلی صمیمی یکدیگر را با نام کوچک صدا می کنند، برای بزرگتر ها یا افرادی که تازه با آن ها آشنا شده اند از کلمه های محترمانه ای مانند "کالباتونو" برای بانوان و "باتونو" برای آقایان استفاده می کنند.

اگر مشاهده کردید مردم با یکدیگر یا حتی خود شما با صدای بلند یا با حرکات دست صحبت می کنند، تعجب نکنید چرا که مردم گرجستان علاقه دارند با حس و هیجان راجع به موضوعات مختلف حرف بزنند.

گرجستان

خورد و خوراک در گرجستان :

یکی از هیجان انگیز ترین قسمت های سفر خورد و خوراک می باشد! خوش طعم ترین غذاها را در گرجستان می توانید امتحان کنید! شاید برای شما هم پیش بیاید که بخواهید بدانید چه رستوران و چه نوع غذایی را در سفر انتخاب کنید. اگر مسلط به زبان انگلیسی نباشید قطعا انتخاب غذا کمی دشوارتر می شود! برای همین ما در ادامه مطلب چند نوع غذای معروف گرجی را  معرفی خواهیم کرد تا چه در تفلیس باشید چه در باتومی انتخاب راحت تری داشته باشید.

گرجستان

انواع غذا های معروف گرجستان

جالب است بدانید اگر گیاهخوار هستید، در گرجستان تنوع غذایی خیلی بالایی پیش روی شماست! چرا که این کشور غذا های بسیار خوشمزه و لذیذ گیاهی و البته گوشتی با تنوع غذایی بسیار بالایی دارد.علت زیاد بودن مدلهای مختلف غذاهای گیاهی در گرجستان هم به این دلیل است که در گذشته مردم از غذاهای گوشتی فقط برای مناسبت و برنامه های خاص استفاده می کردند!

veg

پخالی اسفناج

می توان گفت این غذا در میز غذای اکثر گرجی ها وجود دارد و بسیار اشتها آور است ، پخالی از مخلوط سبزیجاتی مانند اسفناج ، بادمجان ، کلم ، لوبیا و  چغندر تهیه می شود که همراه با سس گردو و گیاهان معطر پخته می شود لذیذ بودن این غذا بعد از سفر هم در ذهن شما ماندگار است.

پخالی

اجاخوری

Ojakhuri

این غذا با گوشت خوک و سیب زمینی سرخ کرده به همراه ادویه های مخصوص ، فلفل و پیاز تهیه می شود ، گرجی ها معمولا این غذا را در مهمانی های بزرگ  به همراه سالاد سوپرا و شراب میل می کنند. به یاد داشته باشید که این غذا را فقط در رستوران لوکس و بزرگ سفارش دهید چرا که امکان دارد جای گوشت خوک از چربی خوک استفاده کنند تا برای صاحب رستوران ارزان تر تمام شود.

اجاخوری گرجستان

کوچماچی
Kuchmach

به اصطلاح می توان به این غذا گفت غذای تعطیلات ! چرا که در تعطیلات و جشن های خودمانی زیاد از این غذا در گرجستان اسفاده می شود ، کوچماچی با جگر ، قولوه ، قلب مرغ ترکیب است که با رب انار و گردو این غذا پخته می شود و با دانه های انار در آخر طعم دار می شود.

کوچماکی

خاچاپوری
Khachapuri

یکی از غذاهای محبوب و سنتی تفلیس خاچاپوری می باشد که انواع مختلفی دارد، ولی محبوب ترین و معروف ترین نوع آن خاچاپوری آدجارولی (Khachapuri Adjaruli)است که یک نان به شکل قایق میباشد که آن را با پنیر پر کرده و داخل فر یا تنور می گذارند تا پنیر آب شده و نان برشته شود. زمان سرو هم روی پنیر کمی کره و یک زرده تخم مرغ بصورت درسته میشکنند طوری که با حرارت خود پنیر، کره آب شده و زرده هم گرم میشود.البته در بعضی رستوران ها همزمان پنیر و کره و تخم مرغ را باهم میریزند و داخل فر یا تنور می گذارند.
این غذا بین توریست ها، مردان و افراد مسن گرجستان خیلی پرطرفدار است.

khachapuri

خینکالی
Khinkali

خینکالی یکی از غذاهای ملی گرجستان محسوب میشود. این غذا، خمیری بقچه مانند است (مانند راویولی ایتالیایی) که داخلش با مواد مختلف گوشتی یا سبزیجات پر شده و پخته می شود. سنتی ترین نوع خینکالی مخلوط گوشت خوک و گوشت گاو است.

khinkali

افسانه غذا در گرجستان!

