رویدادها

بلک فرایدی/Black Friday

  • 26 آبان 1399

روز بسیار خاص و مهمی در صنعت خرید و فروش وجود دارد که به "جمعه سیاه" معروف است! بلک فرایدی بعد از عید شکرگزاری (Thanksgiving) و آخرین جمعهء ماه نوامبر در ایالات متحده والبته سراسر جهان برگزار می شود که با وجود تعطیل بودن تقریبا 20 ایالت امریکا و بسیاری از شهرهای دنیا، پر فروش ترین و پر سود ترین روز خرید محسوب می شود. در این روز تمام فروشگاه های سراسر دنیا، اکثر نمایندگی های برندها و همچنین فروشگاه های آنلاین اجناس خود را با قیمت هایی باورنکردنی به معرض فروش می گذارند.

black friday

به محض باز شدن درب فروشگاه ها

در روز جمعه سیاه اکثر فروشگاه ها صبح زود درب های خود را به روی مشتریان باز می کنند تا زمان بیشتری برای فروش داشته باشند، هرچند که اگر فروشگاه بزرگ و معتبر بوده و درصد حراج روی اجناس زیاد باشد، معمولا به عصر نرسیده دیگر جنسی در آنها باقی نمی ماند!

black friday

تاریخچهء نام جمعه سیاه/بلک فرایدی

نام این بزرگترین روز حراج در دنیا، به هیچ وجه ربطی به ایام کریسمس و شادی ندارد، و برعکس نشات گرفته از یک بحران مالی است! در سپتامبر سال 1869 دو تاجر بزرگ و سوءاستفاده گر به نامهای "جِی گولد" و "جیمز فیسک" در وال استریت با همدستی همدیگر و با هدف دستیابی به سود بی شمار، تصمیم به خرید هر آنچه طلا که در بازار بود را می کنند! در روز جمعه توطئه آنها برملا شده و دولت برای به ثبات رساندن قیمت ها حجم زیادی از طلا را وارد بازار می کند. این اقدام باعث سقوط قیمت و در نهایت به خاک سیاه نشستن خیلی ها شد و از آن به بعد این روز به جمعه سیاه معروف شد!

جیمز و جی


چه اتفاقی افتاد که بلک فرایدی به شکل امروز رسید؟

شاید بتوانیم حسابداران عزیز را مخترع این روز بزرگ بدانیم! حالا چرا؟
در قدیم یک رسمی بین حسابداران بود که اگر در پایان محاسبات سود و زیان خود، به ضرر می رسیدند آن را با جوهر قرمز و اگر سود کرده بودند با جوهر مشکی می نوشتند! حسابداران همیشه فردای عید شکرگذاری حساب ها را به رنگ مشکی می دیدند و این روز آغازگر سود زیاد به علت خریدهای پیش از عید شمرده می شد. شاید به این علت در دهه 60 میلادی روز بعد از ThanksGiving اصطلاحا BlackFriday نامیده شد!

old

تحمل صف های طویل برای خریدی ارزانتر!

در این روز بسیاری از فروشگاه ها و مغازه ها از ساعت 6 صبح و حتی زودتر درهای خود را به روی خریداران باز می کنند! به همین علت مردم از شب قبل جلوی فروشگاه مورد نظر خود صف میکشند تا به محض باز شدن وارد شده و شانس خریدهای بیشتر و بهتری داشته باشند. در این صف های طولانی مردم میخوابند، می خورند، می نوشند ولی جای خود را به هیچ وجه ترک نمیکنند!

black friday

تلفات و آسیب ها در روز جمعه سیاه

آیا می شود مردم در صف بایستند، اجناس محدودی در فروشگاه وجود داشته باشد، و این روز به خوبی و خوشی و بدون درگیری به پایان برسد؟ البته که خیر!
جدای از آسیبهایی که به علت هل دادن، مشت زدن، دعوا بر سر یک کالا و یا حتی چاقو زدن به همدیگر پیش می آید؛ فروشگاه ها و اجناس نیز در این روز از آسیب در امان نیستند! مثلا در سال 2008 در نیویورک بالغ بر 2000 نفر منتظر باز شدن فروشگاهی بودند، اما ساعت 5 صبح در پی ازدحام و شلوغ شدن صف درب فروشگاه را شکسته و به زور وارد شدند! جدای از خساراتی که به فروشگاه خورد یکی از کارکنان آنجا نیز زیر پای جمعیت ماند و جان خود را از دست داد!
یا در سال 2010 یک خانم بدون نوبت در صف جلو رفت و وقتی با عکس العمل شدید مردم مواجه شد به روی آنها اسلحه کشید!
یک خانم دیگر نیز با اسپری فلفل به مردم حمله کرد تا بتواند وارد فروشگاه شود!