افسانه های گرجی باور دارند وقتی خدا در حال آفرینش زمین بوده است ناگاه گرسنه می شود و تصمیم به میل شامی بی نظیر می گیرد و هنگام صرف شام به قدری سرگرم غذا بوده است که مقداری از غذا در کوه های قفقاز می افتد و تکه هایی از آن غذا در این سرزمین پخش می شود و اینچنین گرجستان به غذای بهشتی برکت می یابد.درست است این یک افسانه است اما از حق نگذریم در واقعیت گرجستان سرشار از غذاهایی لذیذ با طعم هایی هوس انگیز است.

سوغاتی گرجستان

گرجستان کشوریست با فرهنگهای مختلف از جمله آذری، ارامنه و فرهنگ اروپایی! بنابراین سوغاتی های متنوعی هم دارد از جمله: مجسمه های فلزی و چوبی، فرش و گلیم، پاپاکی که نوعی کلاه پشمی میباشد و کانتسی که جامی ساخته شده ازشاخ است.

کانتسی

مطالب پر بازدید

همه چیز درباره سفر به استانبول

استانبول قلب توریستی کشور ترکیه میباشد که دارای دو بخش اروپایی و آسیایی است. استانبول را در هر فصل و آب و هوایی اگر بارها ببینید بازهم کم است. شهری پر از جاذبه های گردشگری، انواع مراکز خرید با برندهای روز دنیا، غذاها و شیرینی های لذیذ ترکی و خلاصه که "هرچه خوبان همه دارند، استانبول یکجا در خود جمع کرده است"، و شما میتوانید برای رزرو هتل های استانبول اقدام کنید. در این مقاله از مجله بوکینگ بطور جامع درباره این شهر رویایی صحبت کرده‌ایم.

21 خرداد 1399

راهنمای سفر به آنتالیا

آنتالیا یکی از شهر های تفریحی ترکیه میباشد که هر سال میزبان بسیاری از توریست های ایرانی است ، اگر قصد سفر به آنتالیا را دارید پیشنهاد میکنیم در ادامه مطلب همراه ما باشید. آنتالیا دارای سه منطقه اصلی و توریستی است  که شامل لارا ، کمر و بلک میباشد و برای انتخاب هتل باید اطلاعات مختصری راجع به هر منطقه داشته باشید. 

31 خرداد 1399

راهنمای سفر به مشهد

مشهد شهری است که می توان گفت بار ها به گوش هر ایرانی خورده است و تا حرف از آن می شود یاد حرم ملکوتی امام رضا (ع) خواهیم افتاد، البته که این شهر هم زیارتی است و هم تفریحی چرا که مشهد دارای جاذبه هایی طبیعی و مدرن است که در کنار زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) سفر ما را به این شهر زیبا تر و دلنشین تر خواهد کرد در ادامه بوکینگ سعی کرده است با اطلاعاتی مفید سفر شما را راحت تر و زیباتر کند ، همراه ما در ادامه مطلب باشید.

8 خرداد 1399

راهنمای سفر به قشم

جزیره قشم یا جزیره شگفت انگیزی ها! این جزیره در چند سال اخیر یکی از مقصد های پرگردشگر ایران شناخته شده است که با مردم و فرهنگ آنان این جزیره زیبا تر شده است ، اگر قصد سفر به قشم را دارید در ادامه مطلب همراه بوکینگ باشید تا سفری دلنشین تر را در این جزیره تجربه کنید.

18 خرداد 1399

دیدگاه شما چیست؟