BLACK FRIDAY 

 بلک فرایدی در کشورهای مختلف

درست است که جمعه سیاه سنتی برخواسته از امریکا بود اما امروزه تقریبا در تمام کشورهای دنیا رواج پیدا کرده است.
فروشگاه های کانادا، بریتانیا، سنگاپور، فرانسه، مکزیک، هند، برزیل و... در این روز فروشی بالای 2 برابر را ثبت می کنند.
این روز عنوان پرفروش ترین روز سال را از آن خود کرده است و تمام فروشگاه های حضوری و آنلاین، خرده فروش ها و حتی فروشندگان خانگی سعی می کنند با ارائه تخفیفها و خدمات ویژه خریداران بیشتری را جذب خود کنند.
اگر قصد خرید در این روز شلوغ را دارید فروشگاه ها و اجناس مورد نظر خود را لیست کنید تا خرید بی دردسرتری داشته باشید!

black friday

خرید آنلاین در بلک فرایدی

تقریبا از سال 2005 فروشگاه های آنلاین خود را وارد عرصه فروش جمعه سیاه کردند و خیلی هم موفق بودند. بخصوص که گاهی اوقات اخبار حاصله از خرید حضوری در این روز به قدری دلهره آور و خشن است که بسیاری تصمیم میگیرند بصورت آنلاین خرید خود را انجام دهند.
سایت آمازون یکی از پرفروش ترین و موفق ترین برگزارکننده های بلک فرایدی بصورت آنلاین است که همیشه تخفیف های ویژه ای را ارائه میکند. در سال گذشته نیز به علت اینکه هزینه ارسال را رایگان اعلام کرد توانست یکی از طلایی ترین دوران فروش خود را به ثبت برساند. جالب است بدانید بیشترین فروش آمازون روی محصولاتی همچون تبلت، قرص ماشین ظرفشویی، جعبه کمک های اولیه و... بوده است.

black friday

جمعه سیاه و حراج بلک فرایدی در ایران

مگر میشود که همه جای دنیا اینو داشته باشند و ما نداشته باشیم؟ نه، نمیشود!
البته خب اینطوری نیست که این روز به با شکوهی بلک فرایدی در کشورهای دیگر باشد اما قطعا به مرور بهتر می شود.
این رویداد تقریبا از سال 1394 در ایران شروع شد و فروشگاه های اینترنتی بزرگ عامل اصلی آن بودند! اما این روز در ایران همیشه با نارضایتی و اعتراضهای خریداران به پایان می رسد چرا که به محض اینکه ساعت به 00:00 بامداد جمعه می رسد حراج فروش های آنلاین شروع می شود اما هنوز چند دقیقه نمی گذرد که سایتها معمولا از دسترس خارج می شوند و خودشان علت را استقبال و تعداد بالای خریداران بیان می کنند! البته بعد سایتها باز می شوند اما اقلامی که حراج شده اند خیلی دلخواه نیستند!
خریدار به امید خرید گوشی و تبلت سایت را باز می کند و با تخفیف روی شامپو و اسپری سوسک کش مواجه می شود!
در فروشگاه های حضوری هم اوضاع بهتر نیست چرا که قیمتها ظاهرا تغییری نکرده و شاید حتی بیشتر شده اند، اما تابلوهای Black Friday در سراسر مغازه ها به چشم می خورد!
در کل فعلا در ایران عزیزمان از حراج در روز جمعه سیاه فقط یک نام وجود دارد و تمام.

black friday

مطالب پر بازدید

همه چیز درباره سفر به استانبول

استانبول قلب توریستی کشور ترکیه میباشد که دارای دو بخش اروپایی و آسیایی است. استانبول را در هر فصل و آب و هوایی اگر بارها ببینید بازهم کم است. شهری پر از جاذبه های گردشگری، انواع مراکز خرید با برندهای روز دنیا، غذاها و شیرینی های لذیذ ترکی و خلاصه که "هرچه خوبان همه دارند، استانبول یکجا در خود جمع کرده است"، و شما میتوانید برای رزرو هتل های استانبول اقدام کنید. در این مقاله از مجله بوکینگ بطور جامع درباره این شهر رویایی صحبت کرده‌ایم.

21 خرداد 1399

راهنمای سفر به آنتالیا

آنتالیا یکی از شهر های تفریحی ترکیه میباشد که هر سال میزبان بسیاری از توریست های ایرانی است ، اگر قصد سفر به آنتالیا را دارید پیشنهاد میکنیم در ادامه مطلب همراه ما باشید. آنتالیا دارای سه منطقه اصلی و توریستی است  که شامل لارا ، کمر و بلک میباشد و برای انتخاب هتل باید اطلاعات مختصری راجع به هر منطقه داشته باشید. 

31 خرداد 1399

راهنمای سفر به مشهد

مشهد شهری است که می توان گفت بار ها به گوش هر ایرانی خورده است و تا حرف از آن می شود یاد حرم ملکوتی امام رضا (ع) خواهیم افتاد، البته که این شهر هم زیارتی است و هم تفریحی چرا که مشهد دارای جاذبه هایی طبیعی و مدرن است که در کنار زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) سفر ما را به این شهر زیبا تر و دلنشین تر خواهد کرد در ادامه بوکینگ سعی کرده است با اطلاعاتی مفید سفر شما را راحت تر و زیباتر کند ، همراه ما در ادامه مطلب باشید.

8 خرداد 1399

راهنمای سفر به قشم

جزیره قشم یا جزیره شگفت انگیزی ها! این جزیره در چند سال اخیر یکی از مقصد های پرگردشگر ایران شناخته شده است که با مردم و فرهنگ آنان این جزیره زیبا تر شده است ، اگر قصد سفر به قشم را دارید در ادامه مطلب همراه بوکینگ باشید تا سفری دلنشین تر را در این جزیره تجربه کنید.

18 خرداد 1399

دیدگاه شما چیست؟